Hlavní obsah

Hrozba nehody v zimě je 15krát větší

Právo, Jindřich Ginter

Nejnovější chumelenice provázená množstvím dopravních nehod znovu připomněla, že riziko bouračky při sněhové kalamitě, kdy kromě kluzké silnice řidiči čelí i mizerné viditelnosti, je až patnáctkrát větší než v obdobích mimo zimu.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Při sněhové kalamitě kromě kluzké silnice řidiči čelí i mizerné viditelnosti.

Článek

Na sněhu jako takovém je možnost, že nezvládnete řízení nebo do vás někdo vrazí, šestkrát větší. Vyplývá to z výsledků nejnovějších studií mnichovského Technologického centra Allianz, které má Právo k dispozici.

Počet škod u nás teď narostl o padesát procent.
Jiří Cívka, pojišťovna Generali

Ačkoliv jezdilo v uplynulých dvou dnech po silnicích kvůli sněhu méně aut, počet škod po dopravních nehodách Allianz narostl o 30 procent.

„Počet škod u nás teď narostl o 50 procent,“ uvedl Jiří Cívka z Generali.

„Evidujeme rovněž padesátiprocentní nárůst počtu hlášených škod na autech. Jedná se většinou o škody na plechu,“ potvrdil Právu Milan Káňa z Kooperativy.

Při klasických zimních nehodách se likvidátoři nejčastěji setkávají se zničenými předními a zadními částmi vozidel a nárazy do dveří. Průměrná škoda je podle Allianz kolem 40 tisíc korun.

Sto tisíc přesáhnete snadno

Hranice sto tisíc korun, pod kterou není nutné volat policii, jestliže někdo z řidičů není opilý, nedošlo ke zranění a škodě na značkách či svodidlech, však i při nedobrzdění nebo smyku dosáhnete snadno.

„Na octavii přijdou nová světla, nárazník, chladič a klimatizace zhruba na 60 tisíc korun, nebo při částečném čelním nárazu blatník, světlomet, vložka podběhu na čtyřicet tisíc. Oprava zadního nárazníku, světla a částečně boku se vyšplhá na 25 tisíc,“ uvedl Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

Zimní pneumatiky jsou už nutností

Riziko nehody na sněhu citelně snižují zimní pneumatiky, které mají podle Technologického centra Allianz na sněhu až o 80 procent lepší záběrové vlastnosti a na stejném povrchu umožňují zkrátit brzdnou dráhu až o 50 procent. Ten, kdo jezdí výhradně na sněhu, by je měl mít co nejužší.

„Většina českých motoristů se však pohybuje střídavě na mokré a suché vozovce, a proto jsou pro ně výhodnější standardní rozměry,“ dodal Bálek s tím, že se rozhodně nedoporučují široké gumy, které si někteří motoristé nechávají montovat v rámci vylepšování svých vozů.

„Pokud budou za příčinu škody jednoznačně označeny letní pneumatiky, může pojišťovna krátit plnění. Z povinného ručení viníka poškozenému škodu zaplatí vždy, ale potom ji po něm může částečně požadovat zpět,“ zdůraznil Bálek.

Zajímavé je, že většina lidí je pro povinné zavedení zimních pneumatik na všech silnicích, což potvrdila blesková anketa Práva na Novinkách.cz, kdy z deseti tisíc hlasujících je pro zavedení této povinnosti bezmála 90 % lidí, proti bylo jen něco přes deset procent.

Související témata:

Výběr článků

Načítám