Článek
Zatímco v roce 2010 firmy poskytovaly v průměru osm zaměstnaneckých výhod, v letošním roce jich je dvanáct. Nemění se však pouze jejich počet, ale i složení.
Během posledních pěti let, jak ukázal průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti a Svazu průmyslu a dopravy, se nabídka zaměstnaneckých benefitů proměnila. Byl totiž zaznamenán posun od hmotných výhod k dlouhodobé podpoře zaměstnanců.
Před pěti lety nabídce dominoval mobilní telefon, stravenky a služební auto, aktuálně mezi TOP 3 benefity patří mobilní telefon, vzdělávání a pitný režim.
Roste zájem o příspěvky na finanční produkty
Dlouhodobě roste zájem hlavně o pojistné produkty – za posledních pět let se jejich nabídka rozšířila až o pětinu. Nejvíce láká penzijní připojištění, které nabízí o 17 procentních bodů více firem než v roce 2010. Nyní jím motivují své zaměstnance tři čtvrtiny firem. Za pět let se benefit v pomyslném žebříčku popularity posunul z šestého na čtvrté místo.
Na životní pojištění v současnosti přispívá šest z deseti oslovených společností, to je o 21 procentních bodů více než před pěti lety. Životní pojištění je tak skokanem pětiletí. Oproti loňskému roku tři procenta firem snížila příspěvek a 12 procent přispívá jen některým zaměstnaneckým skupinám.
„Pojistné produkty jsou dlouhodobě na vzestupu a k jejich popularitě významně přispívá i fakt, že jde o státem podporované produkty, které jsou atraktivní jak pro zaměstnavatele, tak i pro zaměstnance,“ uvedl Tomáš Nidetzký z NN pojišťovny a penzijní společnosti.
Nabídka zaměstnaneckých benefitů | ||||
---|---|---|---|---|
Zaměstnanecký benefit | 2010 | 2014 | 2015 | změna 2010/2015 |
Příspěvek na životní pojištění | 39 % | 49 % | 60 % | 21 % |
Příspěvek na penzijní připojištění | 60 % | 68 % | 77 % | 17 % |
13. plat | 32 % | 39 % | 47 % | 15 % |
Vzdělávání | 70 % | 81 % | 83 % | 13 % |
Kultura | 29 % | 35 % | 42 % | 13 % |
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.) | 24 % | 39 % | 36 % | 12 % |
Pitný režim | 71 % | 75 % | 81 % | 10 % |
Příspěvek na dovolenou | 20 % | 27 % | 30 % | 10 % |
Flexi – poukázky | 14 % | 26 % | 24 % | 10 % |
Věcné dary / jednorázové odměny | 57 % | 71 % | 66 % | 9 % |
Zaměstnanecké půjčky | 31 % | 34 % | 40 % | 9 % |
Mobilní telefon | 80 % | 89 % | 88 % | 8 % |
Očkování proti chřipce | 24 % | 27 % | 31 % | 7 % |
Sport | 33 % | 42 % | 35 % | 2 % |
Příspěvek na cestování do zaměstnání | 14 % | 20 % | 14 % | 0 % |
Služební automobil | 75 % | 74 % | 73 % | -2 % |
Stravenky | 75 % | 74 % | 72 % | -3 % |
Lékařské prohlídky | - | 78 % | 77 % | - |
Dny volna tzv. sick days | - | 25 % | 33 % | - |
Zdroj: NN pojišťovna a penzijní společnost (průzkum mezi 110 firmami v České republice) |
Věcné benefity ztrácejí na oblibě
Stále větší oblibě se těší vzdělávání - nyní poskytují více než čtyři pětiny firem -, od roku 2010 tak vzrostlo o 13 procentních bodů. Je zároveň již několik let nejdynamičtějším benefitem a i pro příští rok jeho růst deklarovalo devět procent firem.
Na druhém pólu zájmu se ocitají hmotné výhody jako služební auto, mobilní telefon, očkování nebo stravenky. Tyto benefity sice firmy i nadále poskytují, jejich rozšiřování je ale méně výrazné.
Propad za posledních pět let naopak zaznamenal služební automobil a stravenky, a to o dva, resp. tři procentní body. Zejména pro stravenky se jedná o strmý pád – z prvního místa v roce 2010 na aktuální sedmou příčku
„Věcné benefity mají často charakter rychlé spotřeby a lidé na ně brzy zapomínají. Dlouhodobé benefity sice nemohu okamžitě využít, ale jsou ukázkou perspektivnosti zaměstnance pro zaměstnavatele. Tento trend v západní Evropě panuje již nějaký čas, k nám se dostává v posledních letech,“ upozornil Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.