Článek
Hot-desking, desk-sharing
Představuje fyzické sdílení pracovního místa (prostoru), nikoli pracovní náplně a povinností více zaměstnanci. V zásadě se jedná o kancelář s pracovními stoly, které nejsou přiděleny konkrétním zaměstnancům. Každý příchozí pracovník si po příchodu vybere dle libosti své pracovní místo.
Obvykle nedochází ke sdílení pracovních nástrojů, zaměstnanci mají vlastní notebook a další pracovní pomůcky, které při odchodu uloží do uzamykatelných skříněk.
Mladí chtějí prací trávit méně času
„Využití hot-deskingu v rámci profesí je poměrně široké, nejčastěji ho vidíme v byznys centrech, v obchodních pozicích, které kombinují práci v kanceláři a v terénu,“ vysvětlila Kristýna Králová z personálně poradenské společnosti HAYS.
„Zaměstnavatelům přináší hot-desking finanční úspory související s pronájmem kancelářských prostor, zaměstnance je však někdy třeba o výhodách takového pracovního uspořádání přesvědčit. Z jejich pohledu není ideální, protože si nemohou pracoviště uzpůsobit podle vlastního vkusu,“ dodala.
Co-working
Jedná se o sdílený pracovní prostor, který je určen především podnikatelům. Kromě toho, že zde najdete klidné a technicky dobře vybavené pracoviště, je jeho hlavním cílem propojit profesionály a rozšířit síť kontaktů, které mohou při svém podnikání využít.
Lze si pronajmout krátkodobě i dlouhodobě pracovní místo nebo celou kancelář a dotyčný tak získá nejen kvalitní technické zázemí, ale obvykle i prostory pro relaxaci a možnost občerstvení.
Pandemie změnila pracovní trh
„Co-workingová centra jsou vhodnou volbou pro ty, kterým z různých důvodů nevyhovuje práce z domova, nemají nebo nemohou denně využívat kancelář nebo pro ty, kdo hledají nové kontakty (networking),“ sdělila Králová.
Job-sharing
Tento model slouží pro sdílení jedné konkrétní pracovní pozice více zaměstnanci. Jedná se o flexibilní formu práce, kdy obvykle dva zaměstnanci pracující na částečný úvazek pokrývají jedno pracovní místo. Vhodným příkladem je recepční ve firmě. Pokud je provozní doba společnosti delší, jeden zaměstnanec ji neobsáhne a dva už se významně projeví na nákladech.
„Najmutím dvou lidí na zkrácený úvazek vyřešíme pokrytí celé pracovní doby, zefektivníme práci a ušetříme náklady. Tento způsob práce je však náročný na komunikační dovednosti obou pracovníků – je třeba si denně předávat veškeré informace, aby zaměstnanci mohli na svou práci bez problémů navázat,“ vysvětlila expertka.
Home-working (home office)
Vyzkoušet si systém práce z domova mělo možnost v posledních měsících a týdnech mnoho z nás. Práce z domova má řadu výhod pro firmy i zaměstnance. Firmy šetří náklady na pronájem kanceláří i jejich provoz, z pohledu zaměstnanců je největší výhodou absence dojíždění do práce.
Home office: nový standard
Vysoké nároky by při tomto pracovním modelu měly být kladeny především na komunikaci ať už ohledně firemní kultury, nebo zajištění pracovních úkolů a zpětné vazby.
Hybrid workspace
Hybridní pracovní prostředí představuje kombinaci lidí pracujících z domova a zaměstnanců pracujících v kanceláři. Návrat všech zaměstnanců do kanceláře najednou ve většině případů nebyl možný, proto firmy zavádějí například model 3-2-3, kdy zaměstnanci pracují tři dny z domova a dva dny z kanceláře a po týdnu se prohodí.
„Řadě zaměstnavatelů se tento model osvědčil a uvažují, že ho budou využívat i nadále. Vyjdou tak vstříc zaměstnancům, pro něž byl způsob práce z domova ulehčením, ale na druhou stranu nechtějí přijít o kontakt s kolegy,“ uzavřela Králová.