Hlavní obsah

Finanční poradna: Znáte svá práva při stávce na letišti?

Stávky letištního personálu nejsou v posledních týdnech ničím výjimečným. Stovky tisíc cestujících se tak dostávají do situace, kdy jsou jejich lety výrazně zpožděny, či dokonce zrušeny. Ve spolupráci s Evropským spotřebitelským centrem (ESC) přinášíme informace o právech a nárocích cestujících.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Evropa se po dvou letech omezení způsobených opatřeními kvůli šíření nemoci covid-19 dala do pohybu. Enormní zájem o cestování je tak znát především u letecké dopravy. Prakticky od počátku prázdnin se cestující téměř na všech evropských letištích musejí vypořádávat s dlouhými frontami na odbavení, ale i se zpožděnými či zrušenými lety.

Výraznou pracovní zátěž tak pociťují především letištní zaměstnanci, kteří své finanční i další požadavky řeší prostřednictvím stávek. V červenci se až 140 tisíc cestujících dotkla stávka pozemního personálu Lufthansy. Jen během jednoho dne pak došlo ke zrušení tisícovky letů.

Cestující, kteří se v takové situaci ocitli „nevinně”, mají pochopitelně svá práva.

„Při zrušení letu v případě stávky je dopravce povinen poskytnout přesměrování na náhradní let v nejbližším možném termínu. Po dobu čekání na náhradní nebo zpožděný spoj má nabídnout také bezplatné občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu nezbytně nutnou,“ uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které pomáhá řešit případné spory s dopravci z jiných zemí Evropské unie.

O stávkách letištního personálu se většinou lidé dozvědí z médií, proto pokud se to bude týkat i vás, odborníci doporučují včas se informovat u svého dopravce a případně si zjistit i další alternativy spojení do cílové destinace.

„Lidé mohou také odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. V takovém případě nemá dopravce povinnost další péče,“ doplnil Tichota a dále uvedl, že právo cestujících je stanoveno evropským nařízením 261/2004.

Na co máte nárok u zpožděných či zrušených letů
Na finanční kompenzaci dosáhnete, pokud váš let přistane v cílové destinaci se zpožděním větším než tři hodiny a dojde k němu vinou dopravce. Ten ale musí mít sídlo na území Evropské unie (EU) a zároveň alespoň jedno z míst (odletu či příletu) je v EU. V případě, že by dopravce nebyl z EU, musí se jednat o let ze země EU.
Výše finanční kompenzace se řídí podle vzdálenosti cílové destinace. U zpožděného letu do 1500 kilometrů máte nárok na 250 eur (zhruba 6250 korun). U letu ve vzdálenosti od 1501 do 3500 kilometrů se pak jedná o kompenzaci v částce 400 eur (zhruba 10 000 korun) a v případě letu nad 3500 kilometrů můžete získat až 600 eur (zhruba 15 000 korun).
Stejná pravidla se vztahují i na zrušené lety. Dopravce vy vám měl zajistit náhradní let. Pokud náhradní letadlo přistane v cíli se zpožděním větším než tři hodiny a ke zrušení letu došlo vinou letecké společnosti, má cestující opět nárok na finanční odškodnění.
Další kompenzací dlouhého čekání je i poskytnutí občerstvení. Nárok na ně mají cestující v případě zpoždění plánovaného odletu o dvě a více hodin u letů do 1500 kilometrů, o tři a více hodin u letů do 3500 kilometrů či o čtyři hodiny a více u všech zbývajících letů v rámci EU.
Pokud je zpoždění více než pětihodinové, můžete se vzdát cesty nebo jejího pokračování a požádat o vrácení ceny letenky, resp. návratu do místa odletu nejbližším možným spojem.
Pokud se zpoždění protáhne na jednu či více nocí, mají cestující nárok na ubytování v hotelu. Dopravce v takovou chvíli hradí také přepravu mezi letištěm a místem ubytování.

ESC na svých stránkách zpřístupnilo také Letecký kalkulátor vašich práv, který je v češtině a přístup k němu je bezplatný. Cestující si v kalkulátoru vybere situaci, která se ho týká (zpoždění letu, zrušení letu, problém se zavazadly apod.). V případě problémů týkajících se jeho letu zadá místo odletu a příletu a co se stalo. Letecký kalkulátor mu okamžitě sdělí, co může v konkrétní situaci dělat a požadovat, resp. jaké povinnosti vůči němu má dopravce.

Další možností je i bezplatná mobilní aplikace „ECC-Net: Travel“, v níž najdete svá práva i v jiných oblastech cestovního ruchu, nejen v dopravě letecké, ale i železniční, autobusové a lodní, v ubytovacích službách, v autopůjčovně a při nákupu zboží v jiných zemích EU.

„Aplikace je volně ke stažení v obchodech s mobilními aplikacemi a obsahuje také konkrétní fráze ve všech oficiálních jazycích EU pro uplatnění vašich práv přímo na místě,“ upozornil Tichota.

Výběr článků

Načítám