Článek
Na redakci se obrátila čtenářka, která je nespokojena s jednáním prodavačů při koupi elektroniky.
„Byla jsem vždy zvyklá, že když jsem šla nakupovat elektroniku, například televizi, prodavač se mi věnoval. Rozhodně nepobíhal kolem desítek puštěných přístrojů a nechrlil na mne jejich technické vymoženosti, které mi nic neříkaly, ale vybraný typ přede mnou vybalil, ukázal, jak se zapojuje, a probral se mnou zejména jeho ovládání,” uvedla čtenářka.
Jak si dále posteskla, její poslední zkušenosti spočívají v tom, že zákazníka prodavači odbydou s tím, že vše najde v krabici a podle instruktivního návodu koupený přístroj uvede doma v klidu do chodu. „To se mi nelíbí a je to zejména pro starší zákazníky, kteří se nevyznají ve složité technice. Je někde v paragrafech podložen můj starý a v minulosti běžný požadavek: tak mi tedy přístroj z té bedny vyndejte a všechno mi před koupí ukažte?” ptá se čtenářka.
Právník: Na předvedení výrobku před koupí má zákazník právo
O odpověď redakce požádala právníka Jana Dubenského. Z jeho vyjádření vyplynulo, že práva zákazníka vyplývají jednak ze zákona na ochranu spotřebitele a zejména pak z občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb., v platném znění).
Finanční poradna: Na co si dát pozor při online nákupu potravin
„V něm v části týkající se prodeje v obchodě se praví (§ 2161), že prodávající odpovídá kupujícímu za to, že věc nemá v době převzetí vady, má požadované vlastnosti a odpovídající jakost a vyhovuje všem stanoveným předpisům. Aby si tyto věci mohl zákazník ověřit, má právo, aby před ním byla věc překontrolována a byly mu předvedeny jeho funkce, a to konkrétně na zboží, které kupuje (§ 2162 občanského zákoníku),” upřesnil Dubenský.
Z jeho odpovědi je tedy zřejmé, že zákazník má plné právo požadovat po prodavači předvedení přístroje před jeho koupí.