Článek
Ve spolupráci s odborníky z D.A.S, pojišťovny právní ochrany přinášíme několik rad a tipů, jak správně nakupovat online.
Výběr správného e-shopu
Než se rozhodnete pořídit zboží v daném e-shopu, zajímejte se i jeho spolehlivost. Tzn., že vybraný online obchod by měl obsahovat kontaktní údaje, obchodní podmínky, údaje o platbě a dopravě a také dostatečné informace o jednotlivých produktech.
„Doporučujeme vybírat zejména e-shopy, které jsou provozovány na území EU. V případě problému je totiž pro českého zákazníka jednodušší práva vymáhat,“ uvedl Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.
Třetina Čechů bude kupovat vánoční dárky jen na internetu
V rozhodování by vám také mohly pomoci uživatelské recenze. Čím více kladných zmínek od spokojených zákazníků, tím lépe. Vyhledejte si proto internetový obchod v některé ze srovnávacích databází.
V případě, že kupujete zboží z e-shopu, kterým si nejste jisti, vyberte platbu na dobírku – pokud obchod tuto možnost nenabízí, zvažte, zda chcete riziko podstupovat.
Sleva za registraci
E-shopy mnohdy nabízí výhody registrovaným členům, kteří si vytvoří na webové stránce uživatelský účet. Kromě určitých zákaznických výhod se podmínky často pojí s povolením k zasílání e-mailových newsletterů, SMS zpráv nebo papírových nabídek do schránky.
„Zákaznické programy mohou být neškodné a pro nakupujícího bývají mnohdy výhodné, navíc byste měli mít možnost zasílání obchodních sdělení kdykoliv ukončit. Je ale třeba pamatovat na základní bezpečnostní pravidla, která jsou platná při všech registracích prováděných přes internet,“ upozornil Smolík.
Růst tržeb v maloobchodu zpomalil, daří se e-shopům
Pokud si vytváříte účet na jakémkoli internetovém serveru, měli byste volit dostatečně silné heslo, které by se v ideálním případě nemělo opakovat napříč několika weby.
Zboží z e-shopu vám nevyhovuje
Pochopitelně se může stát, že zboží zakoupené online nesplňuje vaše představy, netrefili jste se například do velikosti apod.
Pokud se rozhodnete ho vrátit, je nejprve potřeba přečíst si pečlivě obchodní podmínky e-shopu. I přes to, že zákon ukládá online obchodům povinnost akceptovat vrácení zboží do 14 dnů, lhůty i podmínky se mohou v různých e-shopech lišit.
Finanční poradna: Jak správně reklamovat či vrátit zboží
„Existuje také zboží, které nelze z různých důvodů vracet vůbec. Patří sem zboží podléhající rychlé zkáze, kam spadají zejména potraviny, zboží s poškozeným obalem, které nelze vrátit z hygienických důvodů jako například hygienické potřeby nebo kosmetika, nebo třeba rozbalená CD a noviny,“ vyjmenoval Smolík.
Poškozené zboží a ztráta účtenky
Pokud se na zakoupeném zboží vyskytne nějaká vada, musí vám prodejce podle zákona umožnit reklamaci nákupu. Tím vám vzniká nárok na vrácení peněz nebo opravu poškozeného zboží, který se však nevztahuje na běžné opotřebení nebo vady, na které jste byli při nákupu upozorněni.
Reklamovat vadu můžete podle zákona do 24 měsíců od převzetí nového zboží, v případě použitého zboží má prodejce právo zkrátit tuto lhůtu na 12 měsíců, pokud se na tom s kupujícím dohodne.
Přehled nejčastějších omylů při reklamacích
Pokud ale vadu zjistíte do šesti měsíců od obdržení zboží, zákon předpokládá, že zboží bylo vadné již při jeho převzetí. S reklamací proto určitě nečekejte, máte v daném období silnější postavení.
Pokud ale vadu zjistíte do šesti měsíců od obdržení zboží, zákon předpokládá, že zboží bylo vadné již při jeho převzetí. S reklamací proto určitě nečekejte, máte v daném období silnější postavení.
Stále nejsou výjimkou případy, kdy zákazník ztratí originální účtenku či záruční list a rozhodne se proto reklamaci neřešit.
„Potřeba doložit účtenku k provedení reklamace je velmi rozšířeným mýtem. Ve skutečnosti stačí dokázat, že k nákupu daného zboží v konkrétní den došlo pomocí výpisu z bankovního účtu, fotografie účtenky či se lze odvolat na interní údaje spojené se zákaznickou kartou,“ upozornil Smolík.
Potřebovat nebudete ani původní obal nebo příslušenství. Odborníci také doporučují nafotit si stav zboží ještě před reklamací v případě dalšího poškození přímo u prodejce.
Dárek není možné z důvodu mimořádných opatření využít
Oblíbeným dárkem pod stromeček bývá zážitek. V současné nejisté pandemické době však existuje riziko, že dojde ke změně vládních opatření, a poukaz na zážitek nebude možné v daném termínu využít.
V případě, že jste pro vás, či vaše blízké, koupili vstupenky na kulturní akci, voucher na večeři nebo letenky do zahraničí, máte nárok na určitou formu kompenzace.
„Všechny případy pojí to, že se podmínky ještě stále poměrně rychle mění a každý prodejce je má nastavené trochu jinak. Pokud se tedy s takovým problémem potýkáte, budete muset znát platná zákonná opatření i obchodní podmínky prodejce, od kterého jste poukázky nebo lístky zakoupili,” uvedl Smolík.
A jaká specifika se týkají konkrétních případů?
Vstupenky do divadla nebo na koncert
V případě vstupenek na kulturní akce může jít o dva různé případy. Prvním z nich je ten, že se událost v daném termínu vůbec nekoná a druhým pak to, že vy osobně nesplňujete zákonné podmínky pro účast na akci.
Divadla mohou hrát. Některá ale ruší představení kvůli covidu
V prvním případě pořadatelé často situaci řeší odložením termínu akce a vstupenky tak zůstávají v platnosti do doby, kdy se opět uvolní opatření. Pokud pořadatel zruší událost úplně, máte právo na vrácení peněz a pořadatel se s žádostí na náhradu škody dle pandemického zákona může obrátit na ministerstvo financí.
V případě, že nevyhovíte podmínkám pro vstup na akci, pak podle informací ministerstva kultury pořadatelé uskutečněných kulturních akcí nejsou povinni vracet vstupné osobám, které nejsou schopné doložit splnění podmínek dle mimořádného opatření ministerstva zdravotnictví. Tyto osoby se se svým nárokem na náhradu škody ve věci vrácení vstupného mohou obracet na ministerstvo financí.
Letenky a dovolená
Za normálních okolností máte při letu s evropským dopravcem nebo na území EU při zrušení letu za určitých podmínek právo na kompenzaci až 600 eur a nabídku proplacení výdajů na letenku či na náhradní let. V případě opatření týkajících se covid-19 se ale podmínky mění.
Na co máte právo, když vám zrušili let kvůli pandemii
„Dopravce nezavinil situaci, která zapříčinila zrušení letu, a proto ani nemá přímou povinnost hradit zákazníkovi škodu, povinnost proplatit výdaje na letenku nebo náhradní let ale zůstává. Nicméně vyjednávání s aerolinkami je proto poměrně složité a obvykle trvá dlouho. Peníze (proplacení letenky) se ale po společnosti úspěšně vymáhat dají,” uvedl Smolík.
Pokud se rozhodnete nevyužít letenky i přes to, že vám to momentální opatření i lety dovolují, bude kompenzace záviset na obchodních podmínkách daného dopravce. Některé letenky jsou vratné a někteří dopravci dokonce nabízejí náhradní poukazy za nevratné letenky. A samozřejmě záleží, kam se má cestovat a jaká jsou v destinaci platná opatření ve vztahu k občanům ČR a jaká opatření platí pro návrat do ČR.
Voucher do restaurace
Zákon tento druh zboží neupravuje a je proto nutné sledovat přímo podmínky prodejce. To platí i pro další poukazy a vouchery, které nejsou upraveny dalším nařízením.
„Obvyklou praxí je u takových poukazů prodloužení platnosti do doby, kdy bude jejich využití znovu možné. Jinak záleží na podmínkách, které se k danému poukazu vztahují. Pokud právo na vrácení peněz máte, počítejte s tím, že proces může v současné situaci trvat déle, než je obvyklé,” upozornil Smolík.