Článek
Češi často nerozlišují, jestli si letenky pořídí na on-line serveru provozovaném přímo leteckou společností, nebo u nějakého prostředníka. Nestarají se o obchodní podmínky, protože se řídí převážně cenou.
14denní lhůta pro vrácení neplatí
Ovšem když nastane problém, může být už pozdě. Na letenky zakoupené na internetu se totiž nevztahuje čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez sankce tak, jak je tomu například při nákupu zboží v e-shopech.
„Letenky nemůžete vrátit jako běžné zboží jen proto, že jste si nákup rozmysleli. Podmínky storna nebo změny letenky se u jednotlivých společností liší, většinou bývají zpoplatněny,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Zároveň doporučil, abyste v případě, že letecká společnost změnu termínu umožňuje, ji provedli co nejdříve, jinak se může dost prodražit. „Tak tomu bude zvláště při nedostupnosti původní tarifní třídy, kdy bude nutné přerezervovat si letenku do vyšší dostupné třídy,“ dodal Zelený.
Co tvoří cenu letenky
Základní cena letenky stanovená leteckou společností je takzvaný tarif. Čím je levnější, tím přísnější jsou podmínky pro změnu či storno letenky.
Cenu dále ovlivňují takzvané knihovací třídy vyjádřené písmenem. Nejlevnější letenky omezuje mnoho pravidel, nemůžete je vrátit ani vyměnit, nezměníte datum letu.
Do ceny letenky dále vstupují i letištní a palivové poplatky a také servisní poplatek, což je poplatek za vystavení letenky nebo její změnu. Ten si účtují jak letecké společnosti, tak cestovní agentury. Pokud si letenku koupíte na internetu, servisní poplatek vás vyjde zhruba o polovinu levněji.
V každém případě ale platí, že při nákupu letenky musí být spotřebiteli jasně sdělena konečná cena.
Letenku si kupte s velkým předstihem
Cena letenky je pohyblivá a v okamžiku nákupu závisí na obsazenosti letadla. Není tedy výhodné čekat na koupi letenky na poslední chvíli. Ušetřit se dá i koupí akčních letenek, jejichž nabídka je ale časově omezená. K jejich zakoupení je někdy nutný okamžitý převod na účet prodávajícího.
„Pro výběr letenky můžete využít i službu sledovacích robotů zasílajících na e-mail nabídky akčních letenek. Obecně platí, že za nejnižší ceny se letenky prodávají dva až šest měsíců před plánovaným termínem odletu,“ upozornil Lukáš Zelený.
Zaměřte se i na doplňkové služby
Letecké společnosti či cestovní agentury nabízejí kromě letenek i doplňkové služby - například cestovní pojištění nebo pojištění storna letu.
„Podívejte se, co vlastně kupujete. Zvláště nízkonákladové společnosti někdy automaticky zahrnují do on-line koupě letenky i pojištění. Pokud o pojištění nemáte zájem, musíte kliknout, že si ho nepřejete,“ doporučil Zelený.
V opačném případě se pojištění započítá do ceny letenky. Taková praktika ale podle Zeleného porušuje cenové předpisy a hrozí za ni pokuty od České obchodní inspekce.
Praktické rady
- I když potřebujete pouze jednosměrnou letenku, může se vyplatit koupit letenku obousměrnou a zpáteční let nevyužít.
- Rozmyslete si, zda vám nestačí pouze příruční zavazadlo, abyste ušetřili peníze i čas odbavením on-line.
- Ať už jste si koupili letenku u prostředníka, nebo přímo u letecké společnosti, v případě zrušení a zpoždění letu, odepření nástupu na palubu či poškozeného zavazadla se obracejte vždy na aerolinku.
Zdroj: dTest