Článek
Ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest proto přinášíme několik důležitých informací, na které byste si měli dát před vycestováním pozor.
Cestovní kancelář je pod důkladným dohledem státu
Cestovní kancelář má na rozdíl od agentury povoleno organizovat a prodávat komplexní zájezdy se všemi jejich složkami, jako je ubytování, doprava a jiné.
„Jde o koncesovanou živnost, což znamená, že k podnikání potřebuje státní povolení. Kdo není pojištěn, neprodává,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
To je pravidlo, které razí Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, a tak by si každý zákazník měl být jistý, že při krachu konkrétního zájezdu mu pojišťovna vrátí zálohu či celkovou cenu zájezdu, případně mu zajistí odvoz z ciziny domů.
Je však nutné počítat s limitem pojistného plnění, což je maximální vyplacená částka, nad niž už pojišťovna platit nemusí.
Agentura zájezdy pouze zprostředkovává
Cestovní agentura je jen volnou živností a má povoleno prodávat výhradně jednotlivé prvky cestovního ruchu. Jedná se tak o samostatný obchod s letenkami, jízdenkami, hotely a kempy. Zájezdy sama organizovat nemůže, protože není pojištěna.
Běžnou praxí je, že cestovní agentury přeprodávají zájezdy cestovních kanceláří. Zejména zde ale dochází k problému. „Pokud dojde k vadě či úpadku zájezdu, musí zákazník uplatnit nároky na kompenzaci u pořadatele zájezdu. Tedy zpravidla u cestovní kanceláře. To hodně spotřebitelů neví a mají problém se domoci svých práv,“ upozornil Lukáš Zelený.
Pohlídejte si všechny obchodní podmínky a zákonné lhůty
Ústně, písemně či na internetu, těmito způsoby lze uzavřít smlouvu o zájezdu. V současnosti je nejrozšířenější třetí varianta. U té je zejména potřeba počítat s ceníkem storna, který bývá součástí obchodních podmínek.
Lhůty, které si musíte pohlídat, zahrnují povinnost společnosti zaslat zákazníkovi upřesňující informace (nejčastěji letenky a poukaz k ubytování) sedm dní před odjezdem.
Také je třeba vědět, že pokud je tak ve smlouvě předem uvedeno, může se cena zájezdu změnit i 20 dní před odjezdem. Vy však o tom musíte být s dostatečným předstihem informováni.
„Měnit cenu je navíc možné jen v krajních případech, například při změně kurzu koruny o víc než 10 procent či zdražení pohonných hmot. Pokud ale přece jen ke změně dojde, má spotřebitel nárok do pěti dní od smlouvy odstoupit,“ upozornil Zelený.
V momentě, kdy z nějakého důvodu nejste schopni odcestovat, je samozřejmě možné, aby za vás jel někdo jiný, čímž se můžete vyhnout stornopoplatkům. Musíte však pořadatele o změně informovat a připojit souhlas nového cestovatele.
Rozhodně se nezapomeňte pojistit
Plánujete-li si dovolenou na vlastní pěst, jedna z nejdůležitějších věcí, které nesmíte opomenout, je cestovní pojištění. To má primárně za úkol pokrýt případné léčebné výlohy. Do nich se řadí cena ošetření, ale například také transport do nemocnice či potřebné léky.
„Dále se určitě vyplatí i krytí odpovědnosti za škodu na zdraví i na majetku třetí osoby. Vězte, že řešit na dovolené například úhradu rozbité vitríny vám příjemné vzpomínky z dovolené může lehce pokazit,“ uvedl Zelený.
Jsou ale i horší případy. Zimní sportovci jsou již zvyklí pojišťovat se proti újmě na zdraví ostatním. Nechtěně ublížit člověku můžete ale i jinde než na sjezdovce. Například se ve vypůjčeném autě stanete v cizině spoluúčastníkem autonehody. Právě v takovýchto případech se vám bude připojištění hodit.
Každé pojištění má svá „ale“
Pokud v zahraničí toužíte zakusit některé z netradičních aktivit, měli byste se přesvědčit, zda se na ně vztahuje i vaše pojistka. Každé pojištění totiž zmiňuje řadu výluk, které pojištěny nejsou. Obvykle se to týká vodních či adrenalinových sportů.
Pojistka ale přestává platit i v případech, kdy si způsobíte úraz v opilosti nebo pod vlivem psychotropní látky.
„Pozor také na situace, kdy budete potřebovat spravit zub či hospitalizaci kvůli nějaké nemoci. Pojistka se totiž nevztahuje na zdravotní komplikace, o kterých mohl pojištěnec vědět již před vycestováním,“ upozornil Lukáš Zelený.
Některá pojištění umožňují zubní ošetření. Ta jsou ale možná pouze v naléhavých případech a klientovi uleví jen na přechodnou dobu. Potřebný větší zákrok si lze vyřídit až zpátky v domovině.
Individuální projednání pojistky se doporučuje těhotným ženám a chronicky nemocným osobám, a to především kvůli jejich pravděpodobnější potřebě návštěvy lékaře.