Hlavní obsah

Finanční poradna: Jakých zásad se držet při výběru mobilního operátora

Novinky, bab

Napříč generacemi dnes k telefonování, esemeskování či přístupu na internet a používání různých aplikací využívá mobil téměř každý. Ovšem ne každý je s rozsahem služeb, které mu jeho operátor poskytuje, spokojen. V takovém případě je pak čas na změnu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme několik rad a tipů, jak se s přechodem od jednoho operátora ke druhému vypořádat.

Firemní tarif i pro rodinné příslušníky

Než se pro změnu rozhodnete, ujasněte si, jaké jsou vaše možnosti a potřeby. Například můžete využít výhodný firemní tarif, případně zaměstnanecký tarif rodinného příslušníka nebo kamaráda.

„Zaměstnanecké tarify nebo tarify pro rodinné příslušníky zaměstnanců velkých organizací mohou být dvakrát i třikrát výhodnější než veřejně dostupné tarify pro běžné spotřebitele,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud však tuto možnost nemáte, zvažte své potřeby a podle nich vyberte i tarif zohledňující kombinaci jednotlivých služeb.

Mobil jen na volání? Využijte předplacenou kartu

Jestliže potřebujete být jen tzv. na příjmu, případně sami voláte velmi málo, měla by vám stačit předplacená karta.

Má sice své nevýhody - například je třeba u ní dobíjet kredit a v případě jeho vyčerpání pak volat nemůžete.

Na druhou stranu ale karta může zabránit vysokým účtům za volání na čísla se speciálním tarifem nebo do zahraničí. To oceníte zejména v případě dětí. Zvlášť pro ty menší je předplacená karta nejlepší volbou.

Mobilní data pro „surfaře” 

Mnozí uživatelé mobilů využívají své přístroje pro tzv. surfování na internetu, resp. pro používání různých nainstalovaných aplikací. Budete-li potřebovat data, zvažte, zda se připojujete pouze doma nebo i na cestách. Bohužel mobilní data jsou v České republice v porovnání se srovnatelným zahraničím (například Rakousko, Polsko) stále drahá.

Operátoři občas přijdou s nabídkou neomezených dat nebo většího balíku dat, ale zásadnější slevy na mobilní data se zatím nekonají. Mnozí lidé jsou proto nuceni vyhledávat bezplatné wi-fi sítě dostupné v zaměstnáních, ve vlacích, autobusech nebo veřejných prostorech, a svá mobilní data si šetřit.

„Podle operátorů je nabídka mobilních dat pro český trh dostatečná, což se údajně projevuje tím, že uživatelé nedosahují ani zdaleka smluvených limitů. To je ale zaměňování důsledku za příčinu. Spotřebitelé nechtějí překračovat limity svých mobilních dat z obavy z dalších nákladů za nákup dodatečných datových balíčků. Pokud by operátoři nabízeli vyšší nebo neomezené limity mobilních dat za rozumné ceny, uživatelé by se chovali racionálně a svá data využívali podobným způsobem, jako se děje v zahraničí,“ uvedla Hekšová.

Změna je od dubna jednoduchá

Jakmile zvážíte své potřeby a možnosti, máte na výběr z nabídek několika desítek operátorů. S rozhodováním, který by pro vás mohl být nejvýhodnější, vám může pomoci i nezávislý srovnávač dTestu.

Operátora je možné změnit rychleji. A zákazníka to nezruinuje

Mobil

Ve chvíli, kdy svému operátorovi podáte výpověď, dostanete se do kategorie tzv. opouštějícího uživatele. V mnohých případech se stává, že operátor nespokojenému klientovi nabídne vylepšené podmínky s cílem jej přesvědčit, aby zůstal.

„Opustit současného operátora je díky novele zákona o elektronických komunikacích účinné od 1. dubna 2020 rychlé a jednoduché. Mohou tak bez rizik a většinou i bez sankcí učinit jak spotřebitelé, tak podnikající fyzické osoby se smlouvou na dobu určitou,“ dodala Hekšová.

Související články

Výběr článků

Načítám