Článek
Redakci si postěžovala čtenářka, která žije v malé obci, v níž není žádný supermarket a její obyvatelé jsou tak odkázáni na služby drobných podnikatelů k nákupu běžného zboží.
„Problém je v tom, že majitel jednoho z obchodů otevírá nepravidelně a někdy má i několik dní zavřeno. Na naše dotazy uvedl, že je to jeho věc a může prodávat, jak se mu to hodí. Je pravda, že jako zákazníci jsme odkázáni na jeho libovůli?” položila dotaz nespokojená žena.
Právník: Podnikatel si nemůže dělat, co chce
Redakce požádala o odpověď právníka Jana Dubenského. Podle jeho vyjádření není tak docela pravda, že si podnikatel může dělat při provozu své prodejny, co se mu zlíbí. Určitá pravidla a omezení totiž živnostníkovi při prodeji zboží stanoví živnostenský zákon.
Do front se Češi nehrnou, raději zvolí samoobslužné pokladny a zaplatí kartou
„Provozovna určená pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být trvale a zvenčí viditelně označena jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny a stanovením prodejní nebo provozní doby určené pro styk se spotřebiteli,” upozornil právník.
Jak dále dodal, také při uzavření provozovny je podnikatel povinen, nebrání-li tomu závažné důvody, předem na vhodném a zvenčí viditelném místě označit počátek a konec jejího uzavření.
V pravomoci příslušného živnostenského úřadu je kontrola zákonných podmínek provozovny. V případě zjištěných nedostatků pak může učinit kroky k dodržování zákona včetně postihu živnostníka pro přestupky stanovené v tomto zákoně. „Doporučuji proto obrátit se na živnostenský úřad, aby zjednal nápravu,” dodal Dubenský.