Článek
Internet je plný různých e-shopů s použitým zbožím či platforem, kde soukromé osoby přeprodávají své věci. V prvé řadě je proto dobré si provést průzkum a zajímat se právě o to, zda zboží kupujete od podnikatele v rámci jeho podnikání, či od soukromé osoby na některé z platforem. Jak upozorňují odborníci ze spotřebitelské organizace dTest, je zde totiž rozdíl, co se týče míry vaší ochrany.
Reklamace u podnikatele
Pokud jste použité zboží koupili od podnikatele a budete potřebovat je reklamovat, vztahují se na vás stejná práva, jako kdyby bylo zboží nové. Například vaše reklamace musí být vyřízena do 30 dnů.
Podnikatel je také ze zákona povinen vám poskytnout více informací. A to včetně toho, že se jedná o použité zboží; musí vás seznámit s povahou vad zboží či mírou opotřebení.
„Nebojte se být v těchto situacích proaktivní. Stavu zboží věnujte pozornost. Pokud se jedná např. o elektroniku, vyzkoušejte si, zda všechny funkce běží tak, jak mají. Stav při převzetí si zdokumentujte. To vám může ušetřit do budoucna spoustu starostí,“ doporučila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Pozor si dejte i na časté sjednání zkrácené doby pro uplatnění práv z vadného plnění. Zákon umožňuje podnikatelům tuto dobu zkrátit, ale ne více než na 12 měsíců.
Nakupování v e-shopech s větší ochranou spotřebitele
Reklamace u soukromé osoby
V případě, že prodávajícím je soukromá osoba, můžete se při reklamaci setkat s různými průtahy. Neplatí zde totiž 30 dní k vyřízení reklamace.
„I u soukromé osoby se můžete dožadovat odpovědnosti za vady, ale pokud bude prodávající chtít, může např. odstranění vad záměrně protahovat. Samozřejmě se dá proti takovému jednání bránit, ale tento nárok je zapotřebí vymáhat u soudu,“ upozornila Hekšová.
Anketa
Co je vadné zboží?
Pod pojmem vadné zboží je možné si představit takové zboží, které neodpovídá jeho prezentovaným nebo očekávaným vlastnostem. Ovšem v případě použitého zboží je rozlišení vady složitější.
Za vady totiž nelze považovat ty vady, se kterými byl kupující před koupí seznámen. Ani běžné opotřebení věcí není možné pokládat za vadu. Pokud si například pořídíte z druhé ruky kameru a po několika dnech používání si všimnete, že výsledné video má neustále rozostřený obraz, jedná se o vadu, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. V tomto případě pak máte právo kameru reklamovat.
Na druhou stranu, kdyby vás ale prodávající upozornil, že kamera má na skle škrábance, které způsobují špatnou kvalitu obrazu, vaše reklamace by již nebyla oprávněná.
V případě úspěšné reklamace má prodávající zákonnou povinnost vadu odstranit opravou. Není-li oprava možná, můžete uplatnit právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo od smlouvy odstoupit, dodávají odborníci dTestu.