Článek
Jak upozornila spotřebitelská organizace dTest, u květin občanský zákoník záruční dobu neupravuje. Neznamená to však, že by vám prodejce mohl prodat prakticky cokoliv, aniž by byl odpovědný za případné vady zboží.
„Pokud si odnesete domů květinu, která od začátku jeví známky nadměrného chřadnutí, reklamujte ji. Zde je čas velmi důležitý. Vady vytýkejte hned, jak se objeví,“ upozornila ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Špatná péče vaše nároky překazí
Pokud vám brzy po koupi bude chřadnout některá z pokojových rostlin, například kaktus, orchidej, dracéna apod., měla by se na ni vztahovat 24měsíční záruka. Ovšem prodejce vám může reklamaci zamítnout, pokud usoudí, že jste se o rostlinu špatně starali.
„Právě špatná péče bývá nejčastějším důvodem zamítnutí reklamací u rostlin,“ doplnila Hekšová.
I použité zboží lze reklamovat. Na co si dát pozor?
Pro osiva a sadbu platí speciální zákon
Vady osiva a sadby řeší Zákon o oběhu osiva a sadby, jehož součástí je i speciální ujednání o odpovědnosti za vady.
„Při koupi rozmnožovacího materiálu jednoletých druhů, s výjimkou sazenic zeleniny, je záruční doba jeden rok, pokud nebude sjednána doba delší,” uvedla Hekšová.
Jak dále doplnila, u víceletých druhů je záruční doba dva roky. „Běží od prvního dne kalendářního roku následujícího po uplynutí kalendářního roku, ve kterém dosáhla odrůda vývojového stupně potřebného k určení pravosti odrůdy.”
U sazenic zeleniny a květin je pak záruční doba tři týdny.
V každém případě, abyste se vyhnuli zklamání a problémům s reklamací, ještě před samotnou koupí si rostlinu, sazenici či květinu důkladně zkontrolujte. dTest doporučuje i zdokumentovat samotné uložení a pěstování. Podrobné informace by vám totiž mohli při reklamaci výrazně pomoci.