Hlavní obsah

Finanční poradna: I nepovedenou rekonstrukci lze reklamovat

Ne vždy se rekonstrukce v domě či bytě povede podle vašich představ. V takovém případě není nic jednoduššího než ji u zhotovitele, resp. firmy, která ji prováděla, reklamovat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme rady a tipy, jak se s reklamací nepovedené rekonstrukce vypořádat.

Smlouvu o dílo raději písemně

Před rekonstrukcí bytu či domu uzavíráte se zhotovitelem tzv. smlouvu o dílo. Může být v ústní formě, nicméně odborníci doporučují sjednat ji písemně.

„Zákon totiž jednou větou říká, že dílo má vadu, neodpovídá-li smlouvě. Právě proto je vhodné být již při uzavírání smlouvy obezřetný a co nejvíce specifikovat, jak by provedená oprava měla vypadat,“ upozornila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Domácnosti plánují úpravy bydlení

Finance

Jak dále doplnila, snáze tak předejte různým sporům, například o to, zda měla být výmalba provedena daným odstínem barvy, či jsou položené obklady skutečně ty, které jste si objednali apod.

Na vytknutí vad máte dva roky

Rozhodně se vyplatí si po dokončení rekonstrukce práci zhotovitele dobře prohlédnout a ověřit si, zda ji provedl podle zadání. V tento okamžik je nutné vytknout tzv. zjevné vady, tedy takové, které lze zjistit během kontroly při převzetí, ideální by bylo vzít si k ruce profesionála.

Vady, které sice na provedeném díle byly již při převzetí, ovšem objevily se až později, jsou tzv. vadami skrytými. Zhotovitele na ně bez zbytečného odkladu po jejich objevení upozorněte.

Češi přistavují a opravují o sto šest, úvěry na rekonstrukce frčí

Finance

Na vytknutí vad máte ale maximálně dva roky od předání díla. Pokud totiž na zjevné vady neupozorníte již při převzetí a na skryté bez zbytečného odkladu a nejpozději do dvou let, mohla by vám být reklamace z tohoto důvodu oprávněně zamítnuta.

Nárok na opravu či slevu

Pokud řádně a včas vytknete vadu díla, přichází na řadu vaše práva z vadného plnění. O těch pak platí obdobně ustanovení jako o kupní smlouvě, upozorňuje dTest.

Pochopitelně není možné, protože se jedná o rekonstrukci, vrátit vadné dílo zhotoviteli a požadovat provedení nového. Ovšem oprava či přiměřená sleva nebo jako poslední možnost – odstoupení od smlouvy, už v úvahu připadá.

Výše požadované slevy je pak na dohodě mezi zákazníkem a firmou či podnikatelem, který rekonstrukci prováděl. Dobrým vodítkem by mohla být například částka, jakou by bylo nutné vynaložit pro uvedení díla do požadovaného stavu.

Přehled nejčastějších omylů při reklamacích

Finance

Pokud rekonstruujete svůj byt či dům, který užíváte k bydlení, budete pravděpodobně v postavení spotřebitele. V takovém případě se na vás vztahuje zákon o ochraně spotřebitele a k vyřízení reklamace zde platí stanovená lhůta 30 kalendářních dnů, pokud se s podnikatelem nedohodnete na lhůtě delší.

„Stejně jako u kupní smlouvy máte v případě oprávněné reklamace právo na náhradu nákladů účelně vynaložených k uplatnění reklamace. V případě rekonstrukce by těmito náklady mohly být například náklady na vyhotovení znaleckého posudku, který by potvrzoval existenci vady v případě, že podnikatel reklamaci při uplatnění neoprávněně zamítl,“ doplnila Hekšová.

Výběr článků

Načítám