Článek
O vydání zápočtového listu po ukončení pracovního poměru nemusíte zaměstnavatele speciálně žádat. V takovém případě je to jeho povinností, což platí i při skončení právního vztahu založeného dohodou o pracovní činnosti (DPČ).
Ovšem pozor, výjimkou je práce na dohodu o provedení práce (DPP), tehdy je zaměstnavatel povinen vydat potvrzení, jen pokud jste byli účastni nemocenského pojištění či pokud byl z odměny prováděn výkon rozhodnutí nebo exekuce srážkami ze mzdy.
„Zaměstnavatel vám musí vydat zápočtový list pro každý pracovněprávní vztah zvlášť a nemůže jeho vydání nijak podmiňovat, například vrácením svěřených věcí nebo si za vydání účtovat poplatky. Neplatí to, pokud jde o kopii již dříve vydaného potvrzení,“ uvedla pro Novinky Iva Mlynaříková z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.
Nejdříve vám může zaměstnavatel potvrzení o zaměstnání vydat v poslední den trvání pracovního poměru. Žádný vliv na to nemá ani případné běžící soudní řízení o neplatnosti skončení pracovněprávního vztahu.
Co musí zápočtový list obsahovat |
---|
Údaje o zaměstnání (druh pracovněprávního vztahu: pracovní poměr, dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti; doba jejich trvání) |
Druh konaných prací (při změně druhu vykonávané práce je nutné uvést všechny druhy práce, které jste za celou dobu dělali) |
Dosaženou kvalifikaci |
Odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby |
Zda jsou z vaší mzdy prováděny srážky, který orgán srážky nařídil, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky |
Údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění |
Nesouhlasíte s obsahem zápočtového listu?
Jen po dohodě s vámi může zaměstnavatel do zápočtového listu uvést i jiné údaje, než které stanoví zákon a které s pracovněprávním vztahem bezprostředně souvisejí.
Také důvod skončení pracovního poměru nesmí zaměstnavatel, aniž by se s vámi dohodl, do potvrzení uvést.
„V opačném případě se lze bránit žalobou na úpravu potvrzení o zaměstnání. Podat ji musíte do tří měsíců ode dne, kdy se dozvíte o obsahu zápočtového listu. Požadujete-li však uvést do zápočtového listu i jiné údaje, než které předepisuje zákon, zaměstnavatel nemá povinnost vám vyhovět,“ upozornila Mlynaříková.
Co je oddělené potvrzení
Pokud o to požádáte, musí vám zaměstnavatel vystavit i tzv. oddělené potvrzení, které je primárně určené pro úřad práce.
Co patří do odděleného potvrzení |
---|
Údaje o výši průměrného výdělku |
Zda pracovní poměr, DPP nebo DPČ zaměstnavatel rozvázal z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k vámi vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem nebo z důvodu porušení jiné vaší povinnosti zvlášť hrubým způsobem |
Další skutečnosti, které mají vliv na posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti |
Oddělené potvrzení sice představuje druhou část potvrzení o zaměstnání, s ohledem na ochranu vašeho soukromí však musí být vydáno pouze odděleně. Obě části potvrzení o zaměstnání nelze spojit, a to ani na základě vaší dohody se zaměstnavatelem.
Na rozdíl od první části potvrzení o zaměstnání se oddělené potvrzení nevydává automaticky, ale vždy jen na žádost zaměstnance a zaměstnavatel ho může vydat nejdříve s ukončením pracovněprávního vztahu.
Zaměstnavatel vám zápočtový list nevydal?
Pokud vám zaměstnavatel zápočtový list při skončení pracovněprávního vztahu nevydá, můžete podat žalobu na jeho vydání – tedy žalobu na plnění.
Pro podání této žaloby není zákonem předepsána žádná speciální lhůta. Platí tedy obecná úprava promlčení podle občanského zákoníku, promlčecí lhůta tedy trvá tři roky.
„Nesplní-li zaměstnavatel povinnost vydat vám včas či řádně při skončení pracovněprávního vztahu zápočtový list, můžete zvážit i podání žaloby na náhradu škody. A to zejména tehdy, jestliže by vám vznikla například škoda ve formě ušlého zisku za mzdu nebo odměnu, pokud by jiný zaměstnavatel nebyl ochotný bez předložení potvrzení o zaměstnání uzavřít s vámi pracovněprávní vztah,“ doplnila Mlynaříková.
Zároveň se zaměstnavatel, který poruší povinnost vydat vám potvrzení o zaměstnání, dopouští přestupku a může mu být ze strany příslušného inspektorátu práce uložena pokuta až do výše dvou milionů korun.