Hlavní obsah

Finanční poradna: Co musí obsahovat zápočtový list od zaměstnavatele

Tzv. zápočtový list neboli potvrzení o zaměstnání obdržíte od svého zaměstnavatele po ukončení pracovního poměru. Rady a tipy, co všechno musí obsahovat i jak byste měli postupovat, pokud nebudete souhlasit s jeho obsahem, přinášíme v následujícím přehledu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

O vydání zápočtového listu po ukončení pracovního poměru nemusíte zaměstnavatele speciálně žádat. V takovém případě je to jeho povinností, což platí i při skončení právního vztahu založeného dohodou o pracovní činnosti (DPČ).

Ovšem pozor, výjimkou je práce na dohodu o provedení práce (DPP), tehdy je zaměstnavatel povinen vydat potvrzení, jen pokud jste byli účastni nemocenského pojištění či pokud byl z odměny prováděn výkon rozhodnutí nebo exekuce srážkami ze mzdy.

„Zaměstnavatel vám musí vydat zápočtový list pro každý pracovněprávní vztah zvlášť a nemůže jeho vydání nijak podmiňovat, například vrácením svěřených věcí nebo si za vydání účtovat poplatky. Neplatí to, pokud jde o kopii již dříve vydaného potvrzení,“ uvedla pro Novinky Iva Mlynaříková z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

Nejdříve vám může zaměstnavatel potvrzení o zaměstnání vydat v poslední den trvání pracovního poměru. Žádný vliv na to nemá ani případné běžící soudní řízení o neplatnosti skončení pracovněprávního vztahu.

Co musí zápočtový list obsahovat
Údaje o zaměstnání (druh pracovněprávního vztahu: pracovní poměr, dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti; doba jejich trvání)
Druh konaných prací (při změně druhu vykonávané práce je nutné uvést všechny druhy práce, které jste za celou dobu dělali)
Dosaženou kvalifikaci
Odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby
Zda jsou z vaší mzdy prováděny srážky, který orgán srážky nařídil, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky
Údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění

Nesouhlasíte s obsahem zápočtového listu?

Jen po dohodě s vámi může zaměstnavatel do zápočtového listu uvést i jiné údaje, než které stanoví zákon a které s pracovněprávním vztahem bezprostředně souvisejí.

Také důvod skončení pracovního poměru nesmí zaměstnavatel, aniž by se s vámi dohodl, do potvrzení uvést.

„V opačném případě se lze bránit žalobou na úpravu potvrzení o zaměstnání. Podat ji musíte do tří měsíců ode dne, kdy se dozvíte o obsahu zápočtového listu. Požadujete-li však uvést do zápočtového listu i jiné údaje, než které předepisuje zákon, zaměstnavatel nemá povinnost vám vyhovět,“ upozornila Mlynaříková.

Co je oddělené potvrzení

Pokud o to požádáte, musí vám zaměstnavatel vystavit i tzv. oddělené potvrzení, které je primárně určené pro úřad práce.

Co patří do odděleného potvrzení
Údaje o výši průměrného výdělku
Zda pracovní poměr, DPP nebo DPČ zaměstnavatel rozvázal z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k vámi vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem nebo z důvodu porušení jiné vaší povinnosti zvlášť hrubým způsobem
Další skutečnosti, které mají vliv na posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti

Oddělené potvrzení sice představuje druhou část potvrzení o zaměstnání, s ohledem na ochranu vašeho soukromí však musí být vydáno pouze odděleně. Obě části potvrzení o zaměstnání nelze spojit, a to ani na základě vaší dohody se zaměstnavatelem.

Na rozdíl od první části potvrzení o zaměstnání se oddělené potvrzení nevydává automaticky, ale vždy jen na žádost zaměstnance a zaměstnavatel ho může vydat nejdříve s ukončením pracovněprávního vztahu.

Zaměstnavatel vám zápočtový list nevydal?

Pokud vám zaměstnavatel zápočtový list při skončení pracovněprávního vztahu nevydá, můžete podat žalobu na jeho vydání – tedy žalobu na plnění.

Pro podání této žaloby není zákonem předepsána žádná speciální lhůta. Platí tedy obecná úprava promlčení podle občanského zákoníku, promlčecí lhůta tedy trvá tři roky.

„Nesplní-li zaměstnavatel povinnost vydat vám včas či řádně při skončení pracovněprávního vztahu zápočtový list, můžete zvážit i podání žaloby na náhradu škody. A to zejména tehdy, jestliže by vám vznikla například škoda ve formě ušlého zisku za mzdu nebo odměnu, pokud by jiný zaměstnavatel nebyl ochotný bez předložení potvrzení o zaměstnání uzavřít s vámi pracovněprávní vztah,“ doplnila Mlynaříková.

Zároveň se zaměstnavatel, který poruší povinnost vydat vám potvrzení o zaměstnání, dopouští přestupku a může mu být ze strany příslušného inspektorátu práce uložena pokuta až do výše dvou milionů korun.

Limity pro odvody dohodářů se upraví, řídit se budou průměrnou mzdou

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám