Článek
Výuka finanční gramotnosti na základních a středních školách je od roku 2013 povinností a stala se běžnou praxí. Odborníci ale vybízejí začít s finančním vzděláváním již od období raného dětství.
Na zvýšení finanční gramotnosti u těch nejmenších - dětí v mateřských školkách - se zaměřuje projekt Moje první peníze neziskové organizace Junior Achievement. Díky jeho aktivitám se předškoláci prostřednictvím aktivit a her učí porozumět roli peněz ve společnosti.
Jak děti naučit přemýšlet o hodnotě peněz
Podle školitelky vzdělávacího projektu Jany Smitkové se děti snáz naučí přemýšlet o hodnotě peněz. „Pomůžeme jim rozvinout schopnost interpretovat informace. Díky tomu se pak mohou snáze rozhodovat, naslouchat a pozorovat, sledovat instrukce nebo porovnávat různé možnosti,“ uvedla školitelka.
Smitková jednak děti finančně vzdělává, jednak je také matkou předškoláka, který již program absolvoval. „Naučil se, jak využít peníze ke zajištění životních potřeb a vyzkoušel si také základy počítání,“ pochvalovala si.
Vzdělávají vyškolení učitelé i dobrovolníci
Projekt Moje první peníze je rozdělen do pěti tematických celků, které se věnují mimo jiné i rozdílům mezi potřebami a přáním nebo tomu, jak důležité je šetřit.
V některých školkách jsou kurzy organizované dobrovolníky z pojišťovny MetLife, v jiných se přednášení ujali vyučující z dané školky. „Všichni přednášející jsou vyškoleni. Dostali také speciální výukové materiály, pracovní sešity i další užitečné pomůcky,“ uvedla projektová manažerka Kateřina Vůjtěchová.
Inspirace v zahraničí
Program byl za podpory pojišťovny MetLife zahájen v České republice v roce 2016. Původní myšlenka vznikla ve Spojených státech, díky úspěchům byl projekt adaptován i do českých školek.