Článek
Čím více Čechů vlastní chytré telefony či tablety, tím více roste oblíbenost fintechu, tedy spojení moderních technologií a financí.
„S tím souvisí rozvoj různých finančních aplikací, které mají zjednodušit platby či hlídání rodinného rozpočtu,“ uvedl Matěj Turek ze společnosti Trisbee, která u tisícovky zástupců české populace realizovala průzkum zaměřený právě na využívání různých finančních aplikací.
Z něho vyplynulo, že nadpoloviční většina lidí (56 procent) má ve svém smartphonu nainstalovanou alespoň jednu aplikaci, jíž své finance řídí. Tou nejčastěji využívanou je aplikace sloužící pro správu účtu klienta. Mezi dalšími finančními aplikacemi je bezkonkurenčně nejčastěji používaná. V průzkumu ji zmínil každý druhý oslovený.
Každý sedmý využívá aplikace na správu slevových kartiček, populární jsou také srovnávače cen či aplikace upozorňující na aktuální slevy (používá je každý desátý).
Bezpečnost a pohodlnost
I přesto že lidí používajících mobilní finanční aplikace je většina, stále ještě ne nepodstatný počet se k jejich používání nemá. A jaké důvody je k tomu vedou? Například mají strach z nedostatečného zabezpečení dat, nebo jim nevyhovuje malý displej mobilu a je pro ně tak pohodlnější vyřídit si vše přes počítač. V průzkumu to shodně zmínily dva z pěti oslovených, kteří aplikace v mobilu nevyužívají.
Mezi další důvody patří i preference kontaktu s pobočkou či to, že při používání aplikací hrozí nedostatek kontroly nad financemi. Někteří lidé (šest procent z těch, kteří aplikace v mobilu nemají) uvedli, že finanční aplikace jsou pro ně příliš složité.
Na druhou stranu ale každý druhý, který finanční aplikace v mobilu nevyužívá, uvedl, že bude-li mít jistotu dobrého zabezpečení, bude ho to motivovat i k jejich nainstalování. Třetina lidí by dále uvítala, aby byly přehledné a jednoduché.
„Lidé obecně chtějí, aby byly aplikace jednoduché a šetřily jim čas – což je obecný princip fintechu. Aplikacím jsou spíše otevření, jen čtvrtina říká, že je nechce za žádných okolností,“ dodal Turek.
Možnost nahrát si do telefonu platební kartu a zjednodušit si tak placení se lidem líbí, dvě třetiny respondentů by s tím neměly problém.