Článek
Exekutor si totiž několik let rád počká a bývalého černého pasažéra, který na vše už většinou dávno zapomněl, může čekat nemilé překvapení.
„Exekutor si počká i několik let, než má dlužník zaměstnání nebo peníze z jiných zdrojů, a pak peníze začne vymáhat,“ potvrdil Právu exekutor zabývající se vymáháním pokut od neplatičů v městské dopravě, který si nepřál být jmenován.
Na původní pokutu se ovšem mezitím nabalují penále a soudní poplatky, takže obnos roste geometrickou řadou.
Možná, že se ale brzy dočkáme změny. Že jde o živé téma, potvrdila bouřlivá diskuse na téma černých jízd dětí a následných exekucí, kterou vyvolal článek Práva o případu devatenáctiletého Denise, který za své černé jízdy od 13 let dluží už milión a půl. [celá zpráva]
Ministerstvo spravedlnosti chce dokonce změnit stávající právní úpravu.
Podobné záležitosti v demokratických zemích na západ od našich hranic vůbec neexistují.
„Jev, který ministerstvo v souvislosti s vymáháním pokut za jízdu načerno považuje za nežádoucí, je nepoměr mezi samotnou a často bagatelní vymáhanou částkou a náklady exekuce. Změnu plánujeme v nejbližší době představit,“ sdělila Právu mluvčí ministerstva spravedlnosti Tereza Palečková.
Denisův příběh vyvolal i reakci čtenářů. „Mohu vás ujistit, že podobné záležitosti v demokratických zemích na západ od našich hranic vůbec neexistují. Žiji tam posledních jedenáct let a přesvědčila jsem se o tom. Není myslitelné, aby za škodu v řádech korun byl člověk po čase nucen zaplatit 10 000 korun,“ napsala Práva po přečtení článku Barbora Knobloch, žijící ve Spojených státech.
Exekuci lze nařídit do 10 let
Podle stávajícího zákona plyne z černé jízdy v MHD závazkový vztah zaplatit jízdné, a týká se to i dětí. „Děti jsou v těchto případech odpovědné za své jednání, což se promítá i do následných procesů úkonů civilního a správního práva,“ vysvětluje mluvčí Palečková.
Také exekuce se přitom týká vždy dítěte, nikoli jeho právního zástupce. „Exekuční titul u nezaplacených pokut dopravnímu podniku představuje zpravidla platební rozkaz nebo rozsudek soudu, pro které lze exekuci nařídit do deseti let od data jejich vykonatelnosti. V těchto případech je samozřejmě neoddiskutovatelná úloha rodičů dítěte, respektive jejich výchovy. Měli by dítěti vštípit, že cestovat načerno, a prakticky tak podvádět dopravce, je špatné,“ dodává Palečková.
Podle sociálního pracovníka Blažeje Ingra ale u většiny mladistvých dlužníků, se kterými pracuje, selhala v první řadě právě rodina, kde mnohdy samotní rodiče mají problémy s kriminalitou nebo jsou sociálně znevýhodněni.
Promlčecí lhůta u uložených pokut je v podobných případech tři roky, ale kdo by spoléhal jen na to, přepočítá se. Většina dopravních podniků se totiž nezaplacených pokut urychleně zbavuje a předává je do dalšího soudního řízení a vymáhání často specializovaným právním a exekučním firmám.
Kdo jízdné ani pokutu dobrovolně nezaplatí, musí počítat s tím, že bude následovat citelnější postih.
V Plzni byly například černým pasažérům loni uděleny pokuty ve výši zhruba 33 miliónů korun. Kdo nezaplatí do měsíce, musí počítat se soudním vymáháním. „Na žalobu dojde ve zhruba třiceti procentech případů. Pokud nejsou žalované pohledávky zaplaceny nejpozději do data nabytí právní moci soudního rozhodnutí, postupujeme je v následujícím měsíci smluvní advokátní kanceláři, která je exekučně vymáhá,“ sdělila Právu Marta Kohoutová z Plzeňských městských dopravních podniků. A pak už běží oněch exekučních deset let.
„Ten, kdo jízdné ani pokutu dobrovolně nezaplatí, musí počítat s tím, že bude následovat postih citelnější, kterým výsledek soudního řízení nepochybně je,“ kontruje ale tajemník České advokátní komory Ladislav Krym. Někteří Právem oslovení advokáti a soudní exekutoři zase tvrdí, že by radikální snížení odměn pro exekutory mohlo být pro ně svým způsobem likvidační.
Že jde o velký byznys, potvrzuje i hrubé rozdělení desetitisícové pokuty, kterou dlužník po pár měsících od černé jízdy dostane k úhradě. Osm tisíc přijde na konto exekutora a jen tisícovka putuje do kasy dopravního podniku. Zbytek jsou poplatky.
Nejprve upomínka, po nabytí zletilosti žaloba
Podobné postihy jsou zvláště u dětských dlužníků podle odborníků kontraproduktivní.
„Pokud u těch dětí neproběhla v pořádku raná socializace, tak dělat zodpovědnými děti a počkat, až budou dospělí, naznačuje chybu v systému. Stát by měl mít zájem v maximální míře na prevenci podobných excesů. Není to jen pro dobro daného jedince, ale i pro samotnou společnost. Nezasáhnout v takových případech znamená vytváření problémů do budoucna,“ varuje sociolog Michal Vašečka z Masarykovy univerzity.
Přitom třeba z celkového počtu například v Plzni odhalených černých pasažérů jich je zhruba dvanáct procent mladších osmnácti let. Pokud revizor načapá dítě školou povinné, dostanou jeho rodiče doporučeně standardní výzvu k uhrazení pokuty. To ale už neplatí u mladistvých nad patnáct let, kterým dopravní podnik výzvu předcházející žalobě neposílá.
„Všichni cestující jsou ale upozorňováni na příslušné poučení, které je na druhé straně záznamu o provedené přepravní kontrole,“ podotkla mluvčí Kohoutová.
Ostravský dopravní podnik udělí ročně za jízdu načerno zhruba 100 tisíc pokut. Přibližně polovinu zaplatí lidé bez větších průtahů. „Ostatní případy se řeší. Dva a půl tisíce případů exekučně vymáháme, další tři tisíce pokut vymáháme soudní cestou externími společnostmi a asi 30 tisíc případů řešíme odprodejem pohledávek,“ vysvětlil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.
Neplatiče upomínají v moravskoslezské metropoli standardně: upomínkami s výzvou k zaplacení. A to i v případě, že bez jízdenky chytil revizor nezletilého. „Nejprve pošleme upomínku k zaplacení, pak dojde na externí inkasní vymáhání a po nabytí zletilosti interní žaloba,“ řekl Albrecht.