Článek
Myšlenkou odejít od své hlavní banky a využívat služby jiné se zaobírají více než dvě pětiny českých bankovních klientů. Další dvě pětiny tak již učinily a pouze každý zhruba pátý až šestý člověk o změně banky ani neuvažuje.
Hlavním důvodem ke změně jsou pro téměř dvě třetiny dotázaných vysoké poplatky za používání účtu, pro tři z deseti lidí jsou to nízké úroky u spoření a pro každého šestého pak vysoké úroky u půjček.
Mezi další důvody ke změně patří třeba neochota banky vyhovět nějakému požadavku nebo špatný servis na pobočkách či po telefonu.
„Každý rok si stovky tisíc lidí otevřou na zkoušku účet v některé další bance a část z nich se vždy rozhodne změnit banku úplně. Průzkum naznačuje, že tento trend bude pokračovat i letos,“ uvedl Jakub Petřina z Air Bank.
Nejvíce klientů přechází k takzvaným novým bankám, jako jsou Air Bank, Equa bank, Fio banka, mBank nebo Zuno bank. Celkově si je už vybraly více než dva milióny klientů. Pro některou z těchto nových bank by se rozhodla i většina klientů, kteří o změně banky teprve uvažují.
Kdyby si dnes Češi znovu vybírali, kde si otevřou běžný účet, více než polovina by si vybrala některou z pěti nových a jen čtvrtina některou ze tří velkých bank.
Důvody, které Čechy vedou k úvahám o změně hlavní banky | |
---|---|
Vysoké poplatky u účtu | 64 % |
Málo úročené vklady | 31 % |
Drahé úvěry s poplatky | 17 % |
Chybí některé služby | 11 % |
Nevyhověla požadavku | 10 % |
Špatný servis | 9 % |
Skončila hypotéka | 2 % |
Něco jiného | 9 % |
Zdroj: STEM/MARK |
Změnit banku by už letos mohlo trvat jen 12 dní
Ne každý, kdo o změně banky uvažuje, ji nakonec skutečně udělá. Nejčastěji kvůli obavám, že je to složité a zdlouhavé. Změnit banku je přitom v současné době velmi jednoduché díky tzv. Kodexu mobility, s jehož využitím můžete přejít z jedné banky do druhé i se všemi trvalými příkazy či inkasy. Stačí k tomu jediná návštěva nové banky, která účet převede a zařídí i zrušení účtu u staré banky. Tam už klient nemusí vůbec chodit.
Změnu banky by měl ještě o několik dní urychlit nový zákon o platebním styku, který už schválila vláda. Díky němu by se mohla změna banky zkrátit ze současných maximálně 30 dní na nejvýš 12 dní.
Každý klient by při změně banky také nově získal přehled pravidelně se opakujících příchozích plateb za posledních 12 měsíců. Díky tomu nezapomene nahlásit změnu účtu nikomu, od koho mu na původní účet chodily peníze.
„Už dnes k nám dokážeme naprostou většinu účtů převést do 15 dnů, z principu ale každou snahu o další zjednodušení vítáme. Do budoucna si umíme představit i další ulehčení změny banky, například tím, že by klient kvůli tomu vůbec nemusel jít osobně na pobočku,“ doplnil Petřina.
Některé banky v Česku už dnes nabízí možnost založit si účet kompletně on-line. Možnost převodu účtu ze staré banky do nové jen přes internet by tak mohla být do budoucna dalším logickým krokem. Tímto způsobem změna banky probíhá například ve Velké Británii.