Hlavní obsah

Dříve žádaná práce z domova je dnes běžnou rutinou

Právo, Karel Kvapil

Až do loňského jara byla práce z domova, tzv. home office, jedním z nejžádanějších pracovních benefitů. Ještě v průzkumu uspořádaném na přelomu loňského května a června společností Survio vyhovovala práce z domova téměř 65 procentům dotázaných zaměstnanců. Nyní však zástupci Survia tvrdí, že situace se rapidně změnila.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Lidé jsou prací z domova přesyceni a považují home office za běžnou rutinu. Firmy ve využívání práce z domova nadále pokračují a podle očekávaných trendů tomu nebude jinak ani v budoucnu.

„Určitě už nemůžeme mluvit o tom, že home office je benefitem. Aktuálně ho většina Čechů, kteří z podstaty vykonávané činnosti mohou takto pracovat, považuje za rutinu a nutnost,“ řekla Lucie Černá ze společnosti Survio.

Koronavirus zatočil s pracovním trhem. Kdo má problémy a kdo se bát nemusí?

Finance

Mnohým naopak chybí sociální kontakt s kolegy. „Zaměstnancům rozhodně chybí neformální diskuse se spolupracovníky. Práce z domova se tak pro ně dnes jeví spíše jako trest než jako pracovní výhoda,“ podotkla Černá.

Home office ovšem jen tak nevymizí. V momentě, kdy se situace ustálí, lze očekávat trend snižování počtu kanceláří a větší příklon k práci z domova.

Tlak na výkon

„V zámoří sledujeme firmy, které se stěhují do menších prostor nebo přešly na trvalý home office. Domnívám se, že se něčeho podobného dočkáme také u nás,“ popsala Černá.

Novinkou podle ní budou tzv. sdílené prostory, kde se zaměstnanci budou střídat. „Pravidlo, že každý pracovník má svůj pevně přidělený stůl, se brzy stane minulostí. Kanceláře poslouží hlavně jako místo pro setkávání a porady,“ poznamenala Černá.

Pandemie ukázala na nové benefity, Češi chtějí příspěvky na snazší práci z domova

Finance

Kromě změny způsobu práce pandemie výrazně akcelerovala rovněž digitalizaci. Lidé dnes běžně využívají technologie, které jim byly dříve neznámé. A lze předpokládat, že i tento trend bude pokračovat.

„Manažeři za účelem zefektivnění práce na dálku využívají různý software, s jehož pomocí rychle měří a řídí výkon svých podřízených. Touha mít vše pod kontrolou bude důvodem, proč porostou investice společností do automatizace procesů a systémů efektivního řízení týmů,“ zdůraznil Martin Souček, šéf společnosti Survio.

Finanční poradna: Zaměstnavatel se na práci z domova musí se zaměstnancem dohodnout

Finance

Z dat Hospodářské komory ČR vyplývá, že v listopadu měla téměř polovina (47 procent) zaměstnavatelů alespoň jednoho pracovníka na home office. Podle Součka by jich mohlo být daleko víc, avšak firmy se mnohdy bojí poklesu produktivity nebo mají příliš konzervativní vedení. Výraznou bariérou je i samotná povaha práce. „Některé profese se zkrátka z domova vykonávat nedají,“ připomíná Souček.

Daň za pohodlí

Za hlavní výhodu práce z domova zaměstnanci zpravidla považují to, že nemusejí cestovat do práce. Na druhou stranu home office v sobě skrývá určitá úskalí. Největší hrozbu představuje úpadek mezilidských vztahů, který se u některých jedinců podepisuje na jejich duševní pohodě.

„Po několika měsících izolace se u introvertních povah může projevit problém, že obtížně navazují neformální vztahy s kolegy. Dlouhodobá práce z domova škodí i juniorním pracovníkům, kteří potřebují být nablízku svým zkušeným mentorům,“ vyjmenovala Lucie Černá sociální dopady práce na dálku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám