Hlavní obsah

Dobře nahuštěné pneumatiky pomohou snížit spotřebu

Snížit citelně spotřebu paliva může řadě motoristům jen to, že si na správný tlak nahustí pneumatiky. Za měsíc tak mohou ušetřit litry pohonných hmot.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

„Pneumatiky byly skoro na polovině předepsaného tlaku. Už to bylo samozřejmě znát na řízení. Dohustil jsem je, ale za pár dní tlak znovu klesl. Tak jsem jezdil asi měsíc, a pořád musel hledat pumpu, kde funguje vzduch. Až potom mi v servisu vyměnili ventilky a já jsem byl překvapený, jak spotřeba klesla zhruba o dva litry na sto kilometrů,“ popsal Právu řidič minibusu Jiří Pospíchal.

Na spotřebu má vliv i to, jaké pneumatiky si motorista pořídí. U levnější značky sice ušetří při nákupu, ale pokud jezdí delší vzdálenosti, tak musí počítat s vyšší spotřebou.

Cena benzinu je v Česku na novém rekordu

Ekonomika

Evropský klasifikační systém pneumatik usnadňuje porovnání mezi pneumatikami v jejich palivové účinnosti, přilnavosti na mokru a vnější hlučnosti. Zákazník se snadno zorientuje podle štítků, podobných jako třeba na ledničkách.

Vyhnat čerty

„Valivý odpor má značný vliv na spotřebu paliva. Správně nahuštěná pneumatika, která v evropském klasifikačním systému pneumatik spadá do třídy A, může ve srovnání s pneumatikami s nejnižšími výkony ušetřit až půl litru paliva na sto kilometrů,“ potvrdil Matti Morri ze společnosti Nokian Tyres.

U starších dieselových vozů může spotřebu paliva také výrazně zvyšovat zanesené sání vzduchu. Sací potrubí se časem téměř úplně zanese zbytky spalin, hlavně když šofér jezdí kratší vzdálenosti po městě. Je to způsobeno EGR ventilem, jenž vrací část výfukových plynů zpět do spalovacího prostoru k opětovnému přepálení kvůli emisím.

Česko chce zmírnit zákaz nových aut na naftu a benzin po roce 2035

AutoMoto

Ventil při pomalejší jízdě a menším nároku na výkon pouští více spalin k přepálení, proto se pak usazují na sacím potrubí, a po přidání plynu se naopak přivírá a do spalovacího prostoru jde více nového vzduchu.

Mechanici proto u dieselu motoristům jezdícím po městech radí, aby je jednou za čas vzali alespoň na hodinu na dálnici a lidově řečeno „vypálili čerty“.

Kdo s naftovým motorem pořád jezdí jen ve spodním pásmu otáček, aby ušetřil, a ani jednou za čas motor nevytočí, ten vozu neprospívá.

Podle odborníků rovněž spotřebu paliva snižuje brždění motorem. Tzv. vyhazováním rychlosti a dojížděním setrvačností na neutrál se palivo až tak nešetří. To ostatně ukazuje i měřič aktuální spotřeby paliva, je-li jím vozidlo vybaveno.

Brzdí-li se motorem, klesá spotřeba i na desetinovou a setinovou spotřebu. Kromě toho, jízda na neutrál není ani bezpečná. Spotřebu samozřejmě snižuje také plynulé a předvídavé řízení, a ne styl jízdy brzda-plyn.

Může se vám hodit na Seznamu:

Související témata:

Výběr článků

Načítám