Hlavní obsah

Dobrá pojistka proti krádeži ojetého auta se nehledá snadno

Právo, svj

Průměrné stáří osobních aut v Česku je 15 let. Mnoha motoristům se tak vzhledem k pořizovací ceně jejich vozidla už nevyplatí sjednat si havarijní pojištění. Někteří z nich si však chtějí auto pojistit jen proti krádeži. Jak ale vyplývá z analýzy online srovnávače cen Porovnej24.cz, tuzemský trh s pojištěním ojetých vozů proti krádeži řidičům příliš možností nenabízí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Pojištění proti odcizení nabízí pouze několik pojišťoven a limity pojistného plnění zdaleka nedosahují pořizovacích cen ojetých automobilů. Navazujícím problémem je pak podle analýzy i určení hodnoty ukradeného vozidla pojišťovnou.

„Často řešíme s našimi klienty, jak pojistit jimi nově koupené ojeté auto proti krádeži. Věc ale komplikuje skutečnost, že pořizovací cena auta zase není tak vysoká, aby se jim vyplatilo platit si vysoké havarijní pojištění. A i když pojišťovny nabízejí připojištění proti krádeži už i v rámci povinného ručení, ta nabídka se nezdá úplně dostačující,“ uvedl manažer serveru Porovnej24.cz Zbyněk Laisek.

I když na trhu s povinným ručením panuje mezi pojišťovnami ostrý konkurenční boj, pojištění proti odcizení přímo v povinném ručení nabízí minimum z nich. Podle Laiseka je to pouze pojišťovna Direct, Allianz, Axa a Slavia. Ceny pojištění proti odcizení se v jejich případě pohybují od 580 do 890 korun. „Což jsou reálné ceny za pojištění například u Škody Octavia Combi 1,6 TDI z roku 2013 za 260 tisíc korun,“ doplnil Laisek.

Pojišťovny podle něj mají stanovený takový limit pojistného plnění u odcizení, který v mnoha případech nedosahuje ani poloviny pořizovací hodnoty ojetého vozu. Ve většině případů nabízejí plnění jen do 100 tisíc korun, pouze pojišťovna AXA nabízí 150 tisíc.

Problémy s oceňováním

Lidé bývají po krádeži auta často zaskočeni výší pojistného plnění. Cenu odcizeného auta určuje pojišťovna tak, že ji automaticky vztahuje k době pojistné události, přičemž hledá takzvanou obvyklou cenu na trhu.

Ta se v praxi podle Laiseka určuje nesnadno už jen kvůli tomu, že není možná osobní prohlídka vozidla znalcem. Podle něj je proto klíčové správně určit cenu auta už v době uzavření pojistné smlouvy, aby při případné pojistné události nedocházelo ke sporům mezi pojišťovnou a majitelem auta o jeho hodnotu.

„V praxi jsme se setkali s tím, jak pojišťovna klientovi pojistila auto na 400 tisíc korun, a když mu auto po necelém roce od sjednání pojištění ukradli, pojišťovna určila cenu vozidla na 195 tisíc korun. Zarážející je, že totéž vozidlo byla ochotna v době po krádeži podle kalkulace z pobočky pojišťovny pojistit na částku téměř 330 tisíc korun,“ uvedl Lukáš Kaplan z webu Poradnapoškozeneho.cz. Soudní znalec podle něj nakonec určil cenu auta na 265 tisíc, tedy na částku, na kterou mělo být vozidlo původně správně pojištěno.

Protože ale nebylo, klient si podle poradny připlácel na pojistce několik tisíc korun ročně.

Nejvíc se kradou škodovky

V Česku bylo loni ukradeno 4919 aut a 427 motorek. Z aut se nejvíc kradou škodovky, zloději jich loni odcizili 2107, přičemž 1206 z nich byly octavie. Z dalších značek to pak byly hlavně Volkswagen a Ford, s 634, resp. 361 ukradenými auty.

Objasněnost krádeží osobních automobilů se přitom dlouhodobě pohybuje kolem dvaceti procent. Zejména starší vozy, jež si drží hodnotu, totiž končí během pár hodin rozřezané na náhradní díly a dražší vozy se organizovaně ztrácejí do zahraničí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám