Článek
„Od roku 2005 je na Slovensku zaveden systém kontroly originality vozidel, tzv. KO. Zjistili jsme ale, že přes něj projde velká část závadových aut. Noví majitelé tak nemají žádnou jistotu, že jejich vozidlo nepochází z trestné činnosti, a mohou o něj při policejní kontrole bez náhrady přijít,“ varuje Cebia, společnost specializovaná na prověřování původu automobilů.
„Když jsou čísla VIN kódu přeražená raznicí, či vyříznutá a navařená z jiného vozidla, tak to bývá při bližším pohledu zřetelné a policista to i při běžné kontrole pozná,“ potvrdil Právu vrchní komisař z policejního prezidia Jan Melša.
U propracovanějších čachrů, kdy má policie u daného auta podezření, je ovšem podle něj nutná identifikace odborným kriminalistickým pracovištěm. Až to pozná i profesionálně udělané úpravy.
„Na každém vozidle je VIN kódů několik. Některé jsou viditelné, jiné umisťují automobilky skrytě právě kvůli případné krádeži vozu a pozdější identifikaci. Tu lze provést i podle jiných znaků, například specifického vybavení vozu, či provedené opravy konkrétního vozidla,“ vysvětluje Melša.
Pokud policisté zjistí, že kontrolované vozidlo pochází z trestné činnosti, mohou ho zabavit. Osobě, která vozidlo vydá či které je odňato, je vydáno písemné potvrzení či přímo opis protokolu.
Rodina přišla o dovezený vůz
Odstrašujícím případem je rodina z Čech, která si ze Slovenska koupila Volkswagen Multivan, který jí následně zabavila zlínská policie. Kontrola originality ze Slovenska neodhalila žádný problém, přestože hned při první návštěvě autorizovaného servisu v ČR bylo vozidlo zabaveno s tím, že se v něm nacházejí identifikační znaky z auta ukradeného v Německu.
Ročně odhalíme několik desítek aut s podezřelými identifikačními znaky. Většinou se tak stane po nehodě. Speciálně se zaměřujeme na vozy dovezené z Polska nebo Slovenska.
Za poslední rok jen Cebia řešila osm obdobných případů vozidel, která prošla kontrolou originality s výsledkem, že jsou v pořádku, přesto však měla pozměněné identifikátory. Nejčastěji se jedná o BMW X5 a X6 či mercedesy. Cebia zachytila i předělaný Renault v hodnotě 200 tisíc korun.
Přihrávka na podvod
Kromě toho se razítka slovenského KO používají k podvodům. „Předělané vozidlo s razítkem stanice KO se pojistí a po několika měsících nahlásí jako odcizené. Pojišťovna vyplatí pojistné plnění, aniž by věděla, že pojistila bezcenné odcizené vozidlo,“ uvedla Cebia.
„Ročně odhalíme několik desítek aut s podezřelými identifikačními znaky. Většinou se tak stane po nehodě. Speciálně se zaměřujeme na vozy dovezené z Polska nebo Slovenska,“ potvrdil Právu Milan Káňa z Kooperativy.
Podle něj ale bohužel neexistuje žádná centrální databáze, kde by pojišťovny údaje o podezřelých vozidlech vzájemně sdílely. Odmítnutý člověk se pak může pokusit pojistit vozidlo s podivnou historií klidně u jiné pojišťovny.
Pěkně nalakované pojízdné rakve
V Česku má podle odborných odhadů až třetina ojetin nekalý původ. Jako na běžícím pásu se bez skrupulí svařují odcizená vozidla s těžce bouranými kusy. A byť jsou to pak hezky vyhlížející vozy, ve skutečnosti jde spíš o pěkně nalakované pojízdné rakve, které se při nehodách i v relativně nízkých rychlostech rozpadají ve dví jako autíčka ze špejlí.
Vrakoviště nabízejí předřezané kusy karosérií už léta veřejně na loukách, ať mají původ jakýkoli, pojišťovny zase dávají trosky po totálních haváriích místo do ekologické likvidace znovu do aukcí, aby si snížily ztrátu, a následné neoprávněné zásahy do konstrukcí aut i VIN kódů nikdo netrestá.
Z českého statku na Ukrajinu
Česko tak potvrzuje svoji přední evropskou pozici coby odbytiště pro kradená auta i z okolních zemí, respektive překladiště pro export dál na Ukrajinu a do zemí bývalého SSSR. „Jsme především tranzitní zemí pro vozidla odcizená na západě Evropy a mířících na východ,“ potvrdil Melša.
„Enormně se zvýšily krádeže vozů na objednávku, přesahující kraje a země. Sedmdesát procent odcizených aut je demontováno,“ uvedl Pavel Hanták z ministerstva vnitra. Z toho je podle něj část použita na náhradní díly, část na přestavby. Asi 20 procent obvykle luxusnějších aut jde za hranice.
„Pachatelé si často pronajímají průmyslové objekty, bývalé statky především v malých obcích, kam ukradený vůz přivezou a schovají, než ho zlegalizují, či rozmontují na náhradní díly,“ informoval Hanták.
Přímo v ČR bylo od letošního ledna ukradeno přes 4600 aut v celkové hodnotě přes 668 miliónů korun. K odcizení u nás v průměru dojde každých 40 minut. Statisticky se nejvíce kradou škodovky a VW, následují auta značek Ford, Renault a Peugeot.