Článek
Investiční nemovitost v současné době vlastní jen šest procent Čechů. Ovšem jak ukázal aktuální průzkum společnosti EMA data, lidé investice do nemovitostí začínají brát vážně.
„Češi platí za velmi rezervované vůči investicím, převážná většina nechává své prostředky ležet na účtu, v lepším případě na spořicím. Alespoň doposud platili. Stávají se z nich totiž investoři do nemovitostí,“ doplnil Martin Viktora ze společnosti EMA data.
Kam s volnými penězi? Možností se nabízí celá řada
Svůj názor má podpořený výsledky průzkumu, který zaznamenal rostoucí zájem o investice do nemovitostí, aktuálně do nich chce začít investovat nebo stávající investice navýšit 66 procent Čechů.
„Vliv na to mají přitom čtyři faktory – stále ještě poměrně nízké úrokové sazby hypoték, stále ještě zachovalé úspory z lockdownů a nedostatečná nabídka spolu s trvale rostoucími cenami. To vše vyvolává v Češích až nákupní horečku s mottem 'buď teď, nebo nikdy',“ dodal Viktora.
Pandemie koronaviru byla spouštěčem zájmu o investování do nemovitostí u třetiny Čechů. Větší zájem o tento typ zhodnocení peněz přitom projevují muži než ženy, navyšovat investice chce 36 procent mužů oproti 29 procentům žen.
Střadatelé mají žně v realitních fondech
Zjevnou chuť pustit se do investování průzkum zaznamenal především u věkové kategorie 41 až 55 let (42 procent) či u mladých lidí do 26 let (40 procent).
„Nemovitost si lidé kupují především pro rodinu, a to nejen k vlastnímu užívání, ale právě i jako investici,” uvedl Miloslav Lafek ze společnosti Lusq.
„Mladí lidé ji chtějí později mít pro vlastní bydlení, ve středním věku pak myslí na zabezpečení potomků. S přibývající léty už mají Češi tendenci naspořené prostředky spíše vydávat než z nich tvořit další hodnoty,“ doplnil Lafek.
Češi chtějí byt či dům vlastnit
Čtyři pětiny Čechů považují za nejlepší způsob realitní investice přímý nákup nemovitosti.
Levně koupit byt už dnes nelze prakticky vůbec nikde
Každý devátý pak preferuje realitní fond a osm investorů ze sta upřednostňuje nákup akcií developerských společností.
Preference přímého nákupu nemovitosti znatelně stoupá s rostoucím věkem, starší ročníky se naopak méně často přiklání k nákupu akcií developerských společností.