Článek
Češi vydělané peníze spíše utrácejí a příliš nespoří, naznačil už loni průzkum Erste Group, České spořitelny (ČS) a společnosti IMAS International. Sedm z deseti lidí v anketě přiznalo, že v posledních letech nedokázalo své úspory navýšit.
Útraty ale rostou. Na zvýšený nákupní apetit Čechů ukázaly na sklonku nejen vánoční a povánoční prodeje, ale i slevové akce v rámci tzv. black friday. Obchodníci během něj evidovali meziročně až o desítky procent vyšší tržby.
Například internetový prodejce Alza.cz zaznamenal ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku zvýšenou poptávku o víc než 35 procent a denní obrat firmy tak poprvé v historii překročil 200 miliónů korun.
Stejný trend registrují i bankéři. „Pro nás byl počtem bezhotovostních plateb nadprůměrný již měsíc říjen, kdy odchozí tuzemské platby meziročně v porovnání s říjnem 2016 stouply o 17 procent,“ potvrdila Právu mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.
Lidé utrácejí dál
Vítr v peněžence způsobilo u mnoha lidí tradičně nákupní období kolem Vánoc. Jak vyplynulo z dat Českého statistického úřadu tržby obchodníků v meziročním srovnání byly v listopadu 2017 vyšší o 7,8 procenta, v prosinci pak o 4,7 procenta.
Předvánoční horečka, jak se již stalo tradicí, plynule přešla do výprodejů. Ty ovšem pokračovaly v lednu i na začátku února. Vánoce sice pro mnohé české domácnosti znamenají finanční nápor, ale v obchodech to v prvních týdnech nového roku rozhodně znát nebylo.
Trhem hýbaly výprodeje se slevami v řádech desítek procent. Spousta lidí tak s nákupy elektroniky, oblečení či nábytku čekala právě na ně. K vyšším útratám napomáhaly i nemalé finanční částky, které lidé dostali pod stromeček.
„Povánoční výprodeje jsou pro obchodníky jednoznačným marketingovým a obchodním hitem, který se mnohdy prodlužuje až do Valentýna,” upozornil Petr Plocek z UniCredit Bank.
Oblibu výprodejů na počátku roku ukázal i průzkum Equa banky, podle něhož s nimi počítají čtyři z pěti Čechů. Navíc téměř polovina lidí si záměrně odkládá nákup zboží právě na toto období, kdy je možné nakupovat za nižší ceny.
Zvýšený nákupní apetit lidí potvrzují i údaje bank, které u bezhotovostních plateb sledují výrazný nárůst jak v počtu plateb, tak v objemu utracených peněz.
Například v lednových výprodejích vzrostly v kamenných obchodech útraty klientů ČSOB platebními kartami v meziročním porovnání o pětinu.
„Oproti loňskému roku vzrostly v kamenných prodejnách útraty v povánočním období o 13 procent, počet transakcí pak o 15 procent,” uvedl pro Právo Pavel Vlček z mBank.
„V meziročním srovnání jsme v obchodech zaznamenali 20procentní nárůst v počtu transakcí a 16procentní nárůst v objemech plateb u obchodníků,” upřesnil Michal Teubner z Komerční banky (KB).
Boom nákupů na internetu
Jednoznačný boom však zaznamenává internetové nakupování. Nákupy z pohodlí domova se u Čechů těší rok od roku stále větší oblibě. V roce 2017, jak vyplývá z údajů Asociace pro elektronickou komerci, celkové obraty za prodej zboží přesáhly 115 miliard korun, což znamená 18procentní meziroční nárůst.
On-line prodej vloni dosáhl podílu 10,5 procenta na celém českém maloobchodě.
Mnozí Češi se do nakupování v e-shopech pustili už počátkem letošního roku, přičemž v nich utráceli výrazně více než o rok dříve. Například klienti ČSOB po svátcích utratili na internetu o 38 procent více než ve stejném období v předchozím roce.
Podobný nárůst útrat zmiňují i další banky. „Oproti loňskému roku vzrostly útraty v e-shopech v povánočním období o 34 procent a počet transakcí pak o 29 procent,” doplnil Vlček z mBank.
„Meziročně jsme zaznamenali nárůst v počtu transakcí o 45 procent a v objemu plateb o 38 procent,” řekl Teubner z KB.