Článek
„Průměrná ztráta způsobená změnou dodavatele elektřiny se z loňských 126 korun prohloubila až na 314 korun. Znamená to více než zdvojnásobení ztráty. Paradoxem je, že zhruba 300 korun respondenti nejčastěji uváděli jako odhadovanou úsporu, kterou si od přechodu k novému dodavateli slibovali,“ uvedl Tomáš Horejsek z IBRS.
Konkurence tají poplatky
Mnohé společnosti lákají nové zákazníky na nízkou cenu elektřiny, ale o dalších nákladech, resp. poplatcích, které si účtují, mlčí. Podle Horejska je rozdíl mezi očekávanou úsporou a skutečně zaplacenou částkou často způsobený navýšením právě o různé poplatky, dále o platby za studie o výhodnosti nabídky nebo dokonce o poplatky za volání na zákaznickou linku a další položky, které původní dodavatel elektřiny neúčtoval.
„Základní problém změny dodavatele energií je v tom, že se v drtivé většině uskutečňuje podpisem smlouvy obchodníkovi, který klienta překvapí doma a na modelovém příkladu mu ukáže úsporu, která ani neodpovídá jeho spotřebě a využití,“ upozornil Martin Špaček ze společnosti Financial Solutions and Services, provozovatele portálu Sfinance. Řada měst už podomní způsob prodeje energií zakázala.
Podle Špačka se vyplatí ceny energií pravidelně sledovat a dodavatele v případě výhodnější nabídky změnit. „Stejně jako v obchodech se ceny produktů mění, tak to funguje i v energiích. Společnost, která byla výhodná v roce 2013, v následujícím roce ceny změní nebo se objeví společnost jiná, která má akční nabídku,“ doplnil.
Průměrná úspora na energiích, kterou lidé dosáhli díky změně dodavatele přes srovnávač cen Sfinance.cz, činila podle Špačka v roce 2013 na elektřině 1231 korun a na plynu 4860 korun.
Lidé nekontrolují čísla na faktuře
Průzkum IBRS také ukázal, že čím dál méně domácností pravidelně kontroluje správnost vyúčtování. Podíl těch, kteří tak činí, klesl od roku 2011 z 29 procent na letošních 21 procent.
Téměř dvě pětiny odběratelů fakturu vůbec nečtou, pouze se podívají, zda mají přeplatek či nedoplatek. Mezi nejčastější důvody, proč tomu tak je, lidé zmiňovali například nedostatek času a skutečnost, že vyúčtování buď nerozumí, nebo mu zkrátka věří.
Od začátku do konce si fakturu projde jen zhruba čtvrtina respondentů. Odborníci se ovšem shodují na tom, že vyznat se v podmínkách a cenách často není vůbec jednoduché.
Fenomén aukcí
K jinému dodavateli elektřiny přešlo loni 374 440 lidí, v roce 2012 to bylo bezmála o sto tisíc zákazníků víc. U plynu se počet změn dodavatelů snížil o 50 775 na 297 281 odběratelů.
Loni zažily boom sdružené aukce energií. Jejich princip spočívá v tom, že se domácnosti, často pod záštitou obce, spojují, aby poté společně vysoutěžily nejnižší možnou cenu.
„Jen za rok 2013 s námi lidé ve 21 320 domácnostech ušetřili 210 miliónů korun, které zůstávají v jejich rodinných rozpočtech. Přes 92 procent z těchto 21 tisíc domácností ušetřilo více než 20 procent nákladů (neregulovaná, tedy soutěžitelná část ceny),“ sdělila Právu Alice Mazurková, mluvčí největšího organizátora těchto aukcí, společnosti eCentre.
Jak dále upozornila, v aukci je soutěžena nejen cena za silovou elektřinu či zemní plyn jako takový, ale i stálý měsíční poplatek. „Díky aukcím tak lidé mají mnohdy nejen nižší cenu za jednotku odebrané energie, ale někdy stálý měsíční poplatek nehradí vůbec, protože v aukci vítězný dodavatel nabídne nulovou hodnotu u tohoto poplatku,“ dodala Mazurková.
Ještě před aukcí se každý dodavatel musí podle ní zavázat, že pokud v ní zvítězí a získá tak stovky či tisíce domácností a firem, ve smlouvě s těmito klienty nebudou žádné skryté poplatky a bude jim garantovat vysoutěženou cenu na stanovené období, v případě domácností na dva roky.
Do zatím poslední, tedy srpnové aukce se podle Mazurkové zapojilo 208 domácností, jejich průměrná úspora na neregulované části ceny energie podle ní dosáhne přes 21 procent (19,5 procenta u elektřiny, 22 procent u plynu).