Hlavní obsah

Češi za zboží z e-shopů platí hlavně kartou, zkouší ale i nové platební metody

Dvě třetiny Čechů preferují platbu kartou za zboží nakoupené online. Postupně se ale do jejich povědomí dostávají i nové platební metody, jako jsou například digitální peněženka či bankovní tlačítko.

Foto: Novinky

Jak Češi platí za zboží z e-shopů.

Článek

Pandemie koronaviru a s ní spojená vládní opatření poměrně výrazně posunula nákupní chování českých zákazníků i jejich platební zvyklosti v online prostředí, ukázal průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Barion.

Pro každého druhého Čecha je v současné době online nakupování mnohem atraktivnější než před pandemií.

Dvě pětiny lidí začaly zboží na internetu pořizovat častěji a stejný počet si natolik oblíbil bezkontaktní placení, že jím více platí i v kamenných obchodech.

Obliba online nakupování v Česku roste, lidé si na něj zvykli

Finance

Do budoucna plánuje v online nakupování pokračovat 85 procent lidí, i když značná část z nich (65 procent) občas do kamenných obchodů ráda zavítá.

Pořizování zboží na internetu je populární především u mladé generace. Mladší ročníky si oproti generaci svých rodičů či prarodičů více oblíbili i nakupování v zahraničních e-shopech.

Zkušenost s tím má například 90 procent lidí do 30 let věku oproti 50 procentům lidí starších 60 let, kteří na zahraniční e-shopy ještě nikdy nezavítali.

Platba v hotovosti je na ústupu, soudí Češi

Téměř dvě třetiny lidí zaplatí za zboží objednané online kartou, dobírku pak preferuje zhruba pětina, jsou mezi nimi především lidé z menších obcí a s nižším vzděláním.

„Zájem o platbu kartou online sledujeme dlouhodobě. Potvrzuje to důvěru zákazníků v české e-shopy a posun v myšlení zákazníků v uplynulých letech,” uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Češi platí hlavně bezkontaktně. Hotovosti se přesto vzdát nechtějí

Finance

„Zároveň je třeba zmínit, že se stále rozšiřuje jak nabídka platebních metod, tak způsobů doručení či vyzvednutí zboží. Právě propojení těchto dvou důležitých částí nákupního procesu hraje roli ve výsledném rozhodování o objednávce ze strany zákazníků,“ doplnil Vetyška.

Češi se učí používat i další platební metody, i když je zatím využívá jen malá část internetové populace. Digitální peněženku například používá sedm lidí ze sta, bankovní tlačítko pak pět lidí ze sta.

Na druhou stranu ale tyto relativně nové platební metody ještě někteří lidé vůbec neznají. Průzkum ukázal, že například digitální peněženka je neznámým pojmem pro každého osmého respondenta.

I tak je přes 80 procent lidí přesvědčeno, že tradiční platební metody, jako například platba v hotovosti, budou v blízké budoucnosti zcela překonány novými technologiemi.

Pouze 18 procent respondentů se domnívá, že hotovost žádná technologie nenahradí.

Do front se Češi nehrnou, raději zvolí samoobslužné pokladny a zaplatí kartou

Finance

„Se zákazníky, kteří si stále více zvykají na různé typy online plateb a jejich výhody, si i další a další online obchodníci uvědomují jejich důležitost a častěji na své e-shopy integrují i méně běžné metody,” řekl Sándor Kiss, zakladatel Barion Payment.

„Online platba kartou už zkrátka stačit nebude. Budoucností jsou pak platby pomocí elektronických peněženek jako Barion, Google Pay či Apple Pay,“ doplnil Kiss.

Čím víc platebních metod, tím lépe

Pro téměř devět z deseti oslovených je důležité, aby e-shop nabízel více platebních metod. Nejedná se sice o rozhodující faktor, nicméně důležitý je zejména pro ty, kteří preferují platbu dobírkou a chtějí mít jistotu, že ji e-shop nabízí.

S tím souvisí i částka, kterou jsou lidé ochotni jednorázově zaplatit, více než polovina uvedla částku v rozmezí 1001 až pět tisíc korun za jednu objednávku.

S rostoucím věkem a klesajícím vzděláním však klesá ochota utrácet, v kategorii nad 60 let utratí dvě pětiny lidí za jednu objednávku maximálně tisíc korun.

Anketa

Jakou platební metodu preferujete při online nákupech?
Platba kartou
53,1 %
Dobírka
15,8 %
Digitální peněženka
16,3 %
Bankovní tlačítko
10,4 %
Platba jedním kliknutím
1,3 %
Na internetu nenakupuji
3,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 539 čtenářů.

Výběr článků

Načítám