Hlavní obsah

Češi za obědy utrácejí jako před covidem

Restaurace za poslední rok prošly několika etapami, kdy se musely přizpůsobit různým vládním opatřením souvisejícím s šířením nemoci covid-19. Z plných provozoven se tak některé přeorientovaly na výdejová okénka, ze kterých nabízejí jídlo či nápoje. Mnozí Češi jim zůstali věrni a za obědová menu nyní utrácejí zhruba tolik jako těsně před vypuknutím pandemie.

Foto: Novinky

Průměrná útrata za obědy v krajských městech – březen 2021

Článek

„Za námi je jak prvotní šok, kdy lidé při prvním lockdownu přestali utrácet, zároveň Češi nejsou v euforii, při které utrácejí více, než byli zvyklí, čehož jsme byli svědkem při uvolnění situace loni v létě. Útraty plynule navazují na to, na co jsme byli zvyklí před koronakrizí nebo v době opatrného optimismu, tedy loni v květnu a červnu po otevření zahrádek,“ uvedl Jakub Ryba, šéf inovací a marketingu společnosti Edenred.

Jak dále zmínil, v současné době Češi za vlastní jídlo platí stejně jako dříve. Nápoje, které si během oběda v restauracích dopřávali, nyní nahradila platba za krabičky a jiné obaly. Výsledná útrata zůstává na podobné úrovni.

Útraty nyní plynule navazují na to, na co jsme byli zvyklí před koronakrizí
Jakub Ryba, Edenred

Z údajů Ticket Restaurant Card Indexu vyplývá, že při prvním lockdownu průměrná výše útrat klesla skoro o desetikorunu na 120 korun, v létě loňského roku se po uvolnění opatření vyšplhala až na rekordních téměř 137 korun, nyní je aktuálně na 131 korunách a 70 haléřích, což znamená návrat k útratám na začátku loňského roku před krizí.

Jak restaurace fungovaly během koronakrize
Jarní lockdown 2020 V první fázi došlo k šokovému snížení transakcí. Záhy po uzavření vnitřních prostor restaurací se počty obědových transakcí propadly (měřeno tržbami) na 11 procent v porovnání s průměrem předcovidového období. Postupně se prodeje zvyšovaly (například díky zvýšení počtu okének, ale i solidaritě lidí) na 17 procent dřívějšího stavu (od 17. března do konce měsíce). Duben a začátek května byly v průměru na úrovni 20 procent tržeb z předcovidu. S otevřením zahrádek tržby vzrostly na polovinu běžného stavu.
Léto, září 2020 – otevření restaurací Záhy po otevření vnitřních prostor restaurací (od 25. května do konce měsíce) se prodeje dostaly zhruba na 66 procent předcovidového období, červen pak na 80 procent, červenec až srpen na 83 procent předcovidového stavu, v září činil průměr 82 procent.
Podzimní lockdown 2020 V prvních dnech druhého lockdownu (14. až 16. října) byly tržby restaurací zhruba na 45 procentech tržeb proti předcovidovému období. S postupem času a zpřísňováním podmínek se tržby propadly ještě o něco níže, a to na 40 procent do konce října, v listopadu pak dokonce na průměrných 36 procent.
Krátkodobé otevření restaurací v prosinci 2020 Za krátké období otevření restaurací od 3. do 17. prosince 2020 byly tržby ze stravenkových karet Edenred zhruba na 82 procentech v porovnání s dřívějškem. Tedy ani během prosincového otevření se restaurace bohužel nedostaly do kondice a nabíraly další ztráty. Období před koncem roku, kdy byly restaurace zavřené, pak bylo na zhruba jedné čtvrtině předcovidového objemu.
Zdroj: Edenred CZ – Ticket Restaurant index

Podle Ryby je možné předpokládat, že po opětovném otevření restaurací se alespoň krátkodobě opět zvýší chuť lidí za jídla utrácet, podobně jako tomu bylo loni poté, co se poprvé otevřely předtím uzavřené restaurace. „V delším horizontu pak bude záležet na vývoji ekonomiky, situaci s nezaměstnaností a spotřebitelskou náladou,“ dodal.

Ubývá hospod nabízejících jídlo

Prodlužující se lockdown má bohužel vliv i na snižující se počet restaurací nabízejících polední menu. „Zatímco během jarního a podzimního lockdownu se počet fungujících restaurací držel na stabilních číslech, od začátku letošního roku do března se jejich počet snížil zhruba o pětinu,“ zmínil Ryba.

Má to pochopitelně dopad i na celkové tržby restaurací za jídlo, které se letos v prvním čtvrtletí v meziročním srovnání dostaly zhruba na jednu třetinu. „S prodlužujícím se lockdownem strávníci pomalu opouštějí výdejní okénka, v březnu jsme zaznamenali pokles vlastních tržeb restaurací na 28 procent předlockdownového stavu,“ doplnil Ryba.

Celkový výsledek restaurací ale je o něco lepší. Část toho, co ztrácejí přímým prodejem, jim nahrazují rozvážkové služby. Data ukazují, že během posledního lockdownu se objem transakcí přes stravenkové karty u těchto zprostředkovatelů v porovnání s počátkem roku 2020 zvýšil až 2,7krát.

Anketa

Kupujete si obědy u výdejových okének restaurací i během pandemie?
Ano, celkem pravidelně
22,7 %
Ano, ale jen občas
30,3 %
Ne
47 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 28526 čtenářů.

Výběr článků

Načítám