Článek
Předvánoční boom je však teprve před dveřmi. Podle analytiků z bank je každoročně prosinec nejsilnějším měsícem roku na počty bezhotovostních plateb. Největší nákupní horečka každoročně vypukne zhruba 14 dní před Štědrým dnem.
„Z našich zkušeností vyplývá, že Češi zřejmě nejvíc utratí v týdnu, který začne pondělím 11. prosince,” uvedl Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.
Banky očekávají nárůsty plateb i o několik desítek procent. „V čase předvánočního boomu očekáváme letos nárůsty plateb kartou o 30 procent oproti běžnému období,” uvedla Monika Buřičová z Poštovní spořitelny. S podobným nárůstem počítají i analytici ČSOB.
Průměrné útraty za vánoční nákupy očekáváme přibližně o 10 procent vyšší na každého klienta
V Raiffeisenbank sledují zvýšené bezhotovostní útraty již od října. „Letos byl pro nás nadprůměrný v počtu bezhotovostních plateb již měsíc říjen, kdy odchozí tuzemské platby meziročně v porovnání s říjnem 2016 stouply o 17 procent,” zmínila mluvčí banky Petra Kopecká. Dodala, že podle jejich očekávání bude i v listopadu a prosinci provedeno více plateb než ve stejném období loni.
„Letos očekáváme o polovinu vyšší objemy transakcí v porovnání s předchozím rokem u plateb debetními a kreditními kartami přes internet. U ostatních typů transakcí pak minimálně 20procentní růst,” uvedl pro Právo Jakub Švestka z Moneta Money Bank.
„Útraty klientů pozorované na platbách platební kartou na konci roku vždy rostou. Letošní čísla napovídají, že bychom mohli zaznamenat výsledky podobné roku loňskému, kdy útraty v prosinci vzrostly proti zbytku roku o více než 30 procent,” uvedla pro Právo mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková. „Průměrné útraty za vánoční nákupy očekáváme přibližně o 10 procent vyšší na každého klienta,” dodala.
Tradičně největší výdaje za elektroniku a potraviny
Největší nárůst v předvánočním období zaznamenává oblast elektroniky. „Počet transakcí narostl vloni ve stejnou dobu o 94 procent, průměrná výše nákupu však vzrostla jen mírně z 2600 korun na 2800 korun, čili o sedm procent,” uvedl Pavel Vlček z mBank.
Roste rovněž poptávka po slevových kupónech a videohrách. „U slevových kupónů však klesá cena jednotlivého kupónu. Lidé tedy chtějí dát více dárků, ale nevadí jim, že budou v nižší hodnotě,” doplnil Vlček. Zároveň dodal, že u internetových obchodů typu Amazon či Aliexpress se letos ukazuje, že transakce narostou přibližně o třetinu, průměrná cena jednoho nákupu však klesla z 237 korun na 188 korun.
Růst spotřebitelského financování jsme zaznamenali již ve třetím čtvrtletí
„V předvánočním období naši klienti nejvíce utrácejí za spotřební elektroniku a bílé zboží, sportovní vybavení či volnočasové aktivity. S blížícími se svátečními dny rostou výdaje na potraviny,” doplnil Švestka.
Také v Equa bank zaznamenávají výrazné nárůsty útrat v segmentech hudba a filmy (57 procent), elektronika (51 procent), sportovní vybavení (44 procent) či zdraví a krása (38 procent).
Lidé se zadlužovat nechtějí
Naprostá většina Čechů se kvůli pořízení vánočních dárků zadlužovat nechce. Například v aktuálním průzkumu společnosti NMS Market Research půjčky na Vánoce kategoricky odmítají čtyři pětiny Čechů. Zhruba sedm lidí ze sta však pořízení dárků již úvěrem řešilo a každý šestý si sice ještě na dárky nepůjčil, ale do budoucna to nevylučuje.
Zvýšený zájem o spotřebitelské úvěry a kreditní karty v předvánočním období ale banky registrují. „Růst spotřebitelského financování jsme zaznamenali již ve 3. čtvrtletí, kdy objem spotřebitelských úvěrů poskytovaných Skupinou Komerční banky se zvýšil o 6,4 procenta na 37,1 miliardy korun,” doplnil pro Právo Michal Teubner z Komerční banky.