Článek
„České domácnosti mají ve srovnání s ostatními zeměmi EU relativně malé potíže se splácením svých závazků. Zatímco v Česku dluží po splatnosti něco málo přes čtyři procenta domácností, v sousedním Slovensku je to takřka osm procent a v Rakousku sedm procent domácností,“ uvedl Luděk Čermák, předseda sdružení SOLUS.
Češi jsou v platební morálce v rámci EU na druhém místě, hned za Němci. Navíc za posledních deset let si Češi v žebříčku výrazně polepšili, ještě v roce 2007 spláceli hůř než třeba Estonci, Dánové, Nizozemci či Rakušané.
Podíl domácností se závazky po splatnosti (data za rok 2016, v %) | |||
---|---|---|---|
Německo | 4,3 | ČR | 4,4 |
Norsko | 4,7 | Nizozemsko | 5 |
Lucembursko (1) | 5,2 | Švédsko | 5,4 |
Dánsko | 5,8 | Rakousko | 6,5 |
Belgie | 7 | Slovensko (1) | 7,5 |
Švýcarsko (1) | 8,5 | Velká Británie | 8,7 |
Francie | 8,8 | Estonsko | 8,9 |
Malta | 9,2 | Portugalsko | 9,3 |
Španělsko | 10,6 | Itálie | 10,7 |
Litva | 10,7 | Finsko | 10,9 |
Polsko | 11 | Lotyšsko | 14,9 |
Island (1) | 15,3 | Irsko (1) | 15,9 |
Slovinsko | 17,4 | Maďarsko | 19 |
Rumunsko | 19,7 | Chorvatsko | 27,2 |
Kypr (1) | 31,6 | Bulharsko | 34,2 |
Řecko | 47,9 | ||
Zdroj: Eurostat, Pozn.: (1) data za rok 2015 |
V zemích s rozvinutými úvěrovými registry mají domácnosti výrazně méně potíží než v zemích s omezenou dostupností informací o platební historii klientů.
„V České republice máme více registrů, kde mohou odpovědné firmy posoudit úvěrovou historii i celkovou úvěrovou angažovanost klienta. Díky registrům SOLUS mají k údajům přístup i telekomunikační společnosti a jiná odvětví, která významnou měrou zlepšují celkový obraz o platební morálce klienta. Na Slovensku mohou firmy ověřovat pouze data z oblasti úvěrů, a společnosti tak nevidí, zda například klient dlouhodobě nedluží poskytovateli telekomunikačních služeb,“ upozornil Čermák.
Obdobná situace je také v Německu, kde jsou v registrech klientských informací obsaženy informace z oblasti financí, telekomunikačních služeb a energií.
„Také v Belgii, kde mohou společnosti ověřovat platební morálku klienta jen prostřednictvím údajů o úvěrech po splatnosti v registru tamní centrální banky, mají více respondentů v prodlení než v Nizozemsku, kde existují i pozitivní registry klientských informací,“ dodal Čermák.
SOLUS
- V Registru fyzických osob SOLUS bylo ke konci června 2017 zapsáno 640 tisíc osob s celkovými závazky po splatnosti ve výši 50 miliard korun.
- Do činnosti sdružení je zapojeno 55 členských společností, které poskytují služby v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření (13 společností), nebankovních půjček (25), telekomunikačních služeb (11), distribuce energií (4), P2P půjček (2) a v oblasti obchodu (2).