Hlavní obsah

Češi splácejí své závazky jako druzí nejlepší v Unii

Novinky, bab

České domácnosti mají v rámci Evropské unie hned po Německu nejmenší problémy se splácením svých závazků z hypoték, spotřebitelských úvěrů či plateb za vodu a energie, ukázal průzkum Eurostatu. Potvrzují to i data sdružení SOLUS, podle něhož by měly české domácnosti letos vykázat historicky nejnižší míru potíží se splácením svých závazků.

Foto: Gabriela Krejčová, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

„České domácnosti mají ve srovnání s ostatními zeměmi EU relativně malé potíže se splácením svých závazků. Zatímco v Česku dluží po splatnosti něco málo přes čtyři procenta domácností, v sousedním Slovensku je to takřka osm procent a v Rakousku sedm procent domácností,“ uvedl Luděk Čermák, předseda sdružení SOLUS.

Češi jsou v platební morálce v rámci EU na druhém místě, hned za Němci. Navíc za posledních deset let si Češi v žebříčku výrazně polepšili, ještě v roce 2007 spláceli hůř než třeba Estonci, Dánové, Nizozemci či Rakušané.

Podíl domácností se závazky po splatnosti (data za rok 2016, v %)
Německo4,3ČR4,4
Norsko4,7Nizozemsko5
Lucembursko (1)5,2Švédsko5,4
Dánsko5,8Rakousko6,5
Belgie7Slovensko (1)7,5
Švýcarsko (1)8,5Velká Británie8,7
Francie8,8Estonsko8,9
Malta9,2Portugalsko9,3
Španělsko10,6Itálie10,7
Litva10,7Finsko10,9
Polsko11Lotyšsko14,9
Island (1)15,3Irsko (1)15,9
Slovinsko17,4Maďarsko19
Rumunsko19,7Chorvatsko27,2
Kypr (1)31,6Bulharsko34,2
Řecko47,9
Zdroj: Eurostat, Pozn.: (1) data za rok 2015

V zemích s rozvinutými úvěrovými registry mají domácnosti výrazně méně potíží než v zemích s omezenou dostupností informací o platební historii klientů.

„V České republice máme více registrů, kde mohou odpovědné firmy posoudit úvěrovou historii i celkovou úvěrovou angažovanost klienta. Díky registrům SOLUS mají k údajům přístup i telekomunikační společnosti a jiná odvětví, která významnou měrou zlepšují celkový obraz o platební morálce klienta. Na Slovensku mohou firmy ověřovat pouze data z oblasti úvěrů, a společnosti tak nevidí, zda například klient dlouhodobě nedluží poskytovateli telekomunikačních služeb,“ upozornil Čermák.

Obdobná situace je také v Německu, kde jsou v registrech klientských informací obsaženy informace z oblasti financí, telekomunikačních služeb a energií.

„Také v Belgii, kde mohou společnosti ověřovat platební morálku klienta jen prostřednictvím údajů o úvěrech po splatnosti v registru tamní centrální banky, mají více respondentů v prodlení než v Nizozemsku, kde existují i pozitivní registry klientských informací,“ dodal Čermák.

SOLUS

  • V Registru fyzických osob SOLUS bylo ke konci června 2017 zapsáno 640 tisíc osob s celkovými závazky po splatnosti ve výši 50 miliard korun.
  • Do činnosti sdružení je zapojeno 55 členských společností, které poskytují služby v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření (13 společností), nebankovních půjček (25), telekomunikačních služeb (11), distribuce energií (4), P2P půjček (2) a v oblasti obchodu (2).

Anketa

Máte problémy se splácením svých závazků?
Ano
5,7 %
Někdy
9,9 %
Ne
84,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 475 čtenářů.

Související články

Záznam v registru může zhatit další úvěr

Poskytovatelé půjček v Česku musí od loňského prosince pod hrozbou sankcí mnohem pečlivěji zkoumat úvěruschopnost každého žadatele. Zájemci o úvěr si tak musí...

Výběr článků

Načítám