Článek
Bezmála polovina lidí při finančním rozhodování důvěřuje partnerovi a téměř třetina také svým rodičům. „Důvěra v okruhu nejbližší rodiny, a to i ve finančních otázkách, je velmi důležitá. Jsem rád, že v důležitých otázkách spoléháme především na své blízké,“ uvedl Libor Vaníček z ING Bank.
Přemíra informací může být kontraproduktivní
Naopak na finanční odborníky se spoléhá velmi málo Čechů. Na nezávislého finančního poradce by se obrátilo jen 14 procent lidí, na bankovního poradce pak jen deset procent.
„Na druhou stranu jsem překvapen nedůvěrou ve finanční odborníky, ať už ty nezávislé nebo bankovní. Tito lidé mají aktuální a komplexní přehled o dění na finančních trzích a například při volbě vhodného produktu pro ukládání finanční rezervy mohou pomoci s výběrem a strategií, která povede k nadstandardnímu zúročení financí," dodal Vaníček.
Informacím na internetu věří jen každý desátý Čech a na to, že se o financích poučí z médií, se spoléhají jen dvě procenta lidí. Podle Vaníčka tak přemíra informací na internetu i v médiích může být pro mnohé z nás zavádějící a kontraproduktivní.
Muži častěji spoléhají na své partnerky
Tři pětiny lidí (konkrétně 58 procent) se ve chvíli, kdy mají udělat nějaké finanční rozhodnutí, spoléhají především na své vlastní znalosti i zkušenosti. Sami sobě věří při rozhodování o penězích hlavně příslušníci nejmladší a nejstarší věkové skupiny. V průzkumu to shodně potvrdilo 60 procent lidí ve věku 18 až 29 let a ve věku 50 až 60 let.
Partnerské důvěře se těší nejčastěji mladší generace do 39 let. Zajímavý je přitom pohled na důvěru mezi partnery i v porovnání mužů a žen. Muži totiž podle průzkumu věří v důležitých finančních otázkách svým partnerkám častěji, než ony věří jim. Na partnerku se při finančním rozhodování spoléhá 51 procent mužů, na partnera pak 47 procent žen.
Anketa
Svět Spoření
- Průzkum v rámci dlouhodobého projektu ING Bank Svět spoření proběhl v dubnu 2013 internetovým dotazováním na on-line panelu agentury Click4survey.
- Dotazováno bylo 1000 osob ve věku 18–60 let.