Článek
Na zkušenosti s nakupováním prostřednictvím mobilních zařízení se zaměřil aktuální výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „Alespoň jeden nákup pomocí smartphonu či tabletu provedlo 50 procent respondentů. To je o osm procent víc než v roce 2017,“ zhodnotil vývoj Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Tzv. m-nakupování si podle průzkumu oblíbili především nejmladší zákazníci. Ve věkové kategorii 15 až 24 let využily chytrý telefon či tablet k objednávce zboží tři čtvrtiny z nich.
Naopak mezi lidmi staršími 55 let má zkušenost s tímto způsobem nákupu pouze pětina zákazníků e-shopů.
Za Asií však pokulháváme
I přesto, že nakupování prostřednictvím mobilních zařízení plynule roste, zdaleka u nás není tak populární jako například v asijských zemích.
„Popularita m-nakupování v České republice a Evropě vůbec je ve srovnání s Asií stále velmi malá. Díky historickému vývoji, kdy obyvatelé asijských zemí často přeskočili vlastnictví počítače rovnou ke smartphonu, je naprostá většina objednávek v tomto významném regionu provedena pomocí mobilního zařízení,“ doplnil Vetyška.
Na mobil i v kamenné prodejně
Jak Vetyška dále dodal, jsou u nás mobily často používány spíše ke sběru či srovnání informací. Samotné nákupy v e-shopech pak Češi stále provádí především prostřednictvím počítače či notebooku.
Zhruba dvě třetiny zákazníků v průzkumu uvedly, že se někdy na chytrý telefon spoléhají ve chvíli, kdy je nějaké zboží zaujme v kamenné prodejně. Porovnávají totiž internetové ceny s cenami v obchodu, kde si zboží právě prohlíží.
„Zákazníci se ale podobně chovají i ve vztahu k e-shopům. Více než pětina dotázaných na to, jak mobilní zařízení změnilo jejich nákupní chování, odpověděla, že zboží v internetových obchodech si vyhledávají a porovnávají v mobilu, ale pro vyřízení objednávky volí počítač,“ doplnil Vetyška.
Tři z deseti lidí také na stejný dotaz uvedli, že díky chytrým mobilům častěji vyhledávají informace o zboží či službách, čtvrtina se pak více než v minulosti zajímá o hodnocení a recenze jiných uživatelů.
Letos 140 miliard, do tří let čtvrt biliónu
Podíl on-line nakupování na celkovém obratu maloobchodu činí v České republice zhruba 10 procent. Český trh e-commerce zároveň už několik let po sobě vykazuje velmi slušné tempo růstu - meziročně o 15 až 20 procent.
Podle Václava Lišky, partnera fondu Leverage Technology, proto není důvod letos neočekávat atakování hranice 140 miliard korun. „Pokud trh poroste tímto tempem i nadále, je reálné dosažení 250 miliard korun do tří, maximálně čtyř let,“ dodal.