Článek
Pracovní benefit, po kterém podle průzkumu od společnosti LMC touží dvacet procent českých zaměstnanců, k nám přišel přitom poměrně nedávno.
Trend moderní doby
„Jedná se o způsob práce, který umožňuje především kvalitní internetové připojení. Zaměstnanci se díky internetu dostanou do firemních intranetů a dalších systémů. Schůzky pak bez problémů zvládají přes Skype nebo podobné komunikační platformy. Není výjimkou, že taková jednání probíhají mezi desítkou lidí z různých koutů světa, aniž by některý z nich opustil svůj obývák,“ uvedl Lukáš Pazourek ze společnosti Netbox, jež poskytuje internetové připojení,
Jeho slova potvrdila i personální ředitelka komunikační agentury Ogilvy Žaneta Lohrová Jedličková: „Home office patří k nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitům. Je to jeden z hlavních trendů poslední doby. A dává to i velký smysl. Díky moderním technologiím jsme schopni fungovat na dálku stejně dobře jako přímo z kanceláře. Navíc tím ušetříme spoustu času, který běžně trávíme dojížděním do práce.“
Stejný názor má ředitelka brněnské ekologické Nadace Veronica Helena Továrková: „Našim zaměstnancům práci z domova umožňujeme rádi. Využívá ji například náš účetní. Má dvě malé děti a home office mu umožňuje dělit se v péči o ně s manželkou tak, že mohla i na mateřské dovolené pokračovat ve studiu na vysoké škole. Spolupráce funguje výborně, mohu se vždy spolehnout na to, že práce bude hotová.”
Vyšší produktivita práce
Právě důvěra nadřízeného a nastavení jasných pravidel jsou při práci z domova tím nejdůležitějším. „Z domu pracuji velice často. Můj nadřízený mě nijak zvlášť nekontroluje, stačí mu, když vše bez problémů funguje a práce je včas hotová,“ uvedl manažer Martin Horák.
Vedoucí se podle Žanety Lohrové Jedličkové nemusí bát, že při využívání práce z domova zaměstnancům klesne výkonnost. „Je tomu právě naopak. Pokud je home office nastavený rozumně, může efektivitu naopak zvýšit. Má-li člověk doma vhodné prostředí a také vnitřní kázeň, je home office alespoň jednou za čas velmi přínosný a produktivní,“ uvedla Lohrová Jedličková.
Ne všechny firmy ale zaměstnancům práci z domu umožňují. Je to individuální podle zaměření firmy a druhu vykonávané práce. Existují totiž pozice, kde home office není vůbec možný – typicky ve výrobě nebo v zákaznických centrech.
Jinde ale může tvořit i polovinu či více dnů v týdnu – například v odvětví informačních technologií. Je rovněž třeba zvážit, zda má člověk práci spíš samostatného charakteru, nebo je-li nutná osobní komunikace a týmová spolupráce.
„Vzhledem k trendu sdílených pracovních míst ze strany firem a požadavku na flexibilitu pracovní doby a pracovního místa ze strany zaměstnanců budou podobná řešení pružného pracovního zapojení stále častější,“ dodala Lohrová Jedličková.