Článek
Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit mezi více než pěti sty respondenty.
Než zaplatí, částku si ověří
„Češi se naučili být ve finančních záležitostech opatrní. Zde opravdu platí ono okřídlené ‚dvakrát měř a jednou řež‘. Není dobré spoléhat se jen na slova pokladní, která může omylem zadat na terminál úplně jinou částku. Je lepší na chybu hned upozornit, než zaplatit a nápravy se domáhat zpětně,“ uvedl Michal Kozub ze společnosti Home Credit.
Šest z deseti respondentů kontroluje oznámenou částku na terminálu kasy vždy, dalších 20 procent tak činí velmi často. Část zákazníků spoléhá na autoritu pokladní a oznámené sumě buď věří, nebo ji ověřuje jen občas.
Výsledky průzkumu potvrdila Právu i pětatřicetiletá Lucie: „Několikrát se mi stalo, že se v pokladně zaúčtovala úplně jiná částka, než kolik zboží opravdu stálo. Snažím se proto kontrolovat každou položku, kterou pokladní zadává.”
Kontrola účtenek je nezbytná
Zkontrolovat položky na účtence ještě před odchodem z obchodu se rozhodně vyplatí. Jak vyplynulo z průzkumu, někteří lidé zažili situaci, že za zboží, které koupili ve slevě, nakonec zaplatili plnou částku.
Více než dvě pětiny Čechů si doklad po nákupu zkontroluje vždy nebo velmi často. Čtvrtina tak činí jen občas a zhruba jeden z deseti lidí se ověřováním naúčtovaných částek téměř nezabývá.
O jednotkové ceny se Češi zajímají
Obchodníci často používají marketingové akce a zahltí zákazníky směsicí různě velkých balení a oznámením o slevách.
„Aby mohli zákazníci porovnat skutečnou výhodnost nákupu, byla dle zákona zavedena takzvaná jednotková cena, která převádí částku například na kilogram. Ne každý má v hlavě kalkulačku, aby si dovedl spočítat, zda je výhodnějších 400 gramů rýže za 35 korun, nebo 500 gramů za 43 korun,“ upozornil Kozub.
Češi si na tento nástroj zvykli, při nákupu ho bere v úvahu naprostá většina z nich. Asi čtvrtina zákazníků se na jednotkovou cenu dívá alespoň někdy. Zhruba 16 procent lidí tvrdí, že údaj nepoužívají, nebo dokonce vůbec nevědí, že existuje.