Hlavní obsah

Češi milují online nákupy, nejradši ale platí postaru - dobírkou

Právo, Jakub Svoboda

Češi si oblíbili nakupování přes internet, jejich útraty v e-shopech rostou v posledních letech dvouciferným tempem. Když ale dojde na placení, místo moderních platebních metod většinou upřednostní dobírku, která třeba v západní Evropě již prakticky vymizela.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Dobírka nebo platba při převzetí zboží na prodejně jsou hlavními způsoby plateb téměř pro 65 procent českých zákazníků, kteří nakupují na internetu. Třicet procent transakcí jde přes rychlé on-line platby, tedy on-line platbu kartou a platební tlačítka napojená přímo na banky, kdy zákazník jen jednoduše klikne a následně autorizuje platbu.

Zbývajících zhruba pět procent se dělí mezi standardní bankovní převod a další platební metody. Vyplývá to z údajů, které Právu poskytl přední zprostředkovatele on-line plateb v Česku, společnost PayU.

„Za trvalou oblibou nákupu s odloženou platbou, ať už na dobírku či osobně na prodejně, můžeme vidět řadu důvodů. Zdaleka největší vliv má fakt, že Češi stále upřednostňují obchod z ruky do ruky, a to i při on-line nákupu,“ řekl Právu manažer portálu Zboží.cz Milan Šmíd.

Právě tento princip podle něj platba dobírkou splňuje bezezbytku. „Zákazník má jistotu doručení zboží, které si může na místě zkontrolovat a v případě nespokojenosti ihned vyřídit jeho vrácení,“ řekl Šmíd.

Mnoho e-shopů karty nepřijímá

Podle ředitelky PayU pro Česko a Slovensko Barbory Tyllové je důvodem oblíbenosti dobírek i to, že většina z více než 36 tisíc českých e-shopů stále nepřijímá platební karty.

Objem on-line transakcí v ČR se přitom pohybuje v řádech desítek miliard korun ročně a každým rokem vyskočí o další desítky procent. Jen samotné společnosti PayU loni vzrostl obrat o třetinu na sedm miliard korun a zákazníci přes ni uskutečnili téměř 5,5 miliónu platebních transakcí.

„Přes vysoký podíl plateb na dobírku můžeme českého zákazníka považovat za progresivního. Podíl moderních metod placení i objem peněz, které přes ně proudí, totiž rychle roste a lidé v ně mají stále větší důvěru,“ konstatuje Tyllová.

Tato důvěra podle ní postupně sílí i s tím, jak se na internet přesouvají nová odvětví. „Po nákupech elektroniky, hraček a dalších běžných věcí si v poslední době stále více lidí zvyká na internetu kupovat i věci, pro které si donedávna chodili převážně do kamenných prodejen. Příkladem může být oblečení nebo potraviny,“ poukazuje Tyllová.

Ještě před sedmi lety platilo v Česku dobírkou přes devadesát procent lidí, kteří si pořídili nákup přes internet. Tím jsme se podle Tyllové blížili více Rumunsku, kde je takto vysoký podíl plateb na dobírku i nyní. Naopak v zemích západní Evropy nebo v USA dobírka již téměř neexistuje a převažují v nich on-line platby kartou a rychlé on-line bankovní převody přes takzvaná bankovní tlačítka.

„Češi dobírku využívají opravdu velmi často, přesto se situace postupně mění ve prospěch on-line plateb. Důvodem popularity dobírky je samozřejmě dojem bezpečné platby, což samozřejmě platí jen částečně. Čeští zákazníci nicméně u svých oblíbených a vyzkoušených obchodů již nemají z platby kartou nebo pomocí platebního tlačítka obavy,“ uvedl pro Právo výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Průměrná výše objednávky, kterou čeští zákazníci zaplatí on-line, je podle PayU v průměru již zhruba o 13 procent vyšší než u objednávek na dobírku nebo u objednávek s osobním odběrem. Průměrná výše transakce u objednávek placených on-line je v Česku 1300 korun, což je zhruba dvakrát více než v Polsku, ale o 900 korun méně než průměrná objednávka v Maďarsku a o 500 korun méně než v Rumunsku.

Oblíbené jsou i výdejny

„Čím víc peněz zákazník utratí, tím spíš zvolí z jeho pohledu tu nejbezpečnější cestu i za cenu příplatku za poštovné. Takže typický nákup například televize probíhá tak, že na stránkách e-shopu si člověk zboží objedná a nechá si jej doručit na nejbližší kamennou prodejnu nebo výdejní místo, kde si přístroj převezme a zaplatí,“ poznamenal Milan Šmíd ze Zboží.cz.

To se podle něj promítá i do hustoty sítě prodejních a výdejních míst. „Na jedno takové místo připadá v ČR jen o něco více než 2500 obyvatel,“ dodal Šmíd.

Související články

Stále více lidí nakupuje přes internet

Obliba nákupů na internetu v Česku stále roste. Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) nakoupilo v roce 2015 přes internet alespoň jednou 45 procent...

Výběr článků

Načítám