Článek
Dobírka nebo platba při převzetí zboží na prodejně jsou hlavními způsoby plateb téměř pro 65 procent českých zákazníků, kteří nakupují na internetu. Třicet procent transakcí jde přes rychlé on-line platby, tedy on-line platbu kartou a platební tlačítka napojená přímo na banky, kdy zákazník jen jednoduše klikne a následně autorizuje platbu.
Zbývajících zhruba pět procent se dělí mezi standardní bankovní převod a další platební metody. Vyplývá to z údajů, které Právu poskytl přední zprostředkovatele on-line plateb v Česku, společnost PayU.
„Za trvalou oblibou nákupu s odloženou platbou, ať už na dobírku či osobně na prodejně, můžeme vidět řadu důvodů. Zdaleka největší vliv má fakt, že Češi stále upřednostňují obchod z ruky do ruky, a to i při on-line nákupu,“ řekl Právu manažer portálu Zboží.cz Milan Šmíd.
Právě tento princip podle něj platba dobírkou splňuje bezezbytku. „Zákazník má jistotu doručení zboží, které si může na místě zkontrolovat a v případě nespokojenosti ihned vyřídit jeho vrácení,“ řekl Šmíd.
Mnoho e-shopů karty nepřijímá
Podle ředitelky PayU pro Česko a Slovensko Barbory Tyllové je důvodem oblíbenosti dobírek i to, že většina z více než 36 tisíc českých e-shopů stále nepřijímá platební karty.
Objem on-line transakcí v ČR se přitom pohybuje v řádech desítek miliard korun ročně a každým rokem vyskočí o další desítky procent. Jen samotné společnosti PayU loni vzrostl obrat o třetinu na sedm miliard korun a zákazníci přes ni uskutečnili téměř 5,5 miliónu platebních transakcí.
„Přes vysoký podíl plateb na dobírku můžeme českého zákazníka považovat za progresivního. Podíl moderních metod placení i objem peněz, které přes ně proudí, totiž rychle roste a lidé v ně mají stále větší důvěru,“ konstatuje Tyllová.
Tato důvěra podle ní postupně sílí i s tím, jak se na internet přesouvají nová odvětví. „Po nákupech elektroniky, hraček a dalších běžných věcí si v poslední době stále více lidí zvyká na internetu kupovat i věci, pro které si donedávna chodili převážně do kamenných prodejen. Příkladem může být oblečení nebo potraviny,“ poukazuje Tyllová.
Ještě před sedmi lety platilo v Česku dobírkou přes devadesát procent lidí, kteří si pořídili nákup přes internet. Tím jsme se podle Tyllové blížili více Rumunsku, kde je takto vysoký podíl plateb na dobírku i nyní. Naopak v zemích západní Evropy nebo v USA dobírka již téměř neexistuje a převažují v nich on-line platby kartou a rychlé on-line bankovní převody přes takzvaná bankovní tlačítka.
„Češi dobírku využívají opravdu velmi často, přesto se situace postupně mění ve prospěch on-line plateb. Důvodem popularity dobírky je samozřejmě dojem bezpečné platby, což samozřejmě platí jen částečně. Čeští zákazníci nicméně u svých oblíbených a vyzkoušených obchodů již nemají z platby kartou nebo pomocí platebního tlačítka obavy,“ uvedl pro Právo výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Průměrná výše objednávky, kterou čeští zákazníci zaplatí on-line, je podle PayU v průměru již zhruba o 13 procent vyšší než u objednávek na dobírku nebo u objednávek s osobním odběrem. Průměrná výše transakce u objednávek placených on-line je v Česku 1300 korun, což je zhruba dvakrát více než v Polsku, ale o 900 korun méně než průměrná objednávka v Maďarsku a o 500 korun méně než v Rumunsku.
Oblíbené jsou i výdejny
„Čím víc peněz zákazník utratí, tím spíš zvolí z jeho pohledu tu nejbezpečnější cestu i za cenu příplatku za poštovné. Takže typický nákup například televize probíhá tak, že na stránkách e-shopu si člověk zboží objedná a nechá si jej doručit na nejbližší kamennou prodejnu nebo výdejní místo, kde si přístroj převezme a zaplatí,“ poznamenal Milan Šmíd ze Zboží.cz.
To se podle něj promítá i do hustoty sítě prodejních a výdejních míst. „Na jedno takové místo připadá v ČR jen o něco více než 2500 obyvatel,“ dodal Šmíd.