Článek
Ukázal to průzkum agentury Perfect Crowd pro finanční službu Suri mezi více než 500 zástupci obecné české populace.
Kvůli zastaralým smlouvám například mnozí majitelé aut platí pojišťovnám za některé pojistky stále daleko víc, než by ve skutečnosti museli. Přitom pravidelnou aktualizací havarijních pojistek mohou ročně ušetřit až tisíce korun.
Smlouvy staré i desítky let
Prakticky v každé domácnosti mají lidé uzavřeno několik různých typů smluv – například s dodavateli energií, s pojišťovnami či dalšími poskytovateli finančních služeb, ale i s mobilními operátory či pronajímateli v případě nájmu bytu.
Mnohé smlouvy Češi uzavřeli už před několika lety – například smlouvy týkající se pojištění nemovitosti, domácnosti či odpovědnosti jsou v průměru staré šest let. Pojištění automobilu si lidé v průměru sjednali před pěti lety. Nejstarší smlouvy – v průměru osm let– se týkají penzijního připojištění.
Výjimkou ale nejsou ani smlouvy staré i několik desítek let. Ještě před rokem 1995 si například pojištění nemovitosti uzavřelo pět procent lidí. Zarážející je i fakt, že někteří Češi ani netuší, kdy si konkrétní smlouvu, kterou mají doma v šuplíku, vůbec sjednali. Třeba v případě pojištění nemovitosti to neví téměř jeden člověk z deseti.
Češi a smlouvy | ||
---|---|---|
Smlouva | Mají | Průměrné stáří smlouvy |
Elektřina | 94 % | 6 let |
Internet (ne v mobilu) | 85 % | 6 let |
Mobilní tarif | 72 % | 5 let |
Pojištění automobilu | 63 % | 5 let |
Penzijní připojištění | 61 % | 8 let |
Plyn | 61 % | 6 let |
Pojištění nemovitosti | 48 % | 6 let |
Pojištění domácnosti | 48 % | 6 let |
Pojištění odpovědnosti | 40 % | 6 let |
Nájem bytu | 39 % | 6 let |
Kabelová televize | 30 % | 7 let |
Zdroj: průzkum Perfect Crowd |
Nejčastěji lidé aktualizují smlouvy s operátory
V českých domácnostech se o smlouvy starají většinou muži (42 procent). Ve třech z deseti domácností má smlouvy na starosti žena a v jedné čtvrtině je řeší partneři společně.
Z průzkumu vyplynulo, že lidé se alespoň občas svými smlouvami zabývají, snaží se je aktualizovat například sjednáním výhodnějších podmínek či hledají na trhu jiné výhodnější poskytovatele. Nejčastěji řeší smlouvy na mobilní tarif (23 procent) a internet (21 procent). Dále pak smlouvy s dodavateli elektřiny (18 procent) a rovněž smlouvy týkající se pojištění automobilu (17 procent).
Naopak smlouvy vztahující se k pojištění majetku (nemovitost a domácnost) řeší pouze sedm či osm lidí ze sta. Často se pak stává, že mnohé domácnosti jsou podpojištěné, což lidé poznají až v době, kdy dojde k pojistné události a pojišťovny jim vyplatí jen zlomek skutečné hodnoty majetku.
Neznalosti ve výpovědi smlouvy
Zásadním problémem, na který průzkum upozornil, je to, že lidé nevědí, kdy a jakým způsobem mohou zrušit nevýhodné smlouvy.
„Lidé se nezabývají smlouvami, které mají třeba už několik let uzavřeny, a navíc se neorientují ve smluvních podmínkách. Například více než tři pětiny lidí nevědí, co znamená výročí smlouvy a že v tomto období mohou smlouvu bez jakýchkoli sankcí vypovědět,” uvedl Pavel Jechort, výkonný ředitel SURI.
Dodal, že mimo to lidé často zapomínají také na automatickou prolongaci smlouvy a platí tak stále stejně za produkt, který je často nesmyslně zastaralý. Změna dodavatele či produktu je pak stojí zbytečné peníze. Vysokou sankci za to, že od smlouvy odstoupili předčasně, zaplatila zhruba pětina lidí.
„Pokud chcete vypovědět smlouvu například u povinného ručení, musíte tak učinit nejpozději šest týdnů před koncem ročního pojistného období, jinak se smlouva automaticky prodlouží,” doplnil Jechort a dodal, že staré smlouvy mají často výrazně nižší plnění, než by zákazníci aktuálně potřebovali.
Právě povědomí o možnosti vypovědět smlouvu bez sankcí je u klientů klíčovým nedostatkem. Například u smlouvy na penzijní připojištění si třetina lidí není jista a dvě pětiny si dokonce myslí, že tuto smlouvu nelze vypovědět bez sankcí.