Hlavní obsah

Češi mají slevy jako národní sport

Novinky, Barbora Buřínská

Češi jsou národ slevomaniaků. Nakupují především ve slevách, a to jak v kamenných, tak v internetových obchodech. Sleva se pro Čechy stala zaklínadlem. V peněžence tak mají desítky věrnostních kartiček od různých obchodů, velkých nákupních řetězců, přes prodejny s oblečením, po obchody s náhradními díly na auta nebo kola.

Foto: Profimedia.cz

Češi se v obchodech soustředí hlavně na zboží ve slevě.

Článek

Na chování Čechů během slevových akcí ukázal průzkum společnosti STEM/MARK, který v únoru zmapoval tisícovku zástupců české populace ve věku 18 - 65 let.

Čechy zajímá hlavně výše slevy

Českou populaci ani tak nezajímá, co kupuje a kde to kupuje, hlavně, že je výrobek nabízen ve slevě. A čím je sleva vyšší, tím spíše si ho koupí. Mnohdy však nakupují zcela nevýhodně. "Lidé dělají často chybu v tom, že sledují výši slevy místo konečné ceny. Proto se radují z velké slevy. Že si ale zboží mohli ve vedlejším obchodě koupit levněji i bez slevy, to už často nevidí," komentuje pro Novinky výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub.

Naopak výhodné možnosti v podobě věrnostních či kreditních karet, na kterých se dají ušetřit reálně až tisíce ročně díky jasně daným slevám, třeba na každý nákup, objevují Češi jen pomalu. Věrnostní karty využívají při nákupech čtyři lidé z deseti a kreditní karty necelá čtvrtina lidí.

Slevy v kamenných obchodech hrají prim

Češi nejčastěji využívají slevy v kamenných prodejnách, takto nakupují zhruba čtyři pětiny z nich. Tři čtvrtiny lidí se soustředí na nákupy v internetových obchodech. V e-shopech se lidé nejraději zaměřují na elektroniku. Oproti kamenným prodejnám je totiž možné ušetřit od desítek po tisíce korun u dražší elektroniky.

Čechům pomalu ale jistě přestávají být cizí i nákupy na slevových portálech. Podle průzkumu si zde slevové poukazy na různé služby, do restaurací či na pobytové zájezdy kupuje více než 40 procent lidí.

"Obchody jsou v zakletém kruhu slev. Lidé toho využívají a čekají na slevy. Bez nich věci a to nejen dlouhodobé spotřeby de facto nenakupují. Dokonce i u těch nejnutnějších, jako jsou potraviny a léky, kupují nejlevnější zboží," doplňuje Kozub. Jeho slova potvrzují i statistická čísla. Za rok 2012 klesly tržby za potraviny o 2,5 procenta ve stálých cenách (tedy po očištění o inflaci).

Aukční portály se pro mnohé staly vášní

Slevy Čechy lákají bez ohledu na to, do jaké příjmové skupiny patří. Skoro polovina lidí s příjmem nad 25 tisíc potvrdila, že v posledních měsících nakupuje zboží na aukčních portálech. Ovšem nejde jim jen o to, aby ušetřili. Lidé zde často nakupují i proto, že mají šanci zažít trochu adrenalinu při soutěžení o nejlepší cenu s ostatními přihazujícími, nebo je motivuje touha udělat výhodný nákup jako první a ostatní tím předběhnout. Takové nakupování se může stát doslova vášní.

Naopak slevy na zboží v cizině lákají jen pětinu dotázaných. Většinou to jsou lidé z příhraničních oblastí. Jen někteří si mohou dovolit při cestě za levnějšími nákupy urazit i několik stovek kilometrů. Aby se jim cesta opravdu vyplatila, museli by udělat větší nákup.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám