Článek
Vyplývá to z výzkumu společnosti Mail Step realizovaného prostřednictvím výzkumné agentury Data Collect.
Za poškozenou zásilku může většinou přepravce
K provozu e-shopu nepatří jen virtuální výkladní skříň, ale i sklad zboží, jeho balení a samozřejmě přeprava k zákazníkovi.
„V zájmu prodejce je nejen naskladnit kvalitní zboží, ale i zajistit jeho bezpečnost od skladování přes zabalení po úspěšné doručení na cílovou adresu. Klient totiž často hodnotí celou službu komplexně – i když mu nakonec dorazil skvělý mobil, obchodu se příště vyhne, pokud vázla doprava nebo byla krabice s telefonem otřískaná,“ uvedl Jan Rozlivka, ze společnosti Mail Step.
Průzkum ukázal, že kvalita balení v tuzemských obchodech je většinou dobrá, spokojeny jsou s ní dvě třetiny zákazníků. Přesto měla po rozbalení zásilky třetina Čechů důvod k reklamaci kvůli jejímu poškození. Bohužel o něco větší smůla stíhá ženy. Dvě procenta zákazníků dokonce tvrdí, že jim poškozené zboží dorazilo už několikrát.
Sedm z deseti lidí vidí chybu na straně dopravce zboží, který pravděpodobně zacházel s balíkem necitlivě. Každý osmý si pak myslí, že za poškození nese vinu prodejce.
Ekologie? Dobře, ale nesmí to stát ani o korunu víc
Ačkoliv účelnost jasně vede, v 21. století se do popředí dostávají i otázky šetrnosti k životnímu prostředí. Materiály, které přírodu tolik neohrožují, však bývají dražší než klasická balení.
„Čechům se myšlenka ekologie sice zamlouvá, často s ní ale skončí ve chvíli, kdy se dozví, že by je to mělo něco stát,“ upozornil Rozlivka. Z průzkumu totiž jasně vyplynulo, pokud by Češi měli za ekologické balení zaplatit drobný příplatek, dvě třetiny lidí by takový e-shop odmítly.
Velkorysejší než muži jsou ženy - každá třetí by byla zaplacení vyšší ceny spíše nakloněna, osm procent žen dokonce tvrdí, že by právě takový obchod vyhledaly.
Do kamenného obchodu pro radu, v e-shopu levný nákup
Kupujete-li v jednom obchodě trika velikosti M, neznamená to, že vám u konkurence nebude malé L. Kupovat oblečení přes internet jen podle oficiálního označení velikosti je tedy velmi ošidné a klienti si oděvy před nákupem chodí často vyzkoušet.
Ovšem u jiného druhu zboží se už jedná o vychytralou strategii. Sedm z deseti zákazníků si vybrané položky před zařazením do virtuálního košíku přijde otestovat do kamenné prodejny. Zboží si nejen prohlédnou, ale i vyzkouší, nebo si nechají poradit vyškolenými prodejci. Poté spěchají domů a vybrané lyže nebo tiskárnu si objednají u konkurence – přes internet a levněji.
„Nejčastěji se jedná o elektro, tam se k takovému postupu přihlásila polovina mužů. U žen si elektro chodí prohlédnout jen každá třetí klientka, dámy však zase mají větší zájem o módu,” uvedl Rozlivka.
Tyto testovací výpravy do obchodů zdaleka nejsou doménou mladých, hlásí se k nim i lidé starší 65 let.
Cenu si lidé ověří ve srovávači
Poté, co si Češi vysněné zboží vyzkoušeli v kamenné prodejně a definitivně se rozhodli ho koupit, dále hledají způsoby, jak ušetřit. Pomáhají jim v tom srovnávače cen, které alespoň někdy využívá 93 procent zákazníků.
Skoro polovina lidí tak činí při každém nákupu. Tento způsob šetření využívají obě pohlaví stejně, trochu více populární je u mužů.