Článek
Ukázal to průzkum personální agentury Grafton Recruitment, do kterého se letos v létě zapojilo 2286 zájemců o práci. Podle něho se představy uchazečů o tom, jak by chtěli být motivováni, a skutečná nabídka benefitů zaměstnavateli, ale často rozcházejí.
Stravenky jsou evergreen
Vůbec nejrozšířenějším benefitem jsou v současné době stravenky. Svým zaměstnancům je poskytuje naprostá většina firem. O toto přilepšení však lidé až tolik nestojí - v TOP10 nejžádanějších benefitů se umístily až na šestém místě.
„Stravenky a týden dovolené navíc jsou dnes již standardem, nikoliv benefitem,“ podotkl Martin Ježek ze společnosti Grafton Recruitment. Ovšem to, co by zaměstnance motivovalo nejvíce - jazykové vzdělávání a peníze navíc - firmy poskytují sporadicky. V každém případě u jazykového vzdělávání, podobně jako u 13. platu, poptávka kandidátů výrazně převyšuje nabídku zaměstnavatelů.
TOP10 nejposkytovanějších benefitů | TOP10 nejžádanějších benefitů |
---|---|
Stravenky | Jazykové vzdělávání |
Placená dovolená nad rámec 4 týdnů | 13. plat/14. plat/ pravidelné bonusy |
Vánoční párty | Placená dovolená nad rámec 4 týdnů |
Pružná pracovní doba | Pružná pracovní doba |
Firemní mobil k soukromým účelům | Home office - práce z domova |
Jazykové vzdělávání | Stravenky |
Občerstvení na pracovišti | Placená krátkodobá nemoc, sick days |
13. plat/14. plat/ pravidelné bonusy | Vzdělávání/Training Program |
Teambuilding a sportovní aktivity | Firemní mobil k soukromým účelům |
Home office - práce z domova | Možnost napracovat si hodiny |
Zdroj: Grafton Recruitment |
„Velkým tématem dnes nejsou pouze samotné mzdy, ale také benefity a způsoby nefinančního ohodnocení zaměstnanců. Například jazykové vzdělávání, které vloni nebylo ani v TOP10, je letos nejžádanějším benefitem,“ upozornil Ježek.
Pracovní dobu si chceme přizpůsobit
Lidé by také uvítali, kdyby jim firma vyšla vstříc ohledně pracovní doby. Pružná pracovní doba, práce z domova či možnost čerpat placené dny v době nemoci (tzv. sick days) patří mezi další velmi žádané benefity.
Bohužel firmy zatím na tento požadavek příliš neslyší, zaměstnancům vycházejí vstříc pouze v případě pružné pracovní doby.
„Společnosti by měly také věnovat pozornost faktu, že různé podoby volné pracovní doby, jako pružná pracovní doba, home office či sick days se objevují v žebříčku poměrně vysoko a dohromady by se staly nejžádanějším benefitem,“ doplnil Ježek.
Volnočasové aktivity nefrčí, firmy to tak nevidí
Podle Grafton Recruitment uchazeči projevili jen malý zájem o benefity, jako jsou například vánoční párty, dárky od zaměstnavatele, občerstvení na pracovišti nebo teambuildingové či sportovní aktivity.
Nicméně, jak například ukázal červencový průzkum společnosti Sodexo Benefity mezi 609 zaměstnavateli, firmy vidí největší potenciál právě ve volnočasových benefitech. Jejich brzké zavedení zvažuje více než pětina dotazovaných společností.
V současnosti tento benefit nabízí třetina malých (do 250 zaměstnanců) a tři pětiny velkých (nad 250 zaměstnanců) firem.
„Volnočasové benefity mohou být právě tou konkurenční výhodou, kvůli které si člověk, který hledá práci, volí svého zaměstnavatele. V nejbližších měsících je navíc zvažuje zavést další pětina společností,“ domnívá se Štěpán Tůma ze společnosti Sodexo Benefity. Naprostá většina firem přispívá svým zaměstnancům na sportovní aktivity, dále pak na kulturu a na zdraví.