Hlavní obsah

Ceny rostou, na plánované nákupy Čechů ale zatím vliv nemají

Novinky, bab

Zvyšující se ceny od začátku roku zatím příliš neovlivnily plánované větší nákupy v českých domácnostech. Rozmyslel si je jen zlomek lidí, Češi jsou na financování připraveni, mají našetřeno, případně nákupy pořídí i z běžné výplaty.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Mezi s předstihem plánované větší nákupy českých domácností patří například rekonstrukce domu či bytu, vybavení domácnosti, pořízení domácích spotřebičů či elektroniky, nákup zařízení na posílení energetické soběstačnosti, financování dovolené či třeba nákup automobilu.

Pouze 6 až 11 procent Čechů oslovených v průzkumu STEM/MARK pro společnost Home Credit v závislosti na konkrétním účelu uvedlo, že rostoucí ceny ovlivnily jejich plány natolik, že nákupy v tomto roce zrušili. Týkalo se to především dovolené, pořízení osobního automobilu, elektroniky a dalšího vybavení domácnosti, oblečení, ale i financování rekonstrukce nebo vzdělávacího kurzu.

Průměrná inflace bude přes 13 procent, uvádí průzkum ministerstva financí

Ekonomika

S čím naopak neotáleli, především pak kvůli obavě z rostoucích cen, byl nákup zařízení na posílení energetické soběstačnosti, které si pořídila čtvrtina lidí. Také u dovolené či finančně nákladnějšího kurzu Češi s nákupem nečekali, podle jejich slov měli na ně peníze, tak neviděli důvod, proč čekat.

Více než polovina dotázaných zmínila, že vysoká inflace nebyla důvodem pro zrušení rozhodnutí zboží koupit. Větší bariéru ale představovala u dovolené (39 procent) a nákupu osobního auta (31 procent).

Polovina Čechů plánuje dovolenou v zahraničí, na nákladech chtějí ušetřit

Finance

Rekonstrukce či auto řeší půjčkou

„Vysoké ceny se promítají i do nákupů zboží dlouhodobější spotřeby. Lidé více přemýšlejí, než si danou věc pořídí, jak ji budou financovat. Kvůli vysoké inflaci, která snižuje hodnotu peněz, využívají lidé k nákupu na prvním místě vlastní finanční prostředky a na pořízení nákladnějších věcí, jako je například automobil, sahají po půjčce,“ doplnil Miroslav Zborovský z Home Creditu.

Naprostou většinu zrealizovaných nákupů financovali Češi z vlastních zdrojů, buď z běžné výplaty, nebo z našetřených úspor. Úvěr využili častěji na zařízení na posílení energetické soběstačnosti (43 procent), na rekonstrukci nebo úpravu domu, bytu (22 procent) anebo při nákupu osobního automobilu (21 procent).

Češi sahají kvůli jídlu hlouběji do peněženek. Šetří na dárcích

Finance

Pochopitelně se může stát, že vás nečekaná životní situace dostane do problémů, kdy nebudete mít dostatek peněz na splácení existujících úvěrů. Každý čtvrtý by si v takovém případě domluvil odklad nebo snížení splátek.

Pětina lidí by se snažila najít si další příjem například z brigády, stejný počet by požádal o pomoc rodinu nebo přátele. Osm lidí ze sta by omezilo další běžné výdaje nebo by přistoupilo k prodeji stávajícího majetku.

Téměř pětina respondentů by ale nic nepodnikla, resp. by nevěděla co dělat.

Výběr článků

Načítám