Hlavní obsah

Finanční poradna: Jaký mobilní tarif zvolit pro své dítě

Jedním z nezbytných vybavení školáků se v posledních letech stal i mobilní telefon. Rodiče, kteří se rozhodnou ho dítěti pořídit, často řeší nejen to, jakou značku a model koupit, ale i to, jakého vybrat operátora a především, jaký tarif zvolit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Univerzálně platné doporučení pro to, v jakém věku je vhodné dítěti mobil koupit, zatím neexistuje. Pokud jste se ale rozhodli, že svému dítěti mobilní telefon pořídíte, měli byste si ještě před jeho zakoupením některé věci promyslet. Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme několik rad a tipů, na co byste se měli zaměřit.

Na telekomunikačním trhu působí několik desítek operátorů (tedy kromě tří „klasických“ i operátory virtuální), přičemž každý z nich má ve svém portfoliu několik různých produktů. Podle čeho tedy vybrat nejvhodnější variantu?

„Parametry výběru operátora pro vaše dítě se nijak zvlášť neliší od dospělácké verze. V zásadě je třeba si rozmyslet, jak moc pevnou vazbu si chcete k operátorovi vytvořit. A to jak po stránce anonymity – zvolíte-li předplacenou kartu, tak co se týče časového závazku, kdy se rozhodujete mezi smlouvou na dobu určitou a neurčitou,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Dětské účty učí děti nakládat s penězi, ale výběry z bankomatu stojí až stovku

Finance

Dalším důležitým aspektem, který byste při rozhodování o volbě vhodného poskytovatele měli brát na zřetel, je takzvaná tarifikace. Jedná se o způsob, jakým operátor účtuje uskutečněný hovor po první provolané minutě – zda po sekundách (60+1), půl minutách (60+30) nebo minutách (60+60).

Kontrola je nutná

U výběru tarifu, respektive jeho doplňkových služeb, už se ale podoba produktů v závislosti na věku uživatele poněkud liší. Kromě obligátních kritérií, která musíte zhodnotit i při volbě tarifu pro sebe (tedy nejčastěji čerpaného typu služby, množství dat či volání do vlastní sítě zdarma), odborníci doporučují se u nabídky pro malé telefonisty zaměřit především na škálu funkcí, které umožní z vaší strany nastavení a kontrolu.

Co všechno je možné přizpůsobit? „Především blokaci volání na drahá audiotextová čísla, blokaci mezinárodních hovorů, multimediálních zpráv a drahých, takzvaných prémiových SMS. Dále je možné u dětských tarifů nastavení limitu na volání a limitu či úplného vypnutí mobilních dat,“ vysvětlila Hekšová.

Zároveň doporučila pro přehled nad službami čerpanými dítětem zřízení samoobsluhy, která umožňuje mít nonstop přehled nad aktuální útratou a měnit nastavení služeb. „Přístupové heslo ale z logiky věci nesmí přijít do rukou dítěti,“ dodala.

Jaký typ služby zvolit?

Po výběru operátora i konkrétního tarifu je třeba zvolit i odpovídající typ služby. Z jakých možností mohou rodiče pro své potomky vybírat? V zásadě, pokud se nebudeme zabývat nejrůznějšími firemními či jinými úzce profilovanými tarify, nabízejí se tři varianty:

  • Předplacená karta – je vhodná především pro menší děti, které se teprve učí s telefonem zacházet. Má své nevýhody v podobě dobíjení kreditu a nemožnosti hovoru při jeho vyčerpání. Na druhou stranu, pokud ji rodiče pro své dítě zvolí, mohou zabránit vysokým účtům za telefon i složitému blokování čísla u operátora v případě ztráty či odcizení přístroje.
  • Smluvní tarif s paušálem – uplatní se u starších dětí s větší potřebou volání i písemné komunikace. Odborníci ale doporučují tarif bez pevného závazku (opět kvůli riziku ztráty telefonu) a také nastavení měsíčního limitu na volání i čerpání dat.
  • Rodinný tarif – patrně nejkomfortnější varianta, kdy platíte paušální částku (dnes vesměs již za neomezené volání a zprávy), a k tomu máte k dispozici několik dalších čísel s rozdílnými službami. Pozor si dejte pouze na to, že u některých operátorů bývá balíček dat sdílený, tedy společný pro celou rodinu.

Související články

Výběr článků

Načítám