Hlavní obsah

Blíží se čas přezouvání pneumatik. Na kolik to tentokrát vyjde?

Od začátku a kolem poloviny dubna čekají pneuservisy hlavní nápor řidičů. K přezutí na letní gumy se nyní vyplatí objednat termín, abyste pak nemuseli čekat. Ceny servisy většinou drží, někde jen mírně zdražily.

Foto: Miroslav Homola, Právo

V pneuservisu ve Vídeňské ulici v Brně na nápor přezouvání teprve čekají.

Článek

Ze zákona musí mít řidič zimní pneumatiky do konce března, pokud je na silnici sníh nebo námraza. Při nehodě na letních gumách by měl také velký problém s pojišťovnou. Kdo ještě v dubnu neplánuje cestovat někam do hor, může už pomalu přezouvat na letní.

Zákon sice dojíždět zimní gumy nezakazuje a někteří řidiči to z ekonomických důvodů dělají, má to ale svá rizika. Zimní gumy například hůř odvádějí vodu a hrozí větší riziko aquaplaningu, tedy ztráty kontroly na mokru při vyšší rychlosti. To může hrozit už při jarních bouřkách. V horku jsou pak zimní gumy hůř ovladatelné a mají delší brzdnou dráhu.

Zelenou kartu zkontrolují policisté on-line přes SPZ

Ekonomika

Přezutí se doporučuje, když se teploty ustálí nad sedmi stupni Celsia, což bývá právě začátkem dubna.

„Ceny přezutí zůstávají na cenách jako loni. Další drobné zdražení je naplánováno až na počátek roku 2025 na základě inflace,“ řekl Novinkám majitel provozovny Tomket Pneuservis v centru Prahy Michal Doležal. Kompletní přezutí nejběžnějších velikostí osobního vozu u nich vyjde na 1452 korun včetně DPH.

U některých pneumatik podle něj došlo k mírnému zdražení i v závislosti na kurzu koruny, protože se většina dováží a je jich standardně nedostatek. „Segment asijských pneumatik cenově dorovnal segment levných pneu z EU i světových výrobců, takže výhoda levné ceny z Asie se rozplynula,“ dodal. Asijské pneumatiky Imperial nebo Tomket vyjdou zhruba na 1380 korun. V-e-shopu je nutné připočíst ke každé 80 až 90 korun za dopravu. V Česku vyráběné pneumatiky Matador nebo Nexen vyjdou kolem 1410 korun.

Raději aspoň tři milimetry

Ceny nezvedali ani v brněnském pneuservisu Miroslava Bartáka. Za kompletní přezutí včetně vyvážení, kontroly ráfku a podobně účtují podle velikosti kola osm set až tisíc korun, za vyvážení a výměnu celých kol je to opět podle velikosti čtyři až pět stovek. Podobné ceny jsou i jinde v Brně.

Pneu Bohata v Chodově na Sokolovsku meziročně zdražil do deseti procent, tedy o padesát až sedmdesát korun za přezutí. „Podle velikosti gum se pohybují ceny za výměnu u těch menších za 850 a u větších za 950 korun,“ uvedl provozovatel David Bohata. V sezoně lze podle něj v jejich servisu počítat s čekací dobou nejvýše týden.

U letních pneumatik se podle odborníků vyplatí nečekat, až hloubka jejich dezénu klesne na minimální zákonnou hranici 1,6 milimetru, a pneumatiky vyměnit před sjetím pod tři milimetry. Za optimální pro bezpečnou jízdu se totiž považuje hloubka dezénu mezi čtyřmi a osmi milimetry, což mají nové gumy. Důležité je také průběžně kontrolovat tlak v pneumatikách.

U zimních gum je minimální hloubka dezénu čtyři milimetry. Po poklesu vzorku pod uvedenou hranici někteří řidiči zimní pneu dojíždí v létě a mění až před zimou. Najdou se i takoví, kteří jezdí na zimních gumách několik let a nemění je vůbec. Za několik let tak sice ušetří bez přezouvání na novou sadu, riskují ale zdraví své i ostatních účastníků dopravy. Bezpečnější variantou je používání alespoň celoročních pneumatik.

Změny v povinném ručení: co se chystá a kdo by měl nově platit

Finance

Výběr článků

Načítám