Článek
Tuzemské banky bezkontaktních karet od konce roku 2011 vydaly už přes 800 tisíc kusů, další statisíce lidí jimi začnou platit letos. Boom přitom zaznamenávají i rychlé bezkontaktní platby mobilem.
Podle bankovních expertů je zřejmé, že s tím, jak rychle roste počet prodejen akceptujících bezkontaktní platební nástroje, si lidé začínají méně vybírat hotovost z bankomatů.
Již dnes mohou Češi k bezkontaktnímu placení využít více než 15 tisíc terminálů a každým dnem přibývají další. Bezkontaktní karty vydává nebo začíná vydávat již tucet bank.
Službu nabízejí již stovky obchodníků
Lidé mohou bezkontaktními kartami platit už v mnoha obchodech, například v obchodech Albert, Billa, C, Datart, Globus, Interspar, Lidl nebo Penny Market. Stranou nezůstávají ale ani hobbymarkety, čerpací stanice, lékárny, knihkupectví či někteří poskytovatelé služeb.
Bezkontaktní platby nabízejí proti běžnému placení kartou úsporu času i o více než 50 procent.
„Ke konci loňského roku jsme měli více než 600 tisíc bezkontaktních platebních karet, se kterými klienti uskutečnili transakce v objemu 813 miliónů korun,“ sdělila Právu Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny, která jako první banka v ČR začala předloni v říjnu bezkontaktní platební karty masově vydávat.
Velký růst zájmu klientů o bezkontaktní způsob placení ale hlásí i další banky. Například klienti GE Money Bank si od loňského září převzali 103 tisíc debetních a téměř 15 tisíc kreditních karet a jen těmi debetními provedli podle mluvčího banky Pavla Zúbka již 43 tisíc plateb za 14,5 miliónu korun. „Průměrná hodnota těchto plateb byla v říjnu 163 Kč, za listopad a prosinec to bylo 237 Kč,“ dodal Zúbek.
Společnost MasterCard Europe v pondělí společně s ČSOB a dalšími firmami navíc spustila další formu mobilních plateb – platební aplikaci MasterCard Mobile.
„Ta umožňuje jednoduše vložit všechny platební karty nezávisle na vydávající bance do mobilního telefonu a pak jej používat k placení. Aplikace umožňuje placení mobilním telefonem ve zhruba 2000 internetových obchodech, ale chystá se také do kamenných obchodů,“ uvedl pro Právo generální ředitel MasterCard Europe pro ČR Miroslav Lukeš.
Míří i do restaurací, kaváren a dalších služeb
Bezkontaktní platby prostřednictvím mobilních telefonů již umožňuje také služba Mobito. „Po čtyřech měsících od spuštění registrujeme více než 20 tisíc uživatelů. Letos se chceme zaměřit na akceptaci Mobita jako preferované platební metody při nákupech na internetu, včetně stále velmi oblíbené dobírky. Kromě toho se chceme zaměřit na placení přímo z mobilu, a drobné platby mezi lidmi v maloobchodním platebním styku, například v restauracích, v taxi, u kadeřníka, řemeslníkovi apod.,“ sdělil Právu ředitel společnosti Mopet CZ, která službu zprovoznila, Filip Zeman.
Technologie samotná prakticky vylučuje nevědomé, či neautorizované zneužití dat na kartě, například přes kabelku či z peněženky v kapse.
Pomocí Mobita lze třeba i dobíjet mobilní telefony, zatím ale nepodporuje technologii NFC (Near Field Communication), která umožňuje provádět v obchodech bezdotykové platby na malé vzdálenosti kartami nebo mobilními telefony.
Platit se dá i klíčenkou
„Bezkontaktní platby pomocí technologie NFC umožňujeme prostřednictvím aplikace pro chytré telefony, v tuto chvíli máme více než 20 tisíc stažených aplikací Mobilního eKonta. U této aplikace stačí k sobě přiložit dva mobilní telefony s naší aplikací a platba je připravena k potvrzení a odeslání,“ vysvětlil mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.
GE Money nabízí vedle karet i nálepku, s níž lze platit na jakémkoliv terminálu vybaveném pro bezkontaktní platby. Stačí jen přiložit telefon, peněženku nebo třeba klíčenku s nálepkou nebo samotnou nálepku a díky technologii NFC se všechny potřebné údaje mezi nálepkou a terminálem samy přenesou.
„Bezkontaktní platby se stávají hitem. Oproti běžnému placení kartou totiž nabízejí úsporu času i více než 50 procent,“ sdělila Právu mluvčí řetězce Lidl Jitka Vrbová. Všechny prodejny Lidl v ČR jsou systémem pro bezkontaktní platby vybaveny od listopadu 2012.
Použití bezkontaktních karet je podle bankéřů nejen rychlé a pohodlné, ale i bezpečné.
Banky: Je to rychlé, pohodlné a bezpečné
„Na rozdíl od kontaktních karet nemusí klient při bezkontaktním placení vůbec dávat kartu z ruky. Nikdo cizí si tak z karty například nemůže opsat údaje, které by následně mohl zneužít k neoprávněné platbě na internetu,“ upozornil mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.
Při zcizení a zneužití bezkontaktní karty riziko nese banka a klientovi vrátí na účet všechny takto uskutečněné bezkontaktní platby. Podmínkou je blokace karty klientem.
„Česká spořitelna vydává bezkontaktní karty už zhruba jeden a půl roku a za celou dobu neevidujeme nárůst zneužívání této technologie,“ uvedla za banku Klára Pačesová.
Každá transakce nad částku 500 Kč je ověřována přístupovým kódem PIN. V rámci zajištění větší ochrany proti zneužití karet však může být kupující podle Pačesové náhodně požádán o vložení karty do terminálu a zadání PINu i při úhradě nižších částek do 500 Kč. „Toto opatření slouží jako potvrzení, že uživatel karty je jejím držitelem,“ dodala Pačesová.
Někdy banky navíc požadují, aby každou čtvrtou nebo pátou platbu provedenou během jednoho dne klient kódem PIN potvrdil. „Technologie samotná prakticky vylučuje nevědomé, či neautorizované zneužití dat na kartě, například přes kabelku či z peněženky v kapse,“ dodala mluvčí ČSOB Pavla Hávová.
Bezkontaktní kartou je možné platit jakoukoliv částku i tak, jak byl klient zvyklý dodnes, tedy se zadáním PINu. Zákazník nebo i obchodník se může sám kdykoli rozhodnout, zdali transakci provede kontaktně, či bezkontaktně. Bezkontaktní karty vydávají banky svým klientům zpravidla zdarma nebo za relativně malý poplatek.