Článek
„Prezidium České bankovní asociace (ČBA) se shodlo, že vhodným nástrojem je v doložených případech poskytnout klientům možnost tříměsíčního odkladu splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů. Primárně se přitom banky zaměří na klienty z řad zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných, protože lze předpokládat, že právě na ně dopadne epidemie nejtíživěji,“ uvedla mluvčí ČBA Monika Petrásková v tiskové zprávě.
Bez záznamu v registru
Prakticky všechny tuzemské banky svým klientům odklad splátek umožňují i za normálních okolností. Každý případ řeší individuálně s přihlédnutím k aktuální situaci daného klienta, ten ale musí počítat s tím, že se to promítne do jeho platební historie v registru dlužníků. V souvislosti s rozhodnutím ČBA by však měl být nyní odklad splátek bez takových záznamů.
Banky umožní lidem tříměsíční odklad splátek hypoték a půjček
Proces odkladu splátek navrhovaný ČBA nicméně vyžaduje vytvoření metodických pokynů a nastavení technických procesů, na kterých nyní některé banky oslovené redakcí Novinek pracují.
Pokyny asociace se většina bank bude řídit
„Budeme jednat plně v souladu s rozhodnutím České bankovní asociace, nicméně o dalších podrobnostech se teprve jedná,” uvedl pro Novinky Patrik Mádle z ČSOB.
Odklad splátek podle doporučení ČBA klientům umožní i další banky, například UniCredit Bank, Česká spořitelna či Komerční banka (KB).
„Aktuální situace vyžaduje vysokou míru společenské i osobní solidarity. Rozhodnutím umožnit odklad splátek klientům, kteří se dostanou do potíží se svými příjmy, chápu proto jako zcela logický krok,“ zdůraznil Jan Juchelka, předseda představenstva a generální ředitel KB. Banka v nejbližší možné době na svých stránkách zveřejní veškeré informace, jakým způsobem o odklad splátek požádat. „Komerční banka současně připravuje nabídku i některých dalších služeb, které pomohou našim zákazníkům snadněji překonat období nejistoty. Konkrétní nabídku zveřejníme v nejbližších dnech,“ dodal Juchelka.
Co se smí a nesmí po vyhlášení nouzového stavu
Mluvčí České spořitelny Filip Hrubý odkázal na zprávu, kterou banka zveřejnila na svém twitterovém účtu. „V souvislosti s koronavirovou epidemií umožníme odklad splácení hypoték a spotřebitelských úvěrů o tři měsíce klientům v zaměstnaneckém poměru a OSVČ. Žádosti budeme přijímat elektronicky. Jak přesně žádost podat, zveřejníme brzy na našem webu a sociálních sítích.
V souvislosti s koronavirovou epidemií umožníme odklad splácení hypoték a spotřebitelských úvěrů o 3 měsíce klientům v zaměstnaneckém poměru a OSVČ. Žádosti budeme přijímat elektronicky. Jak přesně žádost podat, zveřejníme brzy na našem webu a sociálních sítích. #jsmesporka pic.twitter.com/RSwgJOYxHb
— Česká spořitelna (@Ceskasporitelna) March 12, 2020
Jak dále Hrubý dodal, banka připravuje další detaily k celému procesu odkladu splátek.
Vyhovět klientům, kteří si o odklad splátek ve spojitosti s aktuální situací požádají, jsou připraveni i ve Fio bance. „Kontaktovat nás mohou prostřednictvím sítě našich hypotečních specialistů nebo zprávou přes Internetbanking a každý případ budeme řešit individuálně,” uvedl pro Novinky mluvčí Jakub Heřmánek.
Přehledně: Jak je na tom váš kraj a okres v počtu testovaných a nakažených
Jak se vypořádat s danou situací, analyzují aktuálně i v mBank. „V tuto chvíli řešíme další způsoby, jak bychom mohli postiženým klientům usnadnit jejich situaci, a budeme je včas informovat,” uvedl mluvčí Štěpán Dlouhý.
Přidá se i Moneta
Moneta Money Bank se ve čtvrtek na svém twitterovém účtu nejprve vyjádřila v tom smyslu, že o odkladu splátek podle ČBA neuvažuje.
Svůj postoj však přehodnotila a podle vyjádření mluvčí Zuzany Filipové, které redakci poskytla, banka „analyzuje technické možnosti svých systémů a s nimi spojenou kapacitu banky, aby byla schopna vytvořit jednoduchý a administrativně nenáročný proces pro odklady či změny ve výši měsíčních splátek nebo struktuře splátkových kalendářů.”
1/2 Rádi bychom uvedli na pravou míru naše předchozí sdělení: jsme připraveni řešit odklad splátek všem žadatelům, kteří se v souvislosti s nutnými vládními opatřeními ocitnou v tíživé situaci. Rozhodně nechceme a nenecháme naše klienty na holičkách.
— MONETA Money Bank (@MONETAMoney) March 12, 2020
A jak se postaví k dané situaci další banky?
„Stejně jako kdykoliv jindy, se budeme i v této době snažit vyjít vstříc klientům, kteří se dostanou do finančních potíží, a pomoci jim v nelehké životní situaci. Každý jednotlivý případ budeme posuzovat individuálně a na základě konkrétních okolností,” uvedla Petra Kopecké z Raiffeisenbank.
„Banka CREDITAS je samozřejmě připravená pomoci klientům zasaženým situací kolem koronaviru, ať už odkladem splátek nebo jinou formou. Důležité je, aby se na nás včas obrátili a mohli jsme společně najít to nejlepší řešení,“ zmínila mluvčí banky Lucie Brunclíková.
„Situaci monitorujeme a analyzujeme dostupné možnosti v souvislosti s poskytnutými úvěry, které spotřebitelé dosud splácejí, těch je však s ohledem na naši orientaci na korporátní klientelu velmi málo. Zejména však čekáme na výsledky konzultací ČBA, jakým způsobem bude takový přístup ke klientům zohledněn při bankovním dohledu, abychom postupovali obdobným způsobem jako ostatní subjekty a zároveň dostáli regulatorním požadavkům na klasifikaci úvěrů. O dalším vývoji budeme informovat,“ uvedl Jakb Švestka z Expobank.