Článek
Bankovní identitu si můžete zřídit pomocí své banky, můžete ale jejím prostřednictvím komunikovat online i se státní správou a postupně i s různými dalšími společnostmi (např. operátory, pojišťovnami apod.). Jak ukázal průzkum agentury Ipsos pro Raiffeisenbank, téměř dvě třetiny lidí ji mají ve své mobilní bance k dispozici.
Bankovní identita má mít jednotný standard
Více než dvě pětiny lidí bankovní identitu využívají, častěji pak muži (47 procent) než ženy (35 procent) a také častěji lidé s vysokoškolským vzděláním.
„V současné době bankovní identitu nabízejí všechny velké banky, další připravují její spuštění v letošním roce. Toto digitální ověření totožnosti dokáže bezpečně otevřít přístup do řady portálů různých firem a státní správy. Lidé se tak mohou vyhnout dlouhému čekání na úřadech, složité korespondenci, papírování a řešit většinu interakce s úřady online,“ doplnila tisková mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
Banky nabízejí zaručený digitální podpis dokumentů
Nejvíce lidí využilo bankovní identitu pro vstup na Portál občana (52 procent). dalším častěji frekventovaným cílem se stal Očkovací portál Ministerstva zdravotnictví ČR, kde bankovní identitu pro ověření totožnosti využily dvě petiny lidí.
Zhruba třetina dotázaných pak přes bankovní identitu vstupuje na e-portál České správy sociálního zabezpečení nebo do systémů soukromých společností (např. dodavatelů energií, finančních nebo investičních služeb apod.).
Do služby e-recept vstupuje přes bankovní identitu necelá pětina respondentů, na portál Moje daně pak zhruba každý šestý.
Údaje o vozidle si lidé najdou v Portálu občana
Respondenti, kteří bankovní identitu nikdy nepoužili, nejčastěji jako důvod zmiňovali, že pro ni dosud neměli využití (55 procent). Zhruba každý sedmý ji nevyužívá, protože má datovou schránku.
I přesto, že se do bankovní identity přihlašuje stejně jako do mobilního bankovnictví, necelá pětina oslovených neumí bankovní identitu ovládat a přijde jim to složitá, osmina pak nedůvěřuje její bezpečnosti.