Hlavní obsah

Banka udělala chybu, problém ale hází na klienta

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Klienti bank v Česku by si měli dávat velký pozor na to, co na pobočce finančního ústavu podepisují. Může se jim totiž stát, že i když při zadávání transakce udělá chybu bankéř a peníze například odejdou na chybný účet, banka kvůli podpisu na potvrzení o transakci označí za viníka vzniklé situace pouze klienta. Podobnou zkušenost měl nedávno i Jakub S., kterého chyba bankéře na několik týdnů odstřihla od vlastních peněz.

Foto: Profimedia.cz

Banka vlastní chybou odstřihla na několik týdnů klienta od peněz, svou vinu popírá. Ilustrační foto

Článek

Jakub si chtěl letos 13. ledna na pražské pobočce své banky - GE Money Bank - na svůj účet vložit v hotovosti 6500 korun. Číslo účtu si ale nepamatoval, což ovšem pro bankéře není obvykle problém zjistit podle klientových identifikačních údajů.

„Bankéřovi jsem rovnou řekl, že si bohužel své číslo účtu nepamatuji, a proto jsem mu také hned podal občanku, aby podle jména či jiných údajů můj účet vyhledal a peníze na něj vložil,” doplnil Jakub. Bankéř po převzetí občanského průkazu provedl v systému nějaké operace, od klienta si převzal hotovost a vytiskl mu k podpisu bankovní doklad, poté klient s vlastní kopií dokladu odešel.

Vložené peníze měly zůstatek účtu navýšit prakticky ihned po provedení transakce, ovšem když klient vklad ve výpisu v internetovém bankovnictví nezaznamenal ani po dvou dnech, podíval se na kopii bankovního dokladu, který mu bankéř při odchodu předal, a zjistil, že účet, na který byly peníze vloženy, se neshoduje s číslem jeho účtu.

Slíbená urychlená náprava se nekonala

Jakub se tedy vypravil na pobočku, aby neprovedenou transakci reklamoval. Dozvěděl se, že peníze byly vloženy na účet jiného klienta v GE Money Bank. V bance mu slíbili, že budou jeho situaci neprodleně řešit, respektive kontaktovat klienta, kterému bankéř připsal peníze na účet.

Když se ale nic nedělo ani po týdnu, Jakub opět navštívil pobočku banky, kde mu ovšem řekli, že banka nemůže sama peníze z účtu neoprávněného příjemce strhnout, musí počkat, až je on sám vrátí, což pochopitelně může trvat i delší dobu.

Podle platné legislativy (zákon č. 21/1992 Sb., o bankách) nejsou banky oprávněny samy stáhnout peníze z účtu klienta a napravit tak chybnou transakci. Mohou neoprávněného příjemce platby pouze informovat o tom, že mu na účet přišly peníze, které mu nepatří a požádat ho o jejich urychlené vrácení.

Máte nárok znát kontaktní údaje příjemce

„Pobočku banky jsem navštívil ještě několikrát, protože mi nikdo nebyl schopen říci, kdy se svých peněz dočkám. Klienta prý kontaktovali a já musím počkat, až peníze vrátí. V bance mě odmítli i s mou žádostí o sdělení kontaktních údajů klienta, kterému peníze byly připsány na účet,” postěžoval si klient Jakub.

Přitom podle zákona o bankách je banka povinna klientovi na jeho žádost sdělit identifikační údaje (jméno či název účtu, datum narození a adresu) neoprávněného příjemce platby. Což redakci Práva potvrdili i zástupci dalších oslovených bank - České spořitelny, Komerční banky či ČSOB.

„Podle zákona o bankách může klient banku požádat o sdělení identifikačních údajů neoprávněného příjemce chybně směrované platby, banka mu pak může sdělit jeho jméno/název účtu a adresu,” uvedl Michal Teubner z Komerční banky.

„V případě, že klient zaslal platbu na nesprávný účet, poskytneme na žádost klienta (v souladu s § 38 zákona č. 21/1992 Sb. o bankách) identifikační údaje a klient sám volí postup vymáhání platby od neoprávněného příjemce,” upřesnila postup v České spořitelně Pavla Kozáková.

GE Money Bank však tento způsob řešení odmítla. Podle tiskové mluvčí Milady Franek, kterou Právo požádalo o vyjádření, nebylo třeba klientovi na jeho žádost identifikační údaje sdělovat, protože příjemce platby prý spolupracoval a přislíbil, že peníze vrátí. Ovšem kdy tomu tak bude, to už nikdo nebyl schopen Jakubovi sdělit. Nakonec to trvalo více než 14 dní, než neoprávněný příjemce peníze vrátil.

„Chyba zaměstnance banky mě stála spoustu starostí a času. Zadržované peníze mi velmi chyběly a musel jsem si je půjčit od příbuzných,” posteskl si Jakub.

Bankéř prý za nic nemůže, vinen je klient

Ovšem největší rozčarování Jakub zažil, když se snažil zjistit, jak je možné, že bankéř vložil peníze na jiný účet, když měl jeho identifikační údaje a nic nebránilo tomu připsat peníze na správný účet. „Banka mi nedokázala vysvětlit, jak mohl bankéř chybu udělat, jak vůbec mohl zadat jiné, špatné číslo,” uvedl Jakub.

Banka chybu svého zaměstnance vůbec nepřipouští, vinen je prý klient, který si měl zkontrolovat své číslo účtu, když podepisoval bankovní doklad. „Doklad jsem podepsal, ani ve snu mě nenapadlo, že by bankéř na základě všech údajů, které jsem mu o své osobě poskytl, zadal úplně jiné číslo účtu. Já sám jsem si ho nepamatoval, což jsem ostatně řekl hned při žádosti o vklad,” doplnil Jakub.

„Banka dokonce tvrdí, že mě bankéř vůbec neidentifikoval, že jsem mu žádné své doklady nepředal. To by ovšem mohl snadno vyvrátit kamerový záznam, který má banka k dispozici,” dodal Jakub. Kamerový záznam ale GE Money Bank odmítá poskytnout.

Anketa

Stalo se vám někdy, že banka udělala chybu a přišli jste o peníze?
Ano
54,2 %
Ne
45,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 5150 čtenářů.
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám