Hlavní obsah

Auta zbouraná na šrot ožívají v bazarech. Splácaná do naleštěných ojetin

Právo, Jindřich Ginter

Z aut vybouraných tak těžce, že jsou na šrot, se v Česku stále pokoutně plácají naleštěné ojetiny. Laik nepozná, že se jedná o životu nebezpečné, nespolehlivé vozy, jejichž skelet byl zkroucen a zborcen i v prostoru kolem posádky. Někdo karoserii pomocí hydrauliky natáhl, svařil, přelakoval a teď to podstrkuje jako ojetinu v pěkném stavu.

Foto: HZS Moravskoslezského kraje

14. dubna 2013: Seat po těžké nehodě. Naráz do stromu ho vymrštil tak, že přeletěl chatku.

Článek

Naplno to obnažuje případ žlutého Seatu Leon 1,8i 20VT Cupra R, na jehož šokující proměny upozornil Právo čtenář. Vůz měl být použit už jen na díly, ale místo toho ho majitel nabízí jako ojetý, zachovalý, s pětihvězdičkovým certifikátem historie.

Loni to bylo slavné auto

„Seat plachtil vzduchem, přeletěl plot a přistál na chatce,“ informovaly Novinky o těžké nehodě, k níž došlo loni v dubnu nedaleko Příbora. „V zatáčce u kolonie Hájovka dostal smyk a vrazil do stromu. Seat se od stromu odrazil a přistál na chatce,“ popsal tehdy nehodu novojičínský policejní mluvčí Zbyněk Tomšík. [celá zpráva]

Řidič z toho vyvázl relativně dobře, ale auto rozhodně ne. Zlomená střecha, totálně zrušený předek především na pravé straně vozu. Zkroucený skelet. Dokazují to nejen fotografie hasičů, které Novinky zveřejnily, ale i fotografie soukromého uživatele internetového fotoalba, kde je patrná registrační značka.

Foto: Internet

Vážně byl poškozen i skelet chránící posádku.

Podle čtenáře, který na to Právo upozornil, bylo vozidlo následně prodáno na náhradní díly. To měla být tečka za historií žlutého seatu. Jenže nebyla.

Foto: rajce.idnes.cz

Místo toho stejný vůz, jak ukazuje registrační značka, který přeletěl loni chatku, se jeho majitel snažil udat přes autobazar Davo Car. Za 150 tisíc korun, v „pěkném stavu“.

Foto: Otisk webových stránek autobazaru Davocar

Ke koupi přesvědčuje i certifikát od společnosti Cebia. Na první pohled vyvolává dojem nabídky rovnající se téměř výhře v loterii. Lak se jen leskne, laika ochromuje skvělá výbava. Jenže ta jen maskuje těžké poškození v minulosti.

Bazar ho přes měsíc inzeroval - omylem

Telefonní operátor firmy Davo Car redaktorovi Práva, který se zprvu choval jen jako zájemce, po otázce, zda byl seat bouraný, okamžitě odpověděl, že i když je vůz inzerován na stránkách autobazaru, byl stažen z prodeje.

„Naši servisní pracovníci již 4. prosince 2013 zjistili, že není něco v pořádku v motoru. Vracíme ho zpět majiteli. Jedná se o komisní prodej,“ informoval pracovník Davo Car.

Proč ale seat nebyl stažen i z internetových stránek autobazaru již 4. prosince, když věděli, že vůz není v pořádku? Autobazar to ve svém vyjádření pro Právo vysvětlil administrativní chybou při správě internetových stránek.

Foto: HZS Moravskoslezského kraje

Rychlost vozu v době nárazu byla podle policie nepřiměřená.

„Týž den, kdy jsme vozidlo přijali, jsme rozhodli, že ho nebudeme prodávat. Zjistili jsme závažná poškození. Naší chybou nebyl vyřazen z internetové nabídky. Je to i proto, že prodávající si vozidlo doposud nevyzvedl,“ sdělil Právu vedoucí autobazaru Davo Car Radovan Djelmo.

Je tak pravděpodobné, že vůz se znovu někde objeví mezi ojetinami na prodej, byť třeba už jen jako čistě individuální nabídka.

Certifikát Cebia REPORT

Pětihvězdičkový certifikát Cebia REPORT zohledňuje, zda nebyl přetočený tachometr, skutečný rok výroby, jestli auto není kradené, není na něm závazek u leasingové společnosti a jestli nebylo manipulováno s VIN vozidla. Zákazník se tedy z tohoto certifikátu nedozví, zda auto nebylo nabourané.

Kolik přelakovaných „totálek“ křižuje naše silnice? To si nikdo netroufá odhadnout.

Výběr článků

Načítám