Hlavní obsah

Asistenční služby: pomoc v nouzi v cizině i doma

Pojišťovny v rámci některých svých pojištění nabízejí i tzv. asistenční služby. Využít je můžete například v případě nehody v zahraničí, pokud máte sjednané cestovní pojištění. Na asistenční službu se ale můžete obrátit, i pokud se vám na silnici porouchá auto nebo si třeba doma zabouchnete dveře či vám třeba přestane fungovat bojler.

Foto: Profimedia.cz

Asistenční služba vám v případě havárie vozidla zajistí jeho opravu či odtah

Článek

S asistenčními službami, jejichž hlavním smyslem je pomoc klientům v případě nějaké nečekané nouzové situace, se setkáte u cestovního pojištění, havarijního pojištění i povinného ručení, dále pak pojištění domácnosti i nemovitosti a také u životního pojištění. Rozsah asistenční pomoci je závislý na variantě sjednaného pojištění. Při poskytování pomoci klientům v nouzových situacích pojišťovny spolupracují s asistenčními společnostmi, kontakt na ně vám pojišťovna poskytne při sjednání pojištění.

Asistence při nehodě v zahraničí

Vyrazit na zahraniční dovolenou bez sjednaného cestovního pojištění se rovná hazardu. Jednak v případě nehody či nějaké zdravotní komplikace přijdete o nemalé peníze, protože náklady za ošetření či léčbu v zahraničním zdravotnickém zařízení vám nikdo neuhradí, jednak se ale nemůžete spolehnout právě na pomoc asistenční služby.

Někteří lidé se při cestách do zemí Evropské unie spoléhají na modrou kartičku zdravotní pojišťovny (tzv. Evropský průkaz zdravotního pojištění), díky níž máte sice nezbytné ošetření ve státních zdravotnických zařízeních zdarma, asistenci ale využít nemůžete.

Pokud se vám na vaší zahraniční cestě přihodí cokoliv – zraníte se, onemocníte, ztratíte zavazadla apod. –, na nic nečekejte a požádejte o pomoc asistenční službu, na niž jste dostali kontakt při sjednání pojištění. Je vám k dispozici nonstop, tedy 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Zahraniční dovolené Čechů se pojišťovnám prodražily, počet cest i škod byl v létě rekordní

Finance

„Číslo na asistenci by si měl každý turista uložit do mobilu spolu s číslem své pojistné smlouvy,“ doporučila Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny UNIQA.

Operátor asistenční společnosti s vámi bude vaši situaci dále řešit. Podle destinace, v níž pobýváte, vám vyhledá nejbližší zdravotnické zařízení, budete-li potřebovat, zajistí vám i tlumočníka. Postará se i o to, aby byli informováni vaši rodinní příslušníci, případně zajistí i jejich dopravu za vámi. Součástí asistenční pomoci je i tzv. repatriace turistů zpět domů. Pokud v zahraničí způsobíte nějakou škodu, asistenční služba vám zprostředkuje právní pomoc. Obraťte se na ni i tehdy, ztratíte-li peníze či doklady.

Nejnákladnější případy, kdy pomáhaly české asistenční společnosti cestovatelům v nouzi
Pracovníci asistenční společnosti Global Assistance řešili náročný případ repatriace těhotné klientky z Bangkoku do Hradce Králové. Zdravotní stav klientky si vyžádal rychlý letecký transport Air Ambulancí, asistenční zásah stál přes 4 miliony korun.
Asistenční společnost Europ Assistance řešila koncem roku 2022 jeden z nejsložitějších a také nejnákladnějších případů. Jednalo se o nehodu klienta na skútru na Bali v Indonésii, po převozu do nemocnice byla následně provedena amputace nohy. Náklady na asistenční zásah činily 2,5 milionu korun.
Klientka asistenční společnosti Allianz byla pozitivně testována na malárii v Jižním Súdánu, kde působila jako dobrovolnice. Stav klientky byl vážný, Jižní Súdán neměl vybavení a potřebné léky, a proto bylo nutné zajistit transport co nejdříve do plně vybavené nemocnice. Asistenční společnost zorganizovala letecký speciál do nemocnice v Johannesburgu. Po stabilizaci zdravotního stavu byla klientka převezena letecky domů komerční linkou se zdravotnickým doprovodem v business třídě. Celková výše nákladů přesáhla 1,5 milionu korun
Mezi náročné zásahy asistenční společnosti Euro Center patřila například repatriace psychiatrického klienta z Malajsie s eskortou nebo repatriace klienta z Ománu s diagnózou disekce aorty a se selháním ledvin. Náklady na oba asistenční zásahy se pohybovaly v řádu stovek tisíc korun.
Zdroj: Česká asociace asistenčních společností

Při sjednávání pojistky se pochopitelně o rozsah asistenční pomoci zajímejte. „U dobrých pojišťoven jsou samozřejmě zdarma jako součást pojištění, zpravidla v základní a rozšířené variantě. Určitě doporučujeme rozšířenou variantu, a především se vždy v předstihu seznámit, s čím mi asistenční služba pomůže, co a do jakého limitu mám hrazeno apod.“ uvedl pro Právo Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.

Některé pojišťovny nabízejí i využití asistenční služby nad rámec standardní asistence v rámci cestovního pojištění. Například UNIQA poskytuje asistenci Cestujeme+. „Je turistům k dispozici jako bezplatná asistenční linka v režimu 24/7, kam se lze obracet v případě provozní nepravidelnosti ve všech hlavních druzích dopravy (letecké, železniční či v autobusové), případně při problémech v souvislosti se zavazadly. K cestovnímu pojištění UNIQA si lze službu připojistit za 89 korun,“ doplnila pro Právo mluvčí pojišťovny.

Znáte svá práva při cestě letadlem? Mnohdy máte nárok na odškodnění

Finance

Asistence na cestách autem

Mnozí Češi vyrážejí na zahraniční dovolenou autem. K cestovnímu pojištění si za příplatek můžete sjednat i motoristickou asistenci.

Například Česká podnikatelská pojišťovna nově řidičům nabízí asistenční služby s prémiovým rozsahem, připojištění Car Premium. V případě nepojízdného auta může klient počítat s bezlimitním odtahem v ČR i po Evropě včetně Turecka, možnost využít náhradní vozidlo až na 15 dní a také možnost náhradního ubytování v případě poruchy vozidla.

Pro cestující autem do zahraničí nabízí motoristickou asistenci Auto+ pojišťovna UNIQA, klienta přijde na několik stokorun.

„Do evropských zemí doporučujeme také sjednat si krátkodobé pojištění technické asistence vozidla pro případ, že se auto na cestě po Evropě stane nepojízdným, včetně zapůjčení náhradního vozidla. Pojištění je možné sjednat k cestě trvající až 31 dnů,“ doplnila pro Právo mluvčí pojišťovny Allianz Marie Petrovová.

Lidé se snaží šetřit i na pojistkách aut

Finance

Generali Česká pojištovna nabízí k cestovnímu pojištění možnost sjednání extra asistenční služby AutoCare. „Zahrnuje pomoc při nehodě, poruše či nedostatku paliva, telefonickou konzultaci, odtah a úschovu vozidla, náhradní ubytování či dopravu, repatriaci vozidla, vyzvednutí opraveného vozu ze zahraničí a finanční hotovost v případě nouze. U těchto asistencí je nastaven pojistný limit pro jednu pojistnou událost na 75 tisíc korun. Nově tuto službu nabízíme i pro motorky,“ uvedl mluvčí Jan Marek.

Asistenční služby pro pomoc s nepojízdným vozidlem jsou součástí i povinného ručení či havarijního pojištění. Mezi nejtypičtější asistenční služby poskytované k autopojištění patří: příjezd asistenční služby a oprava na místě, odtah vozidla do nejbližšího servisu, úschova nepojízdného vozidla, poskytnutí náhradního vozidla, zajištění ubytování, zajištění náhradní dopravy, pomoc při ztrátě klíčů od vozidla, pomoc při defektu pneumatiky a další.

Velkorysejší asistence, týkající se například odcizení, vandalismu, živlů, ale i řidičských chyb nabízí od letošního jara v souvislosti s novým autopojištěním pojišťovna Slavia. „Nejde jenom o finanční náhradu po nehodě nebo krádeži, ale také o služby, které motoristům zajistí rychlou pomoc,“ uvedl pro Právo Jiří Běťák. V praxi to znamená, že i k té nejjednodušší verzi povinného ručení si lze sjednat třeba VIP asistenční služby, které například v rámci Česka zahrnují zcela bezlimitní odtah a stejnou službu v zahraničí do vzdálenosti 400 kilometrů. Její součástí je i bezlimitní vyproštění vozidla nebo zapůjčení náhradního automobilu až na devět dní, včetně dalších služeb.

Asistence při havárii v domácnosti

Také v případě nějaké havárie v domácnosti můžete o pomoc s jejím řešením požádat asistenční službu. Pochopitelně máte-li sjednáno pojištění domácnosti či nemovitosti, asistenční služby jsou jejich automatickou součástí. Základní asistence je většinou zdarma, vždy ale záleží na sjednaném pojistném produktu, stejně tak výši pojistného, ale i na typu pojistné události, rozsahu a počtu poskytnutých asistenčních služeb v pojistném roce.

Pomoc se vztahuje například na případy, když praskne vodovodní potrubí, dojde k poruše kotle, zabouchnete si dveře nebo třeba dojde k poškození zámku vstupních dveří, porouchá se vám chladnička, myčka, pračka apod. Místo shánění zámečníka či instalatéra tak stačí zavolat na asistenční službu.

Pojišťovna Kooperativa nově posílila nabídku svých asistenčních služeb, které klienti ke svému pojištění získávají bezplatně. „Úplnou novinkou je asistence pro případ stěhování, dále jde například o asistence v případě potřeby pozáruční opravy domácích spotřebičů či novou kyberasistenci. Zároveň se zvýšily limity plnění pro případ řemeslných prací, kterými se odstraňují různé nouzové situace, nově činí až 10 tisíc korun pro jeden zásah a počet zásahů v roce již není omezen,“ doplnil Tomáš Reitermann z Kooperativy.

Češi si pojišťují majetek víc než život, většinou ale nedostatečně

Finance

Výběr článků

Načítám