Článek
V Česku je registrováno 458 568 společností s ručením omezeným a akciových společností. U 57 procent z nich je majoritním vlastníkem muž, ve 29 procentech právnická osoba anebo subjekt nadpolovičního vlastníka nemá, a jen u 14 procent českých firem je majoritním vlastníkem žena.
„Vliv žen na tuzemské podnikatelské základně je stále velmi nízký. Ženy velmi často začínají podnikat z nutnosti, a tak není překvapením, že se jako majoritní majitelky prosazují výrazněji v menších firmách,“ řekla analytička Bisnode Petra Štěpánová.
Majoritní vlastníci českých firem | ||
---|---|---|
Počet firem | Podíl na celku | |
Majoritní vlastník žena | 64 998 | 14,17 % |
Majoritní vlastník muž | 260 887 | 56,89 % |
Ostatní* | 132 683 | 28,93 % |
*subjekt je zpravidla majoritně vlastněn právnickou osobou nebo nemá majoritního vlastníka (např. 50 % muž a 50 % žena) | ||
Zdroj: databáze a výpočty Bisnode |
Největší, téměř pětinové, zastoupení žen, jako majoritních majitelek českých firem, je u subjektů s ročními tržbami do třech miliónů korun. „Čím vyšší tržby společnost vykazuje, ním nižší je zastoupení „ženských“ firem v rámci podnikatelské základny,“ dodala Štěpánová s tím, že u firem s tržbami přesahujícími jednu miliardu korun je jejich podíl, podle databází a výpočtů Bisnode, pod hranicí jednoho procenta.
Z pohledu krajského rozložení je největší podíl firem, které ovládá žena, v Karlovarském (16,9 procent) a Středočeském (15,7 procent) kraji. Majoritní vlastníci muži dominují v Pardubickém kraji (64,6 procent) a na Vysočině (62,4 procent), zatímco v hlavním městě Praze třetinu firem kontroluje jiná právnická osoba.
Srovnání nejčastějších předmětů činnosti podle pohlaví majoritního majitele | ||
---|---|---|
Majoritní vlastník žena | Pořadí | Majoritní vlastník muž |
Zprostředkování velkoobchodu a velkoobchod v zastoupení | 1. | Zprostředkování velkoobchodu a velkoobchod v zastoupení |
Pronájem a správa vlastních nebo pronajatých nemovitostí | 2. | Pronájem a správa vlastních nebo pronajatých nemovitostí |
Nespecializovaný velkoobchod | 3. | Nespecializovaný velkoobchod |
Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti | 4. | Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti |
Účetnické a auditorské činnosti, daňové poradenství | 5. | Výstavba bytových a nebytových budov |
Stravování v restauracích, u stánků a v mobilních zařízeních | 6. | Stravování v restauracích, u stánků a v mobilních zařízeních |
Specializovaná ambulantní zdravotní péče | 7. | Maloobchod v nespecializovaných prodejnách |
Maloobchod v nespecializovaných prodejnách | 8. | Silniční nákladní doprava |
Zprostředkovatelské činnosti realitních agentur | 9. | Zprostředkovatelské činnosti realitních agentur |
Výstavba bytových a nebytových budov | 10. | Demolice a příprava staveniště |
Zdroj: databáze a výpočty Bisnode |
K nejčastějším předmětům činnosti mužských i ženských firem shodně patří velkoobchod a podnikaní v oblasti nemovitostí a služeb. Ženy se pak častěji soustředí na účetnictví, audit, daňové poradenství a specializované ambulantní péče, zatímco muži preferují silniční nákladní dopravu nebo demolice
a přípravu staveniště.