Hlavní obsah

Analýza: Ženy v Česku vlastní 14 procent firem

Novinky, tov

V rámci podnikání v ČR mají muži výrazně vyšší vliv než ženy. Muži ovládají 57 procent českých firem, zatímco ženy 14 procent. Společnosti, jejichž majoritním vlastníkem je muž, zpravidla vykazují vyšší tržby ve srovnání se subjekty, které kontrolují ženy. Vyplývá to z analýzy společnosti Bisnode zveřejněné ve středu.

Foto: David Ryneš, Novinky

Majoritní vlastníci českých firem

Článek

V Česku je registrováno 458 568 společností s ručením omezeným a akciových společností. U 57 procent z nich je majoritním vlastníkem muž, ve 29 procentech právnická osoba anebo subjekt nadpolovičního vlastníka nemá, a jen u 14 procent českých firem je majoritním vlastníkem žena.

„Vliv žen na tuzemské podnikatelské základně je stále velmi nízký. Ženy velmi často začínají podnikat z nutnosti, a tak není překvapením, že se jako majoritní majitelky prosazují výrazněji v menších firmách,“ řekla analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Majoritní vlastníci českých firem
Počet firemPodíl na celku
Majoritní vlastník žena64 99814,17 %
Majoritní vlastník muž260 88756,89 %
Ostatní*132 68328,93 %
*subjekt je zpravidla majoritně vlastněn právnickou osobou nebo nemá majoritního vlastníka (např. 50 % muž a 50 % žena)
Zdroj: databáze a výpočty Bisnode

Největší, téměř pětinové, zastoupení žen, jako majoritních majitelek českých firem, je u subjektů s ročními tržbami do třech miliónů korun. „Čím vyšší tržby společnost vykazuje, ním nižší je zastoupení „ženských“ firem v rámci podnikatelské základny,“ dodala Štěpánová s tím, že u firem s tržbami přesahujícími jednu miliardu korun je jejich podíl, podle databází a výpočtů Bisnode, pod hranicí jednoho procenta.

Z pohledu krajského rozložení je největší podíl firem, které ovládá žena, v Karlovarském (16,9 procent) a Středočeském (15,7 procent) kraji. Majoritní vlastníci muži dominují v Pardubickém kraji (64,6 procent) a na Vysočině (62,4 procent), zatímco v hlavním městě Praze třetinu firem kontroluje jiná právnická osoba.

Srovnání nejčastějších předmětů činnosti podle pohlaví majoritního majitele
Majoritní vlastník ženaPořadíMajoritní vlastník muž
Zprostředkování velkoobchodu a velkoobchod v zastoupení1.Zprostředkování velkoobchodu a velkoobchod v zastoupení
Pronájem a správa vlastních nebo pronajatých nemovitostí2.Pronájem a správa vlastních nebo pronajatých nemovitostí
Nespecializovaný velkoobchod3.Nespecializovaný velkoobchod
Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti4.Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti
Účetnické a auditorské činnosti, daňové poradenství5.Výstavba bytových a nebytových budov
Stravování v restauracích, u stánků a v mobilních zařízeních6.Stravování v restauracích, u stánků a v mobilních zařízeních
Specializovaná ambulantní zdravotní péče7.Maloobchod v nespecializovaných prodejnách
Maloobchod v nespecializovaných prodejnách8.Silniční nákladní doprava
Zprostředkovatelské činnosti realitních agentur9.Zprostředkovatelské činnosti realitních agentur
Výstavba bytových a nebytových budov10.Demolice a příprava staveniště
Zdroj: databáze a výpočty Bisnode

K nejčastějším předmětům činnosti mužských i ženských firem shodně patří velkoobchod a podnikaní v oblasti nemovitostí a služeb. Ženy se pak častěji soustředí na účetnictví, audit, daňové poradenství a specializované ambulantní péče, zatímco muži preferují silniční nákladní dopravu nebo demolice

a přípravu staveniště.

Související témata:

Výběr článků

Načítám