Článek
Německo od neděle považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hranicích proto zavedlo přísné kontroly, kvůli kterým se v posledních dnech tvoří na některých úsecích i mnohakilometrové kolony.
Dopravci vypočítali, že jedna hodina strávená v koloně stojí asi 2000 korun. Podle průzkumu sdružení, kterého se zúčastnilo 354 tuzemských dopravních firem, dosahují ztráty z kolon kolem 35 milionů korun.
Zmatky, čekání a rozčarování: Němečtí policisté vraceli pendlery od hranic
Celkové ztráty však podle sdružení mohou být až ve vyšších stovkách milionů korun, a to po zahrnutí ostatních českých i zahraničních dopravců, jejichž auta zůstali stát ve frontách u hranic.
Vedle toho dopravcům navyšuje náklady i rozsáhlejší administrativa kvůli registracím a komunikaci s německými úřady. Průměrně šlo v prvních dnech až o 13 hodin pro jednu firmu navíc, tvrdí sdružení.
Německé ministerstvo vnitra rozšířilo výjimku pro pendlery
Čekání v kolonách zpožďují i přepravy a dodávky zakázek. V pondělí bylo podle dopravců zpoždění dodávek až 70 procent, v dalších dnech v průměru okolo 40 procent.
Týká se to naprosté většiny dopravců. Zpoždění se projevuje především u německých zákazníků, problémy jsou však i u klientů ve Francii, Španělsku a dalších zemích.
„Předpokládáme, že v pondělí 22. února se opět projeví zvýšený tlak na hraničních přechodech. Neustoupí-li Německo ze svých nestandardních požadavků, je nutné, aby se česká strana připravila na zvýšené nároky na testovací kapacity,” zdůraznilo sdružení.
Hranice mohou nyní překračovat s negativním testem jen němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. Po příjezdu musí do karantény. Výjimku z karantény mají mimo jiné nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test.