Hlavní obsah

Ztráty dopravců z kolon do Německa jdou do stovek milionů

Novinky, ČTK, bož

Ztráty kamionových dopravců kvůli kolonám u hranic s Německem dosahují desítek až stovek milionů korun. Přepravy tak nabírají velká zpoždění. Důvodem je povinné testování řidičů před vjezdem do Německa. Uvedlo to dnes sdružení dopravců Česmad Bohemia. Na začátku příštího týdne firmy opět očekávají velké problémy.

Foto: Pavel Orholz, Právo

Kolona kamiónů u přechodu do Bavorska ve Strážném měřila téměř dvě kilometry a řidiči čekali i dvě a půl hodiny.

Článek

Německo od neděle považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hranicích proto zavedlo přísné kontroly, kvůli kterým se v posledních dnech tvoří na některých úsecích i mnohakilometrové kolony.

Dopravci vypočítali, že jedna hodina strávená v koloně stojí asi 2000 korun. Podle průzkumu sdružení, kterého se zúčastnilo 354 tuzemských dopravních firem, dosahují ztráty z kolon kolem 35 milionů korun.

Zmatky, čekání a rozčarování: Němečtí policisté vraceli pendlery od hranic

Domácí

Celkové ztráty však podle sdružení mohou být až ve vyšších stovkách milionů korun, a to po zahrnutí ostatních českých i zahraničních dopravců, jejichž auta zůstali stát ve frontách u hranic.

Vedle toho dopravcům navyšuje náklady i rozsáhlejší administrativa kvůli registracím a komunikaci s německými úřady. Průměrně šlo v prvních dnech až o 13 hodin pro jednu firmu navíc, tvrdí sdružení.

Německé ministerstvo vnitra rozšířilo výjimku pro pendlery

Evropa

Čekání v kolonách zpožďují i přepravy a dodávky zakázek. V pondělí bylo podle dopravců zpoždění dodávek až 70 procent, v dalších dnech v průměru okolo 40 procent.

Týká se to naprosté většiny dopravců. Zpoždění se projevuje především u německých zákazníků, problémy jsou však i u klientů ve Francii, Španělsku a dalších zemích.

„Předpokládáme, že v pondělí 22. února se opět projeví zvýšený tlak na hraničních přechodech. Neustoupí-li Německo ze svých nestandardních požadavků, je nutné, aby se česká strana připravila na zvýšené nároky na testovací kapacity,” zdůraznilo sdružení.

Hranice mohou nyní překračovat s negativním testem jen němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. Po příjezdu musí do karantény. Výjimku z karantény mají mimo jiné nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test.

Související články

Výběr článků

Načítám