Hlavní obsah

Ztráta platební karty znamená stále velké riziko

Novinky, Roman Pospíšil
PRAHA

Přestože některé české banky v poslední době výrazně omezily rizika plynoucí jejich klientům ze ztráty či odcizení platební karty, zůstávají tato rizika stále dosti vysoká. A to především při ztrátě takzvaných karet embossovaných. Embossované karty se poznají tak, že u nich jsou identifikační znaky, jako například jméno, plasticky vyraženy.

Článek

S výjimkou Komerční banky u nich všechny velké peněžní ústavy přebírají zodpovědnost za ztráty až od půlnoci dne, kdy byla karta uvedena na takzvaný stoplist, tedy kdy klient ztrátu či odcizení ohlásil. I u Komerční banky, jejíž podmínky jsou pro klienta nejměkčí, ale existuje riziko. Banka totiž přebírá až od půlnoci škody tam, kde nelze jasně stanovit okamžik platby.

To se týká takzvaných žehliček (oficiálně imprinterů), kde se data z karty jen okopírují na účtenku. Tam by totiž mohl podvodník zaplatit, poté nahlásit ztrátu a tvrdit, že k platbě došlo až po uvedení karty na stoplist. Poněkud lepší situace je u čistě elektronických karet, kde některé banky přejímají odpovědnost za škody od okamžiku blokace. Neplatí to ale pro všechny peněžní ústavy, nehledě na to, že kartu lze zneužít i rychleji, než ji klient zablokuje.

Banky se brání

K blokacím karet existují vzorové podmínky České národní banky. Peněžní ústavy je ale nemusí povinně respektovat. Měly by jen informovat, čím se od nich liší. Vzorové podmínky stanovují, že by měl klient od doby ztráty karty do nahlášení této ztráty nést odpovědnost jen do výše 4500 korun. Částka vychází z doporučení Evropské komise. Banky se ale obávají, že takovéto podmínky by sváděly k velkému množství podvodů. Podobně příznivá pravidla pro klienty lze tak zatím najít jen u elitních asociací.

Jaké jsou podmínky bank
ČSOBpoplatek za blokaci
Banka přebírá odpovědnost za škody až od půlnoci dne, kdy byla karta zablokována. Do té doby není rozsah škod, jež nese klient, nijak omezen. U transakcí, kde se používá PIN, trvá ručení klienta i po blokaci.elektronické karty 200, u embossované karty domácí 400 a embossované zahraniční 2000 korun.
Česká spořitelnapoplatek za blokaci
Banka přebírá odpovědnost za škody až od půlnoci dne, kdy byla karta zablokována. Do té doby není rozsah škod, jež nese klient, nijak omezen.domácí elektronické 200, ostatní 2000 korun.
Komerční bankapoplatek za blokaci
Banka přebírá riziko ztrát v plné výši od okamžiku nahlášení ztráty či krádeže karty. U transakcí, u nichž nelze doložit přesný čas provedení (platba přes imprinter), přejímá banka odpovědnost od půlnoci dne, kdy byla ztráta či krádež nahlášena.Domácí elektronické karty 150, domácí embossované 350, ostatní 2000 korun.
GE Capital Bankpoplatek za blokaci
U blokace elektronické karty (Maestro) přebírá banka plnou zodpovědnost okamžikem ohlášení ztráty. U stoplistace embossované karty (MasterCard) přebírá banka plnou zodpovědnost od půlnoci dne nahlášení ztráty karty. Do té doby není škoda omezena.Maestro 100, MasterCard 2000 korun.
Živnostenská bankapoplatek za blokaci
Banka přebírá odpovědnost od půlnoci dne, kdy klient kartu zablokuje či uvede na stoplist.nepožaduje
eBankapoplatek za blokaci
U elektronických karet přebírá banka zodpovědnost za ztráty okamžikem nahlášení, u embossovaných od půlnoci dne nahlášení. Do té doby není výše škody omezena.elektronické 200, embossované 3750 korun.

Například u Diners Clubu může klient oznámit ztrátu karty až 48 hodin po události. Pokud se neprokáže, že ji ztratil později, než tvrdí, nebo že s ní v uvedeném časovém rozmezí prokazatelně sám platil, nenese zodpovědnost za žádné transakce provedené od okamžiku ztráty. Jestliže ztrátu nenahlásí do 48 hodin, ale později, je odpovědnost omezena na 20 tisíc korun. Diners Club vydává pouze elitní karty více bonitním klientům (minimální roční poplatek dosahuje 5 tisíc korun) a zřejmě u nich nepředpokládá pokusy o podvody menších rozsahů.

Lze se i pojistit

Riziko zneužití karty lze trochu snížit. Klient se může například nechat pravidelně informovat o všech transakcích na účtu pomocí SMS a zneužití karty tak hned objevit. S touto službou přišla jako první eBanka, následovaly ji například Česká spořitelna a ČSOB. Většinou jde o bezplatnou službu. ČSOB jako první nabídla pojištění proti ztrátě karty, nyní jej nabízí třeba i Česká spořitelna.

V ČSOB jsou pojištěny škody vzniklé v průběhu 24 hodin před telefonickým nahlášením ztráty nebo krádeže karty a v období, které končí v okamžiku, kdy ČSOB převezme odpovědnost za případné další podvodné transakce. Pojištění se vztahuje na všechny transakce bez použití kódu PIN. Pojistné částky jsou rozděleny do tří pojistných limitů, a to 15 tisíc, 50 tisíc a 85 tisíc korun. Spoluúčast klienta činí 10 procent ze skutečné škody, minimálně 300, maximálně 5 tisíc korun. Pojistné se pohybuje od 15 do 1300 Kč. Česká spořitelna nově klientům umožnila nastavit si vlastní limity pro platby.

Ten, kdo používá kartu jen k malým platbám nebo malým výběrům z bankomatu, si tak může svoji škodu omezit. Základní ochranou je ale vždy obezřetné nakládání s kartou.

Související témata:

Výběr článků

Načítám